لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۸

احمدی نژاد: دشمنان در عراق می خواستند من را بربايند


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در قم گفت: دشمنان درصدد ربودن وی بوده اند..
محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در قم گفت: دشمنان درصدد ربودن وی بوده اند..

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز پنجشنبه در نشست اعضای جامعه مدرسين حوزه علميه قم از «شکست نقشه ترور و ربودن» خود در جریان سفر به عراق خبر داد.


آقای احمدی نژاد در خصوص سفر اسفندماه گذشته خود به عراق گفت که وی نخستین رییس جمهوری بوده است که شب را در عراق به سر برده است.


به گزارش خبرگزاری ايسنا، آقای احمدی نژاد در بخشی دیگری از سخنان خود گفت:« براساس اطلاعات موثق، دشمنان طرح ربودن و ترور خادم ملت را در سفر به عراق برنامه ريزی کرده بودند که به فضل الهی با تغيير يکی دو برنامه در اراده و تصميم آنها تزلزل ايجاد شد و وقتی متوجه موضوع شدند که عراق را ترک کرده بوديم و آنها همچنان مبهوت مانده اند.»


در گزارش سایت ریاست جمهوری ایران و همچنین خبرگزاری های ایران،محمود احمدی نژاد نامی از اين دشمنان نبرده است اين در حالی است که سايت تابناک، نزديک به محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلت، می گويد آقای احمدی نژاد در سخنرانی خود از طرح آمريکا برای ربودن خود در جريان سفر به عراق خبر داده است.


سايت تابناک به نقل از يکی از« علمای» حاضر در اين جلسه نوشته است که آقای «احمدی نژاد در نشست اعضای جامعه مدرسين گفته است: همزمان با سفر من به عراق، آمريکايی‌ها قصد داشتند در يک برنامه حساب‌شده مرا ربوده و به آمريکا منتقل کنند تا با بهانه‌جويی در مساله تروريسم برای بازگرداندنم، از جمهوری اسلامی باج‌خواهی کنند».


بنابر برخی گزارش ها خبرنگاران اجازه ورود به ششمین اجلاس اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را نداشته اند .


رییس جمهوری ایران روز يکشنبه، ۱۲ اسفند ماه سال گذشته برای يک سفر دو روزه به بغداد سفر کرد و در جریان این سفر گزارشی در خصوص مشکل امنیتی منتشر نشده بود و اکنون پس از گذشت سه ماه و نیم از اين سفر، آقای احمدی نژاد از توطئه دشمنان برای ربودن خود خبر داده است.


سفر آقای احمدی نژاد به بغداد، نخستين ديدار يک رييس جمهوری ايران از عراق ظرف سه دهه گذشته و پس از هشت سال جنگ خونين ميان طرفين در دهه ۱۹۸۰ به شمار می رفت و از اين رو از سوی تحليلگران، «سفری تاريخی» توصيف شده بود..


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مقام ارشد امنیتی عراق که در جریان سفر آقای احمدی نژاد به عراق بوده، نیز گفته است: آقای احمدی نژاد سفر خود به شهرهای کربلا و نجف را به دلیل مسایل امنیتی لغود کرده بود.


این مقام ارشد امنیتی عراق که خواسته نامش فاش نشود، توضیح نداده است که آیا لغو سفر آقای احمدی نژاد به کربلا و نجف با آنچه که رییس جمهوری ایران روز پنجشنبه گفت مرتبط است یانه.


در همین حال، سايت تابناک نوشته است که آقای احمدی نژاد در نشست اعضای جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفته است :« در سال گذشته و امسال، بوش دو مرتبه تصميم جدی گرفته تا به ايران حمله کند اما با مخالفت فرماندهان نظامی اين کشور از اين اقدام بازمانده است».


به گزارش تابناک، آقای احمدی نژاد اضافه کرده است:« وی حتی به مشاوران خود پيشنهاد کرده تا صرفا به يک يا دو شهر ايران حمله شود و پس از مخالفت آنها خواستار شکستن ديوار صوتی ايران شده و هر بار مشاوران وی و فرماندهان نظامی تاکيد کرده‌اند هرگونه تعرض به ايران، جهنمی را به وجود می‌آورد و اين بر خلاف مصالح آمريکاست».


تاکنون دفتر رياست جمهوری ايران واکنشی رسمی به خبر تابناک نشان نداده و آن را تکذيب نکرده است.


بازی جديد


در همين حال به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، آقای احمدی نژاد در بخش ديگری از سخنان خود درباره مناقشه بر سر برنامه هسته ای ايران گفت:« موضوع هسته‌ای از نظر ما تمام شده است و حتی اخيرا بازی جديدی را آغاز کرده‌اند که اين بازی ، اسباب آزمايش است و اين نيز جز ذلت برای آنها رهاوردی نخواهد داشت».


به نظر می رسد اشاره آقای احمدی نژاد به آخرین تحول در مناقشه هسته ایران و ارائه بسته پيشنهادی کشورهای ۱+۵ برای ترغيب ايران به توقف غنی سازی، باشد.


خاویر سولانا اوایل هفته جاری به تهران سفر کرد و نامه وزيران امور خارجه فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه، آمريکا به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، به همراه بسته پیشنهادی را به مقامات ایران تحویل داد.


قدرت های جهانی به دليل نگرانی از کاربرد دوگانه غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای انرژی و توليد سلاح اتمی، از ايران می خواهند تا اين فعاليت ها را به حالت تعليق درآورد.


اين در حالی است که مقام های ايران تاکيد می کنند که غنی سازی اورانيوم «خط قرمز نظام» است و از آن عبور نمی کنند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


ايران با سرپيچی از اين قطعنامه فعاليت های حساس هسته ای خود را توسعه داده است. تهران می گويد فعاليت های هسته ای اين کشور صلح آميز است.


XS
SM
MD
LG