لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

رییس جمهوری اسلامی ایران وارد بغداد شد


اين نخستين ديدار يک رييس جمهوری ايران از عراق ظرف سه دهه گذشته و پس از هشت سال جنگ خونين ميان طرفين در دهه ۱۹۸۰ به شمار می رود. ( عکس: AFP)
اين نخستين ديدار يک رييس جمهوری ايران از عراق ظرف سه دهه گذشته و پس از هشت سال جنگ خونين ميان طرفين در دهه ۱۹۸۰ به شمار می رود. ( عکس: AFP)

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران برای ديداری دو روزه از عراق روز يکشنبه وارد بغداد شد و از سوی همتای عراقی خود مورد استقبال گرفت.


اين نخستين ديدار يک رييس جمهوری ايران از عراق ظرف سه دهه گذشته و پس از هشت سال جنگ خونين ميان طرفين در دهه ۱۹۸۰ به شمار می رود و از اين رو از سوی تحليلگران، «سفری تاريخی» توصيف شده است.


آقای احمدی نژاد، قبل از پرواز به عراق به تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی گفت که سفر او به بهبود اوضاع امنيتی در عراق کمک خواهد کرد.


وی اظهار داشت: اين سفر قطعا به تقويت ملت و حکومت عراق... صلح و امنيت در منطقه کمک خواهد کرد.


در تصاويری که تلويزيون عراق از مراسم ورود رييس جمهوری اسلامی پخش کرد هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق به وی خوشامد گفت و سپس کاروان حامل هيئت ايرانی از فرودگاه به سمت منطقه کراده، محل دفتر رياست جمهوری عراق، به حرکت در آمد.


هيئت های خارجی بازديد کننده از عراق معمولا به دليل بيم از بروز خشونت، از فرودگاه با هليکوپتر به محل ديدارهای خود می روند.


رييس جمهوری اسلامی ايران قرار است که در جريان سفر خود به عراق، علاوه بر ديدار با جلال طالبانی با نوری المالکی، نخست وزير و عادل عبدالمهدی، معاون رييس جمهوری عراق نیز ديدار و گفت وگو کند.

رييس جمهوری اسلامی ايران قرار است که در جريان سفر خود به عراق، علاوه بر ديدار با جلال طالبانی با نوری المالکی، نخست وزير و عادل عبدالمهدی، معاون رييس جمهوری عراق ديدار و گفت وگو کند.


معاون رييس جمهوری عراق، روز شنبه گفته بود که کشورش می خواهد از سفر تاريخی آقای احمدی نژاد به بغداد برای حل مناقشات قديمی خود در خصوص مرز آبی دو کشور در اروند رود (شط العرب) استفاده کند.


مناقشه بر سر مرز آب در اروند رود(شط العرب) باعث بروز جنگ هشت ساله ايران و عراق شد که بيش از يک ميليون قربانی برجای گذاشت.


آقای عبدالمهدی گفت:«دو کشور جنگی هشت ساله داشته اند که مشکلات بسياری به جای گذاشته است و ما علاقمنديم آنها را حل کنيم.»


معاون رييس جمهوری عراق، افزود:«اسنادی درمورد توافقات مرزی، امنيتی و سياسی در طول زمان جمع آوری شده که مهم است در هنگام ديداری در سطح روسای جمهور دو کشور مطرح و اين مسايل حل شود.»


مقام های ايران پيشتر اعلام کرده بودند که حاضر به مذاکره بر سر تغيير قرارداد الجزاير نيستند، در حالی که مقام های عراقی می گويند اين تواقفنامه نيازمند تجديد نظر است.


انتظار می رود که سفر محمود احمدی نژاد به عراق بيشتر بر روابط دوجانبه ميان تهران و بغداد متمرکز باشد. به گزارش خبرگزاری ها، ايالات متحده آمريکا که ۱۵۰ هزار نيرو در عراق دارد اين ديدار را از نزديک دنبال می کند.


جمهوری اسلامی ايران که بر سر پرونده هسته ای خود با واشينگتن اختلاف نظر شديدی دارد خواستار خروج آمريکا از عراق است و اين کشور را مسئول خشونت های گسترده در کشور همسايه خود از زمان حمله سال ۲۰۰۳ به عراق می داند.


اين در حالی است که مقامات آمريکايی با متهم کردن تهران به ارسال سلاح و آموزش نيروهای شورشی در ايران، جمهوری اسلامی را مسبب نا آرامی در عراق می دانند.


روز شنبه و در آستانه سفر محمود احمدی نژاد به بغداد، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا در سخنانی تاکيد کرد که ايران بايد ارسال سلاح به عراق را متوقف کند و گفت: پيام وی به رييس جمهوری ايران اين است که صدور ترور را متوقف کنيد.


آقای بوش افزود:«پيام (مقامات عراقی) اين خواهد بود که ما در حال مذاکره برای دستيابی به يک توافق دراز مدت امنيتی با آمريکا هستيم، چرا که دقيقا نيازمند فضای تنفسی کافی برای توسعه دمکراسی خود هستيم.»


XS
SM
MD
LG