لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

طرح القاعده برای بمب گذاری در خطوط هوايی توسط « سيا » خنثی شد


به گفته کاخ سفيد دستگاههای امنيتی آمريکا طرح بخش يمنی گروه القاعده برای استفاده از بمب های جاسازی شده در لباس زير برای منفجر کردن هواپيماهايی که به مقصد آمريکا پرواز می کنند را خنثی کرده است.

اف بی آی . پليس فدرال آمريکا، در بيانيه ای اعلام کرد که وسايلی را کشف و ضبط کرده است که با نمونه های قبلی بمب های ساخت تشکيلات القاعده در يمن و عربستان سعودی شباهت دارد ولی از نمونه هايی که در سال ۲۰۰۹ کشف شده بودند پيچيده تر است.

خبرگزاری آسوشيتدپرس از قول يک مقام آمريکايی بدون ذکر نام وی نقل کرده است که قرار بوده اين بمب ها توسط القاعده به فرد بمب گذار تحويل داده شوند و فرد بمب گذار خود زمان و پرواز مشخص برای استفاده از اين بمب را انتخاب کند.

طبق گزارش اين خبرگزاری ماموران سيا توانستند طی عملياتی اين بمب را کشف و ضبط کنند ولی از سرنوشت فرد بمب گذار خبری منتشر نشده است.

به نوشته روزنامه بريتانيايی « گاردين » مقامات کاخ سفيد ، سيا و اف بی آی. بخش اعظم مطالب مندرج در گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس را تاييد کرده اند به غير از اين نکته که ظاهرا قرار بوده اين بمب گذاری هفته پيش و همزمان با سالگرد کشته شدن اسامه بن لادن رهبر القاعده صورت بگيرد.

يک سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا گفت که رييس جمهور ماه گذشته از اين توطئه با خبر بوده است و کشف اين بمب دست ساز نشان می دهد که هنوز هم بايد در مورد احتمال وقوع حملات تروريستی در خاک آمريکا و خارج از کشور هوشيار بود.

خبرگزاری آسوشيتدپرس می گويد که هفته پيش از اين رويداد با خبر شده ولی به خاطر ادامه اين عمليات امنيتی با تقاضای مقامات آمريکا موافقت کرده و انتشار خبر آن را به هفته جاری موکول کرده است. کاخ سفيد از اين خبرگزاری خواسته بود که تا روز سه شبنه اين هفته و صدور بيانيه رسمی دولت آمريکا صبر کند.

ولی مسئولان اين خبرگزاری با در نظر داشت اينکه ديگر ملاحظه امنيتی خاصی در کار نيست گزارش مربوط به کشف اين توطئه را روز دوشنبه منتشر کردند.

روزنامه « گاردين » يادآوری می کند که هفته گذشته و همزمان با سالروز کشته شدن اسامه بن لادن به خاطر احتمال وقوع حملات تروريستی از سوی القاعده تمام سازمانها و نهادهای امنيتی در سراسر جهان در حالت آماده باش بودند. با وجوديکه عمليات کشف بمب دست ساز توسط القاعده يمنی در جريان بود، اداره امنيت ملی آمريکا هفته گذشته در بيانيه خود گفت که در روزهای مصادف با سالگرد کشته شدن اسامه بن لادن خطر و يا توطئه جدی از سوی اين گروه آمريکا را تهديد نمی کند.

در سال ۲۰۰۹ يک مرد نيجريه ای به نام « عمر فاروق عبدالمطلب» در پروازی از شهر آمستردام هلند به شهر ديترويت در آمريکا سعی کرد مواد منفجره پلاستيکی را که در لباس زير خود پنهان کرده بود منفجر کند. او به جرم خود اعتراف کرد و در فوريه سال جاری در دادگاهی در آمريکا به حبس ابد محکوم شد. بخش القاعده در شبه جزيره عربستان و يمن در سال ۲۰۰۹ مسئوليت اين بمب گذاری نافرجام را برعهده گرفت.

پليس فدرال آمريکا در بيانيه ای روز سه شنبه منتشر شده است می گويد:« اين بمب دست ساز با موردی که در سال ۲۰۰۹ کشف شده شباهت فراوانی دارد. اين وسيله انفجاری هيچگاه خطر جدی برای امنيت عمومی ايجاد نمی کند ولی دولت آمريکا در همکاری با متحدان و همکاران خود در سطج جهان در حال بررسی راههای مقابله با خطر ناشی از اين نوع وسايل انفجاری است.»
XS
SM
MD
LG