لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

در روزی چون امروز اول فروردين


اول فروردين سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ۲۱ مارس ۲۰۰۷ ميلادی
اول فروردين سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ۲۱ مارس ۲۰۰۷ ميلادی

اول فروردين سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ۲۱ مارس ۲۰۰۷ ميلادی


۲۷۲ سال پيش در مراسم آئين های نوروزی، نادرشاه برای نخستين بار سکه موسوم به سکه نادری را به افسران و دستياران خود هديه داد. وی درسال ۱۷۳۹ ميلادی در جريان لشکرکشی به هند، پس از شکست دادن ارتش آن کشور در اول فروردين وارد دهلی شد و مراسم نوروزی را در کاخ شاه جهان برگزار کرد.


در نخستين روز فروردين سال ۱۳۱۱ خورشيدی، واحد پول ايران از قران به ريال تبديل شد و بانک ملی ايران اسکناس های جديدی به ارزش ۵، ۱۰، ۲۰ و ۱۰۰ ريالی در کشور توزيع کرد.


در اول فروردين سال ۱۳۴۴ خورشيدی «مرتضی محجوبی» از هنرمندان برجسته موسيقی ايران و استاد و نوازنده پيانو در ۶۵ سالگی چشم از جهان فروبست. استاد محجوبی سال ها با راديو ايران همکاری کرد و شاگردان بسياری را آموزش داد.


در ۲۱ مارس سال ۱۶۸۵ ميلادی «يوهان سباستيان باخ» آهنگساز وموسيقيدان نامدار در آلمان بدنيا آمد. از مشهورترين آثار باخ ميتوان به آهنگ غروب و صحرا نشين ها اشاره کرد. اين آهنگساز آلمانی آثار خود را برای گروه آواز، ارکستر و تک سازها مجموع کرده و اين نوع موسيقی را به بلوغ رسانيده است.


در ۲۱ مارس سال ۱۹۴۶ ميلادی «تيموتی دالتون» بازيگر نقش جيمزباند در انگليس بدنيا آمد. جيمز باند نام شخصيت خيالی داستان های جاسوسی «يان فلمينگ» است.


در ۲۱ مارس سال ۱۹۶۳ ميلادی، زندان مخوف آمريکا يی «الکاتراز» در نزديکی سانفرانسيسکو برای هميشه تعطيل شد و زندانيان آن به نقاط ديگر اعزام شدند. اين زندان در سال ۱۹۳۴ ميلادی تاسيس شده بود تا محلی برای نگهداری از زندانيان خطرناک باشد.


XS
SM
MD
LG