لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۷

ابهام در سفرهای خارجی مدیران تربیت بدنی


علی سعیدلو (راست) در کنار محمود احمدی‌نژاد
علی سعیدلو (راست) در کنار محمود احمدی‌نژاد
«علی سعیدلو، معاون اجرایی رئيس‌جمهور ایران، گفت: ميزان صرفه‌جویی در سفرهای غيرضروری كاركنان دولت در طول دوران دولت نهم در مقايسه با سه سال مشابه (دوران خاتمی) ۱۷۰ ميليارد تومان بوده است- گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، ۲۱ تیرماه ۱۳۸۷»

با توجه به طرح سفرهای پرهزینه استانی در دولت محمود احمدی‌نژاد و تشکیل جلسات هیئت دولت در استان‌های مختلف، بیان چنین موضوعی که دو سال قبل مطرح شد بحث‌برانگیز بود.

با این حال، اگر بنا بر صحت اظهارات سعیدلو باشد، این پرسش مطرح می‌شود که سهم او به عنوان رئیس سازمان تربیت بدنی در این صرفه‌جویی چه قدر است؟

با مروری بر سفرهای خارجی رئیس سازمان ورزش و همراهان او به کشورهای مختلف می‌توان پرسید که حاصل انجام این مسافرت‌ها و تمرکز همه‌جانبه سعیدلو در حوزه «ورزش قهرمانی» چه بوده است.

کانادا و تماشای ناکامی

همراهی یک مقام عالی‌رتبه ورزشی در المپیک‌ها امری کاملاً معمول است، اما در المپیک زمستانی ون‌کوور، بهرام افشارزاده به عنوان دبیر کمیته المپیک ایران حضور داشت. از طرفی، کاروان ایران فقط چهار ورزشکار داشت!

عیسی ساوه شمشکی، رئیس فدراسیون اسکی، نیز در جمع مسافران ون‌کوور بود. رستم کلهر و مهین ساوه شمشکی، مربیان آلپاین، و الکساندر الوین، مربی اسکی صحرانوردی، نیز حضور داشتند تا این بار هم تعداد همراهان ورزشی، افزون بر تعداد ورزشکاران باشد.

پس از آن که نمایندگان ایران از دستیابی به نتایج مطلوب بازماندند، خبرگزاری‌های دولتی نوشتند که سعیدلو با ژاک روگ، رئيس کميته بين‌المللی المپيک «ديدار و گفت‌وگو» کرده است.

رئیس سازمان ورزش ایران درباره این ملاقات، به خبرگزاری ایسنا گفت: «درخواست كرديم كه به ورزش جهان به صورت عادلانه نگاه كنند و در خصوص گسترش ورزش در دنيا یک سياست متعادل وجود داشته باشد. زيرا نبايد ورزش را مختص به غرب و اروپا دانست و بايد امكانات و دانش روز در سطح جهان تقسيم شود.»

صرف نظر از شعارزدگی در چنین اظهاراتی، باید تاکید کرد که کمیته بین‌المللی المپیک مسئولیتی در خصوص «توزیع امکانات و دانش روز در سطح جهان» ندارد!

جام جهانی در آفریقای جنوبی

هرگز مشخص نشد که آیا افشین قطبی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، واقعاً در آفریقای جنوبی حاضر بوده است یا نه. اما علی سعیدلو قطعاً در آفریقای جنوبی حضور داشت.

او تنها رئیس سازمان ورزش در سطح جهان بود که اگرچه تیم کشورش در جام جهانی حضور نداشت، اما خودش برای تماشای بازی‌ها به این رقابت‌ها رفت!

سعیدلو درباره دلایل سفرش به خبرگزاری فارس گفت: «سازمان تربيت‌ بدنی به دنبال صلح و دوستی در بين كشورهاست. اگر شد، ديداری با مسئولان فدراسيون‌های فوتبال برخی كشورها خواهم داشت. اگر مشكل خاصی پيش نيايد با مسئولان فيفا و كنفدراسيون آسيا ديدارهایی داشته باشم و درباره ورزش ايران و جهان صحبت كنيم.»

غیر از موضوعات مبهم فوق، این سفر از نگاه رئیس سازمان تربیت بدنی، موارد قابل ملاحظه دیگری هم داشت: «در اين سفر قرار است از برخی ورزشگاه‌هایی كه ديدارهای جام جهانی در آنها برگزار می‌‌شود بازديدهایی به عمل آورم!»

ایتالیا با سایر همراهان

تیم ملی والیبال ایران در مسابقات جهانی ایتالیا نیز توسط علی سعیدلو همراهی شد.

خبرگزاری‌های دولتی درباره دستاوردهای این سفر نوشتند: «معاون رئیس جمهور در دیدار با رئیس ورزش ایتالیا، با اشاره به اشتراکات فرهنگی میان دو ملت بر گسترش همکاری‌های مشترک ورزشی تهران و رم تاکید کرد.»

به نظر می‌رسید درج چنین مطالبی در رسانه‌های دولتی صرفاً برای رسمیت بخشیدن به این مسافرت باشد. زیرا تیم‌ها و فدراسیون‌های ورزشی در ایتالیا، توسط دولت این کشور اداره نمی‌شوند!

علی سعیدلو در این سفر تنها نبود. مهرداد سراجی، مشاور او، که مدير حوزه رياست سازمان تربيت بدنی است، عليرضا دهقان، نماينده مجلس شورای اسلامی، و شجيع، مديركل امور بين‌الملل سازمان تربيت بدنی، به اتفاق داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال، سعيدلو را همراهی می‌کردند.

اما این مسافرت‌ها در شرایطی صورت می‌پذیرد که در سازمان ورزش ایران، گروهی از مسئولین با عنوان «شورای برون‌مرزی» از انجام برخی اعزام‌های ورزشی جلوگیری می‌کنند و ناظر بر مسافرت‌های ورزشی هستند. اما این گروه، صلاحیتی در خصوص نظارت بر مسافرت‌های خارجی مدیران سازمان تربیت بدنی ندارند.
XS
SM
MD
LG