لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۷

امکان اجماع برای استيضاح احمدی نژاد


یک فعال سیاسی می گوید امکان اجماع میان نیروهای درون جمهوری اسلامی برای استیضاح احمدی نژاد وجود دارد
یک فعال سیاسی می گوید امکان اجماع میان نیروهای درون جمهوری اسلامی برای استیضاح احمدی نژاد وجود دارد

محمد صادق جوادی حصار، روزنامه نگار و فعال سياسی در ايران، اعتقاد دارد که سياست های محمود احمدی نژاد، در آينده با انتقادهای بيشتری از سوی رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام و ديگر نيروهای درون حکومت جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد.


اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، روز دوشنبه ۱۴ اسفند، به انتقاد از سياست های دولت محمود احمدی نژاد، بويژه در زمينه اقتصادی پرداخت.


روند انتقادها عليه آقای احمدی نژاد و مجموعه دولت او، درآينده، خيلی بيشتر خواهد شد، و آقای احمدی نژاد در اوايل سال آينده، يا در برنامه نويسی و بودجه نويسی و سياست گذاری هايش تجديد نظر می کند، و به سمت تعديل رفتارهای اجتماعی، اقتصادی، سياسی و بين المللی خود حرکت خواهد کرد، ويا اينکه يک اجماع عمومی بين نيروهای درون نظام، و مسئولان گذشته و حال جمهوری اسلامی عليه وی ايجاد خواهد شد
محمد صادق جوادی حصار

آقای هاشمی رفسنجانی با اعلام اين موضوع که دوره آزمايشی دولت به پايان رسيده است، گفت: از اين پس، مجمع تشخيص مصلحت نظام، نظارت بيشتری بر امور خواهد داشت.


انتقادهای رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، يک روز بعد با واکنش محمود احمدی نژاد مواجه شد. وی سه شنبه شب، درکنگره عاشورا پژوهی، طی سخنانی گفت: «دولت هنوز در اجرای عدالت، جلوگيری از دستاندازی برخی و بهره مندی برخی از امتيازات ويژه در اول کار است، و متاسفانه کسانی که در دوره مسووليت خود عمل نکردند ، امروز مدعی هستند.»


«انتقادها از احمدی نژاد بيشتر خواهد شد»


محمد صادق جوادی حصار، روزنامه نگار و فعال سياسی در ايران، اتقاد دارد، که اکبرهاشمی رفسنجانی به لحاظ فعاليت و تجربه اش در نظام جمهوری اسلامی، و نيز به سبب مسئوليت خود درمجمع تشخيص مصلحت نظام، موظف به موضع گيری در قبال سياست های دولت محمود احمدی نژاد و تحولات ايران است.


وی گفت: « امروز و فردا، هر اتفاقی که در نظام روی دهد، مسئوليت آن متوجه آقای هاشمی رفسنجانی خواهد بود، و ايشان نمی تواند خود را از اين مجموعه جدا بداند، و مسئوليت آن را بر دوش نگيرد».


آقای جوادی حصار بااشاره به اينکه انتقادهای آقای هاشمی رفسنجانی دير هنگام انجام می شود، اضافه کرد: «آقای هاشمی رفسنجانی و امثال او، دربدو امر کمتر انتقاد می کردند، و دليل شان اين بود که اگر انتقاد کنند، اين اتهام به آنان وارد می آيد که با رقيب شان در انتخابات رياست جمهوری دعوای سياسی دارند و می خواهند او را تخريب کنند».


اما به گفته اين فعال سياسی، «شرايط اقتصادی و سياسی ايران نگران کننده تر از آن است، که افرادی مانند آقای هاشمی رفسنجانی، بخواهند جانب تحفظ و خويشتنداری را بگيرند».


وی درباره اين شرايط ودلايل انتقادهايی که ابراز می شود، گفت: «آقای احمدی نژاد درشعارهای اقتصادی اش، از جمله برقراری عدالت اجتماعی و بردن پول نفت به سفره محرومان، شکست خورده است، و اکنون شاهد گرانی و تورم بی سابقه درکشور هستيم. ضمن آنکه، به اعتقاد بسياری ازکارشناسان و صاحب نظران، فعاليت های رييس جمهور درعرصه سياسی، مشکلات بسياری را برای ايران، بويژه در عرصه بين المللی ايجاد کرده است».


محمد صادق جوادی حصار در پاسخ به اين پرسش، که آيا انتقادهای رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام از سياست های محمود احمدی نژاد شدت بيشتری خواهد يافت، گفت: «روند انتقادها عليه آقای احمدی نژاد و مجموعه دولت او، درآينده، خيلی بيشتر خواهد شد، و آقای احمدی نژاد در اوايل سال آينده، يا در برنامه نويسی و بودجه نويسی و سياست گذاری هايش تجديد نظر می کند، و به سمت تعديل رفتارهای اجتماعی، اقتصادی، سياسی و بين المللی خود حرکت خواهد کرد، ويا اينکه يک اجماع عمومی بين نيروهای درون نظام، و مسئولان گذشته و حال جمهوری اسلامی عليه وی ايجاد خواهد شد.»


او افزود: « اجماعی که حتی می تواند به زير سئوال بردن کاراکتر سياسی و مديريت محمود احمدی نژاد در سمت رياست جمهوری بينجامد و بعيد نيست که اگر دامنه انتقادها، بيش از آنکه اکنون وجود دارد، افزايش يابد، کار به استيضاح وی هم برسد».


اين فعال سياسی افزود: «مجلس آمادگی اين کار را دارد، و حتی ممکن است بسياری درمجلس با در نظر گرفتن انتقادها و شرايط کشور، با اين موج همراهی کنند».


آقای جوادی حصار گفت: « حال، اگر آقای احمدی نژاد بخواهد به سياست های خود ادامه دهد، گمان می کنم، که ايشان اولين رييس جمهور در ايران خواهد بود، که به طور طبيعی، برای دومين بار توسط مردم انتخاب نخواهد شد».


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG