لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

در روزی چون امروز ۲۱ بهمن


در چنین روزی جواهر لعل نهرو به عنوان نخست وزیر هند برگزیده شد
در چنین روزی جواهر لعل نهرو به عنوان نخست وزیر هند برگزیده شد

۲۱ بهمن ۱۳۸۵ خورشيدی – ۱۰ فوريه ۲۰۰۷ ميلادی


در ۲۱ بهمن سال ۱۳۲۹ خورشيدی محمد رضا شاه پهلوی با دومين همسر خود ثريا بختياری ازدواج کرد.


۵۱ سال پيش در ۲۱ بهمن سال ۱۳۳۴ خورشيدی، عباس اقبال آشتيانی مورخ و نويسنده برجسته ايرانی بدرود حيات گفت. وی استاد دانشگاه تهران و عضو فرهنگستان ايران بود و مجله فرهنگی يادگار را نيز منتشر می کرد. اقبال آشتيانی در تحقيفات خود از سبکی نو و در نويسندگی از نثری روان و ساده برخوردار بود.


نخستين انتخابات کشور هند در ۱۰ فوريه سال ۱۹۵۲ ميلادی با آرامش برگزار شد و «جواهر لعل نهرو» به عنوان نخست وزير برگزيده شد

کتاب های تاريخ مغول، مجمع التواريخ و سرگذشت اميرکبير از کارهای ارزشمند اوست.


۲۸ سال پيش در روزی چون امروز در ۲۱ بهمن سال ۱۳۵۷ خورشيدی در آستانه پيروزی نيروهای انقلابی، صدها هزار تن از مردم در تهران و شهرهای بزرگ ايران عليه دولت وقت راهپيمايی کردند.


دولت شاپور بختيار از ساعت چهارونيم بعداظهر تا پنج بامداد را حکومت نظامی اعلام کرده بود اما مردم بدون توجه به حکومت نظامی در خيابان ها ماندند.


۲۷۰سال پيش در ۱۰ فوريه سال ۱۷۳۷ ميلادی «شارل دومُنتسکيو» فيلسوف و نويسنده فرانسوی در قرن ۱۸ ميلادی بدرود حيات گفت. افکار و عقايد وی در انقلاب فرانسه تاثيری عميق گذاشت. روح القوانين و نامه های ايرانی از آثار برجسته مُنتسکيو به شمار می ايد.


نخستين انتخابات کشور هند در ۱۰ فوريه سال ۱۹۵۲ ميلادی با آرامش برگزار شد و «جواهر لعل نهرو» به عنوان نخست وزير برگزيده شد. دو سال پيشتر با اعلام استقلال از سلطه انگليس، مردم هند نظام جمهوری را انتخاب کرده بودند.


در دهم فوريه سال ۱۹۲۴ ميلادی برای نخستين بار در آمريکا برای اعدام يک مجرم از اطاق گاز استفاده شد. اين شيوه اعدام بعدها جای خود را به صندلی برقی داد. در برخی ايالات آمريکا مجازات اعدام لغو شده است.


XS
SM
MD
LG