لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

احمدی نژاد به جمهوری آذربايجان سفر می کند


محمود احمدی نژاد برای یک دیدار دو روزه به جمهوری آذربایجان می رود
محمود احمدی نژاد برای یک دیدار دو روزه به جمهوری آذربایجان می رود

يک مقام دفتر رياست جمهوری آذربايجان اعلام کرد محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران هفته آينده برای يک ديدار دو روزه از اين کشور ديدار می کند.


عدالت عباس اف گفت آقای احمدی نژاد طی سفر به باکو با الهام علی اف، رييس جمهوری آذربايجان، ديدار و درباره مسايل دو جانبه و دريای خزر گفت وگو خواهد کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای عباس اف به تاريخ دقيق اين سفر اشاره نکرد، اما يک مقام سفارت ايران در باکو به خبرگزاری آذربايجان گفته است اين سفر روز پنجشنبه اول شهريور ماه آغاز می شود.


آقای احمدی نژاد روز پنجشنبه ۲۵ مرداد ازيک سفره دوره ‌ای سه روزه به کشورهای افغانستان، ترکمنستان و قرقيزستان به تهران بازگشت.


ايران، روسيه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربايجان پنج کشور ساحلی دريای خزر هستند که از سال ۱۹۹۱ و در پی فروپاشی اتحاد جماهير شوروی سابق نتواسته اند به فرمول واحدی برای تعيين رژيم حقوقی بزرگ ترين درياچه جهان دست يابند

دریای خزر و رژیم حقوقی


ايران، روسيه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربايجان پنج کشور ساحلی دريای خزر هستند که از سال ۱۹۹۱ و در پی فروپاشی اتحاد جماهير شوروی سابق نتواسته اند به فرمول واحدی برای تعيين رژيم حقوقی بزرگ ترين درياچه جهان دست يابند.


در دور جديد تلاش ها برای تعيين رژيم حقوقی دريای خزر وزيران امور خارجه اين پنج کشور خرداد ماه سال جاری در تهران گردهم آمدند تا در نشستی يک روزه زمينه های برگزاری اجلاس سران را بررسی کنند.


ايران تا قبل از روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد بارها تاکيد داشت که در صورت عدم توافق کشورهای ساحلی خزر به استفاده مشترک از اين دريا، خواهان تقسيم آن به طور مساوی ميان کشورهای حاشيه آن است.


اين پيشنهاد از سوی کشورهای قزاقستان، روسيه و آذربايجان که مرز طولانی تری در اين دريا دارند رد شده و تنها ترکمنستان حامی آن است.


برگزاری نشست وزيران امورخارجه در تهران نخستين تحرک دولت آقای احمدی نژاد درباره رژيم حقوقی دريا خزر به شمار می رود.


منوچهر متکی، وزير امورخارجه ايران در افتتاحيه اين اجلاس گفته بود:« سياست اصلی ايران در دريای خزر، حل و فصل تمام مسائل دريای خزر توسط کشورهای ساحلی اين دريا از طريق مسالمت آميز و با استفاده از اصل اتفاق آراء است.»


آقای متکی با اعلام آمادگی تهران برای انتقال آسان، ارزان و مطمئن نفت و گاز کشورهای ساحلی خزر گفته بود که جمهوری اسلامی می تواند با عقد قراردادهای بلند مدت جهت خريد نفت و گاز کشورهای ساحلی خزر امنيت تقاضا در اين بازار را تامين کند.


تحقیق درباره احداث خط لوله


در همین حال، واشنگتن اعلام کرده است يک ميليون و هفتصد هزار دلار به باکو برای تحقيق در زمينه احداث خطوط لوله نفت و گاز کمک مي کند.قرار است باکو در زمينه امکان احداث دو خط لوله، تحقيق کند.


احداث يکی از اين دو خط لوله، نفت قزاقستان را به خط لوله باکو-تفليس-جيهان متصل خواهد کرد. خط لوله باکو- جيهان هم اکنون نفت خام جمهوری آذربايجان را به ترکيه منتقل مي کند.


خط لوله دوم، گاز قزاقستان و ترکمنستان را از دريای خزر به خط لوله جنوب قفقاز می رساند.


XS
SM
MD
LG