لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

معاون احمدی نژاد: کميته ملی المپيک هيچ کاره است


پس از چند مرحله اختلاف نظر شديد بين سازمان تربيت بدنی جمهوری اسلامی ايران با کميته ملی المپيک اين کشور که ۲۹ فروردين امسال به نزاع مسئولين حراست دو ارگان و دخالت پليس ۱۱۰ تهران انجاميد، دور جديدی از اختلافات اين دو نهاد ورزشی آغاز شده است.

علی سعيدلو معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان تربيت بدنی در اين باره در جمع خبرنگاران گفته است: «کميته ملی المپيک هيچ کاره است. کميته بايد حمايت و پشتيبانی کند. کميته بايد بليت بخرد.»

اين در حالی است که مطابق قوانين صريح کميته بين المللی المپيک، دولت ها حق هيچ گونه مداخله در روند فعاليت های کميته های ملی المپيک کشورهای متبوع خود را ندارند.

با اين حال، کميته ملی المپيک ايران را نمی توان نهادی مستقل و غير دولتی دانست. زيرا انتخابات اين کميته با رد صلاحيت های گسترده کانديداها برگزار شد و در نهايت نيز با خروج کليه نامزدها از ميدان انتخابات، محمد علی آبادی رئيس وقت سازمان تربيت بدنی، با اين توجيه که رياست سازمان و کميته بايد بر عهده يک نفر باشد، بر مسند اين ارگان نيز تکيه زد.

استدلال علی آبادی، ناکامی کاروان ورزش ايران در المپيک پکن بود. به زعم او اختلافات سازمان و کميته منجر به رقم خوردن فاجعه المپيک پکن برای ورزش ايران شده بود.

با اين حال، اينک او حاضر به تکرار اظهارات دو سال قبل و سپردن مسئوليت کميته ملی المپيک به علی سعيدلو يا فرد منتخب او نيست.

سعيدلو تاکيد کرده است سازمان تربيت بدنی مسوليت‌ را برعهده دارد. همه سختی هايی که وجود داشته باشد مسئوليتش با من است و می گويم همه چيز در حد اعلا انجام شده و صدردرصد همه نتايج را برعهده می ‌گيرم.

اشاره او به نتايج بازی های آسيايی گوانگ ژو است. معتبرترين رقابت های ورزشی در سطح آسيا که پيش از اين، او و محمد علی ابادی به اتفاق، وعده چهارم شدن ايران در رده بندی مجموع مدال ها را داده بودند. با اين حال، منتقدان ورزش ايران تصاحب چنين جايگاهی را امکان ناپذير می دانند.

سعيدلو در انتقاداتش از کميته ملی المپيک، به اظهارات عماد احمديان مشاور اين کميته درباره ناتوانی غلامحسين پيروانی در اداره تيم ملی فوتبال اميد اشاره کرده و گفته است: «من اين شخص را نمی ‌شناسم،‌ نه او را ديدم و نه چيزی در اين باره شنيده‌ام. نگران نباشيد مسوليت تيم اميد با من است. کميته نبايد درباره محتوای فنی صحبت کند.»

سعيدلو اين اظهارات را در جمع خبرنگاران و در حاشيه همايش مديران ستادی سازمان تربيت بدنی و روسای فدراسيون‌های ورزشی به زبان آورد. او همچنين درباره روسای فدراسيون‌هايی که در اين همايش حضور پيدا نکردند نيز اظهارات تندی را به زبان آورد و گفت: «هر رييس فدراسيونی که در همايش حضور نداشته باشد تنبيه می ‌شود. مگر اين که کار واجبی داشته باشد. اگر کسانی هم بدون اطلاع همايش را ترک کنند و حضور نداشته باشند با آن ها برخورد می‌کنيم. اگر آن ها عذر موجه نياورند مانند دبستان و دبيرستان آن ها را تنبيه می ‌کنيم.»

کارشناسان ورزش معتقدند، چنين اظهاراتی درباره کميته ملی المپيک و روسای فدراسيون های ورزشی اگر بازتاب بين المللی داشته باشد، به منزله دخالت آشکار و مستقيم دولت در امر ورزش تلقی شده و عواقب ناگواری برای ورزش ايران در پی خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG