لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۶

«سينما برای صلح» در جشنواره برلين


همه ساله مراسم «سينما برای صلح» در سالن کنسرت جشنواره فيلم برلين برگزار می شود.
همه ساله مراسم «سينما برای صلح» در سالن کنسرت جشنواره فيلم برلين برگزار می شود.

همه ساله مراسم «سينما برای صلح» در سالن کنسرت جشنواره فيلم برلين برگزار می شود. در اين مراسم هنرمندان و سياستمداران ويژه ای دعوت می شوند و کمک های مالی برای اهداف انسانی جمع آوری می شود.


در اين برنامه بيش از آن که به لباس ها و تجملات شرکت کنندگان و کنسرت های موسيقی توجه شود؛ به تلاش شخصيت های معروف به منظور توجه به مشکلات مشخص موجود در جهان کنونی پرداخته می شود.


جمع متشکل از سه هنرمند نامی، خواننده معروف باب گلدوف ايرلندی، کاترين دونوو، بازيگر نامی فرانسه و کريستوفر لی، بازيگر سالمند بريتانيايی، ايفاگر نقش دراکولا در سال های دور، هر سال جمعی از متفکرين و گروهی از سياستمداران را به منظور جلب توجه بيشتر آن ها به مسائل جهانی گردهم می آورند.


امسال حضور پسر معمر قذافی، رهبر ليبی بحث های زيادی برانگيخت. دعوت مارگريتا ماتيوپولوس، همسر سابق فريدبرت فلوگر، سياستمدار حزب دمکرات مسيحی در برلين، از پسر قذافی موجب شد که چند تن از مهمانان به اين امر اعتراض کنند.


کاترين دونوو، دعوت از وی را «ناشايست» خواند. پسر قذافی به هنگام ورود به سالن مراسم با سوت های اعتراض تماشاگران مواجه شد. قبل از ورود، کاترين دونوو گفت که با وی دست نخواهد داد و او را ناديده خواهد گرفت.


پنجاه و هشتمين دوره جشنواره برلين از هفتم تا هفدهم فوريه برگزار می شود.


تقدیر از روزنامه نگار روس


در مراسم امسال زنان در مرکز توجه قرار داشتند. آنا پوليتکوسکايا، روزنامه نگار به قتل رسيده روس مورد تقدير قرار گرفت.


  • امسال حضور پسر معمر قذافی، رهبر ليبی بحث های زيادی برانگيخت. دعوت مارگريتا ماتيوپولوس، همسر سابق فريدبرت فلوگر، سياستمدار حزب دمکرات مسيحی در برلين، از پسر قذافی موجب شد که چند تن از مهمانان به اين امر اعتراض کنند.

اين کار را گری کاسپاروف، قهرمان سابق شطرنج جهان و سياستمدار کنونی روسيه به عهده گرفت و ولاديمير پوتين، ریيس جمهور روسيه را در اين زمينه مورد سرزنش قرار داد. کاسپاروف گفت روزنامه نگاران هر سال در روز مرگ پوليتکوسکايا بايد در مقابل خانه پوتين تظاهرات برپا کنند.


در اين مراسم، جايزه «با ارزش ترين فيلم» را پرسپوليس ساخته مرجان ساتراپی و ونسان پارونو، که نامزد دريافت اسکار نيز هست دريافت کرد. جايزه را ياسمين طباطبايی، بازيگر و خواننده ايرانی – آلمانی به اين فيلم اهدا کرد.


يکی از مردان نادری که توانست جايزه ای دريافت کند، بن کينگسلی، بازيگر ۶۵ ساله بريتانيايی بود که «جايزه افتخاری» را به دست آورد.


جايزه حقوق بشر به افغانستان تعلق گرفت


اهدای جايزه حقوق بشر در اين مراسم توجه رسانه ها را به خود جلب کرد. اين جايزه به مالالای جونا، سياستمدار افغانی تعلق گرفت.


او تنها برنده اين جايزه بود و در سخنان خود گفت: «حکومت افغانستان به همه وسايل متوسل شد تا از آمدن من جلوگيری کند. به همين خاطر از اين که امشب اين جا هستم بيشتر خوشحال ام. من اين جايزه را به مردم افغانستان و به ويزه زنان که هنوز هم در کشور آزاد نيستند؛ تقديم می کنم.»


مهمان غيرمنتظره در اين مراسم، هيلاری سوانک، بازيگر زن آمريکايی که دو بار در سال های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۴ برنده اسکار بهترين بازيگر زن سال شد؛ بود که با رفتن روی صحنه جايزه اين فعال عرصه حقوق بشر را اهدا کرد.


نيکول کيدمن، بازيگر نامی استراليايی و سفير ويژه سازمان ملل به دليل باردار بودن نتوانست در مراسم حضور يابد اما از طريق ارتباط ماهواره ای بر پرده بزرگ ظاهر شد و گفت: «برای نيات خوب به پول احتياج داريم. پول، رسيدن به اين اهداف انسانی را ممکن می کند.»


خانم کيدمن چندين بار بر پرده ظاهر شد تا مبالغ اهدايی شرکت کنندگان را به سازمان «يونيفوم»، بنياد توسعه سازمان ملل برای زنان جمع آوری کند.


در اين مراسم شرکت کنندگان نزديک به ۳۰۰ هزار يورو برای مقاصد انسانی جمع آوری کردند. در پايان ياسمين طباطبايی، ناديا آورمان، هايکه ماکاچ، اوه اوکسنکنخت، فرانسيسکا کنوپه هنرمندان عرصه سينما و موسيقی آلمان به همراه يوشکا فيشر، وزير امور خارجه سابق آلمان به اجرای يکی از ترانه های «بيتل ها» پرداختند. دو هزار يورو مبلغ ضبط اين آهنگ نيز جزو کمک های مالی اين مراسم در جهت اهداف انسانی اهدا شد.


XS
SM
MD
LG