لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۵

اعلام آمادگی احمدی نژاد برای پاسخگويی در مجلس پيش از انتخابات نهم


محمدرضا مير تاج الدينی، معاون پارلمانی رييس جمهور ایران، روز سه شنبه گفته است، زمانبندی طرح سئوال نمايندگان مجلس از محمود احمدی نژاد مبنی بر اين که اعلام وصول قبل از انتخابات و حضور وی در صحن مجلس بعد از انتخابات باشد، حرکتی «تبليغاتی» است و رييس جمهور از هفته آينده آماده پاسخگويی به سئوالات نمايندگان است.

معاون پارلمانی محمود احمدی نژاد اضافه کرده است:« اين طراحی حکايت از انگيزه تبليغاتی نمايندگان سئوال کننده دارد، چرا که نمی خواهند پاسخ های محکم رييس جمهور پيش از انتخابات در صحن علنی مطرح شود.»

ساعاتی پس ازآن که محمدرضا باهنر، نايب رئيس مجلس ايران، گفت که به دليل قانع نشدن نمايندگان سئوال کننده از پاسخهای نمايندگان محمود احمدی‌نژاد، وی می بايست طی يک ماه آينده درمجلس حاضر شود، محمدرضا مير تاج الدينی به اين اظهارات پاسخ داد و گفت: طرح سئوال از رييس جمهور سياسی است و با محوريت تعدادی از نمايندگان مخالف دولت و جريان اقليت شکل گرفته است.

طرح سوال نمايندگان مجلس از محمود احمدی‌نژاد با امضای ۷۹ نماينده سرانجام پس از ماه ها روز سه شنبه در مجلس قرائت شد و محمدرضا باهنر گفت:« در نيمه‌ دوم اسفندماه با تفاهمی که با رييس‌جمهور انجام خواهد شد در جلسه‌ای علنی پاسخ‌های ايشان را خواهيم شنيد و رييس‌جمهور موظف است ظرف يک ماه در صحن علنی مجلس حاضر شده و به سوالات پاسخ دهد»

معاون پارلمانی محمود احمدی نژاد در پاسخ به این اظهارات می گويد: «در مورد زمان سئوال هيچ تفاهمی بين دولت و مجلس صورت نگرفته و رييس جمهور از هفته آينده هر موقع که مجلس جلسه علنی برگزار کند آمادگی پاسخ به سئوالات نمايندگان را دارد. »

اين در حالی است که مجلس از هفته آينده تا پايان انتخابات مجلس در ۱۲ اسفند تعطيل خواهد بود. طبق ماده ۱۹۷ آئين نامه داخلی مجلس ايران، رئيس جمهور می بايست طی مدت يک ماه از تاريخ دريافت سئوال در جلسه علنی مجلس حاضر شده به سئولات نمايندگان پاسخ دهد.

در حالی محمدرضا ميرتاج الدينی می گويند نمايندگان مخالف نمی خواهند پاسخ های «محکم» محمود احمدی نژاد را پيش از انتخابات در صحن علنی مطرح شود، که پيشتر برخی از نمايندگان مجلس از احتمال «افشاگری» های محمود احمدی نژاد عليه مخالفانش ابراز نگرانی کرده بودند.

علی مطهری،نماینده اصولگرای مجلس، پيشتر در انتقاد از نمایندگان مخالف به جريان انداختن سئوال از محمود احمدی نژاد گفته بود:« نمی‌توان گفت فردی که تعدادی پرونده زير بغل دارد و جسارت دارد بايد تا اتمام دوره‌اش صبر کنيم.»

برخی از رسانه های نزديک به دولت نيز اصولگريان مخالف رييس جمهور را تهديد به «افشاگری» کرده بودند. روزنامه ايران در شهريورماه سال جاری در مطلبی در قالب يک شعر از وجود «۱۴۰ هزار سند» عليه ۳۱۴ نفر در نزد محمود احمدی نژاد خبر داده و گفته بود روزی صبر محمود احمدی نژاد به پايان خواهد رسيد.

در همين حال گزارش برخی از رسانه های نزديک به دولت حاکی است مسئله سوال از محمود احمدی نژاد با اختلافات بر سر فهرست مطرح شده از سوی برخی اصولگرايان برای انتخابات مجلس مرتبط است.با نزديک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس اختلافات گروه های اصولگرا بر سر ارائه ليست نامزدهای اين انتخابات تشديد شده است.

اين رسانه ها می گويند، رقابت بين غلامعلی حداد عادل، پدر عروس آیت الله علی خامنه ای، و علی لاريجانی، رييس مجلس فعلی، از هم اکنون آغاز شده است به همين دليل طرفداران علی لاريجانی طرح سوال از رييس جمهوری را به جريان انداخته اند.

گفته می شود نام علی مطهری، به دليل مخالفت غلامعلی حداد عادل از فهرست جبهه متحد اصولگرايان برای انتخابات تهران کنار گذاشته شده است.

علی مطهری در خصوص دلايل حذف اصولگرايان منتقد دولت از ليست جبهه متحد اصولگرايان گفته است:« در کميته ۸+۷ تصميم حذف ما، تصميمی جمعی بوده، اما آن مقدار که بنده مطلع هستم و شنيده ام آقای حداد عادل تلاش زيادی برای حذف بنده کرده است.»
XS
SM
MD
LG