لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۷

حکم پنج سال زندان یوسف عزیزی بنی طرف تایید شد


وکيل يوسف عزيزی بنی طرف، نويسنده و روزنامه نگار، روز چهارشنبه گفت: دادگاه تجديد نظر حکم پنج سال زندان موکل وی را تاييد کرده است.


يوسف عزيزی بنی طرف، ۵۸ ساله، سه سال پيش از سوی شعبه پانزده دادگاه انقلاب اسلامی تهران، به اتهام «اجماع و تبانی برای بر هم زدن امنيت داخلی کشور» به پنج سال زندان محکوم شده بود.


صالح نيکبخت، وکيل آقای عزيزی بنی طرف، در گفت وگو با راديو فردا درباره تایید حکم صادره علیه موکلش تصريح کرد: «این حکم نه تنها سنگین است، بلکه بالاترین سقف مجازات برای این اتهام است، یعنی در ایران مجازاتی بالاتر از این برای چنین اتهامی وجود نداشت.»


صالح نیکبخت همچنین نسبت به « تنگ تر شدن عرصه بر نویسندگان ایران دوست» ابراز نگرانی کرد.


چند هفته پس از بروز نا آرامی در اهواز و ساير شهرهای خوزستان، ماموران امنيتی ايران روز پنجم ارديبهشت سال ۸۴، با مراجعه به خانه يوسف عزيزی بنی طرف واقع در يوسف آباد تهران، وی را بازداشت کردند.


گفت و گوی حسین قویمی با صالح نیکبخت، وکیل آقای بنی طرف - بشنوید


آقای بنی طرف پس از دو ماه بازداشت، روز هفتم تير ماه ٨۴ با وثيقه ۲۰ ميليون تومانی آزاد شد. اتهام يوسف عزيزی بنی طرف « اقدام عليه امنيت داخلی» عنوان شده بود.


بازداشت آقای عزيزی بنی طرف پس از انجام يک سخنرانی در کانون مدافعان حقوق بشر صورت گرفت که طی آن اين نويسنده و روزنامه نگار، به «سرکوب خشونت بار ناآرامی های خوزستان» اعتراض کرده بود.


ناآرامی های فروردين ۸۴ خوزستان پس از آن رخ داد که نامه ای منتسب به دفتر رييس جمهوری وقت، که در آن بر تصميم شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ايران، بر تغيير ترکيب جمعيتی عرب های خوزستان تاکيد شده بود، به شکل وسيعی در خوزستان انتشار يافت.


محمد علی ابطحی، رييس وقت دفتر محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، بلافاصله اين نامه را تکذيب کرد و آن را «جعلی» دانست، اما اعراب خوزستان در شهرهای مختلف اين استان به اعتراضاتی دست زدند که به شدت سرکوب شد.


آقای بنی طرف پس از آزادی و در جريان برگزاری چندين جلسه دادگاه که در فاصله سال های ۸۴ تا ۸۶ برای محاکمه وی برگزار شد، اتهام هر گونه دخالت در اين حوادث را رد کرد و گفت که در آن زمان وی در تهران بوده است.


يوسف عزيزی بنی طرف متولد سوسنگرد در استان خوزستان، اما ساکن تهران است. وی از اعضای کانون نويسندگان ايران و عضو افتخاری «اتحاديه نويسندگان عرب» است و دست کم ۲۵ عنوان کتاب تاليف و ترجمه کرده است.


آقای بنی طرف همچنين سال ها عضو تحريريه روزنامه همشهری بود، اما در سال ۸۳ از اين روزنامه اخراج شد.


XS
SM
MD
LG