لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

مذاکره نماینده سازمان ملل با عراق برای حل مساله اردوگاه اشرف


 نیروهای مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف
نیروهای مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف
مارتين کوبلر ، فرستاده ويژه دبير کل سازمان ملل در عراق از ادامه مذاکرات درباره سرنوشت ساکنان اردوگاه اشرف خبر داده و گفته است مسئوليت اصلی حل اين مسئله با دولت عراق است و اتحاديه اروپا نيز خواهان همکاری عراق و سازمان ملل برای حل موضوع اين اردوگاه شده است.

آقای کوبلر گفته است که با موافقت دولت عراق او با ساکنان اردوگاه اشرف و جامعه جهانی برای يافتن راه حلی صلح آميز و پايدار در تماس است.

وی با اشاره به اين که سازمان ملل آماده کمک به طرفهای درگير است، گفت که خواهان همکاری کامل دولت عراق شده است.

يک مقام عراقی هم گفته است هدف از مذاکرات، انتقال ساکنان اردوگاه اشرف به محل ديگری است و پس از آن سازمان ملل بايد برای جابجايی آنها کمک کند.

به گفته اين مقام عراقی آندسته از ساکنان اردوگاه اشرف که تابعيت دو گانه دارند به کشور های دوم خود منتقل خواهند شد و ديگران به ايران و يا کشور ثالثی فرستاده می شوند.

در عين حال شهريار کيا ، يکی از سخنگويان اردوگاه اشرف گفته است که ساکنان اين اردوگاه طرح پارلمان اروپايی برای انتقال به کشورهای ثالث را پذيرفته اند.

ولی به گفته او مشکل اصلی تائيد رسمی وضعيت حقوقی ساکنان اردوگاه اشرف بعنوان پناهنده از طرف دفتر پناهندگی سازمان ملل است که به عنوان پيش شرط انتقال آنان به کشور های ثالث ذکر شده است.

همزمان دفتر کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز با صدور بيانيه ای خواهان همکاری بيشتر سازمان ملل و دولت عراق برای حل اين مسئله شد.

در بيانيه روز جمعه خانم اشتون گفته شده که اتحاديه اروپا با مقامات عراقی در تماس است و از آنان خواسته انعطاف بيشتری در اين زمينه از خود نشان دهند.

نماينده هيات پارلمان اروپايی در مسائل مربوط به عراق هم تصميم بغداد برای بستن اردوگاه اشرف را به اعلان جنگ عليه سازمان ملل و جامعه جهانی تشبيه کرده و گفته است اين اقدام همانند صدور حکم اعدام برای ساکنان اردوگاه اشرف است.

همزمان با افزايش فعاليتهای ديپلماتيک برای حل اين بحران ،روز جمعه صدها تن از عراقيهای مخالف سازمان مجاهدين خلق دست به تظاهرات در نزديکی اردوگاه اشرف زدند.

اعضا و هوادارن اين سازمان در داخل اردوگاه نيز تظاهرات مشابهی برگزار کردند.

دولت عراق اعلام کرده که تا پايان سال جاری ميلادی ، حدود شش هفته ديگر، اردوگاه اشرف را تخليه خواهد کرد.

جمهوری اسلامی از دولت عراق خواسته است عده ای از رهبران سازمان مجاهدين خلق را که در اردگاه اشرف هستند برای محاکمه به ايران تحويل دهد.

اما سازمان ملل می گويد انتقال عده ای از ساکنان اردوگاه اشرف به ايران تنها بايد بصورت داوطلبانه انجام شود.
XS
SM
MD
LG