لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۹

بازداشت خانگی بی نظير بوتو لغو شد


بی نظير بوتو، نخست وزير پيشين و رهبر حزب مردم پاکستان در حال خروج از منزل خود در اسلام آباد
بی نظير بوتو، نخست وزير پيشين و رهبر حزب مردم پاکستان در حال خروج از منزل خود در اسلام آباد

ساعاتی پس از در خواست آمريکا و آلمان برای پايان دادن به «بازداشت خانگی» بی نظير بوتو، نخست وزير پيشين و رهبر حزب مردم پاکستان، يک مقام پاکستانی از لغو بازداشت خانگی خانم بوتو خبر داد


به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمال شاه، وزير کشور پاکستان، درباره بازداشت خانگی خانم بوتو گفت:«اين اقدام لغو شده است».


پليس پاکستان صبح روز جمعه با صدور قراربازداشت خانگی يک ماهه برای بی نظير بوتو مانع از خروج او از خانه اش در اسلام آباد شده بود.


حانم بوتو زمانی تحت بازداشت خانگی قرار گرفت که قصد داشت به راهپيمايی اعتراضی طرفدارنش عليه اعلام «وضعيت فوق العاده»، توسط ژنرال پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان، بپيوندد.


به گزارش خبرگزاری ها، پليس ضد شورش، همراه با خودروهای زرهی، منزل مسکونی بی نظير بوتو را در شهر اسلام آباد محاصره کرد بودند.


براساس گزارش ها، اين اقدام برای بازداشتن حدود پنج هزار نفر از طرفداران بی نظير بوتو، نخست وزير سابق پاکستان و رهبر بزرگ ترين حزب مخالف دولت از برگزاری تظاهرات اعتراضی عليه وضعيت فوق العاده حاکم بر اسلام آباد انجام شده است.


آمريکا و آلمان روز جمعه ، ساعاتی پس از اعلام خبر بازداشت خانگی خانم بوتو، از ژنرال پرويز مشرف خواسته بودند که به حبس خانگی بی نظير بوتو، نخست وزير پيشين اين کشور پايان داده و ديگر فعالان سياسی را آزاد کند

هواداران بی نظير بوتو که در اطراف منزل او تجمع کرده اند، کوشيدند سيم خاردارهايی را که پليس اطراف منزل او کشيده است، برچينند.


آمريکا و آلمان روز جمعه ، ساعاتی پس از اعلام خبر بازداشت خانگی خانم بوتو، از ژنرال پرويز مشرف خواسته بودند که به حبس خانگی بی نظير بوتو، نخست وزير پيشين اين کشور پايان داده و ديگر فعالان سياسی را آزاد کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، گوردن جاندرو سخنگوی شورای امنيت کاخ سفيد گفته بود:«ما همچنان نگران وضعيت فوق العاده و معلق شدن آزادی های اوليه در پاکستان هستيم و از مقامات پاکستانی می خواهيم که هرچه زودتر قانون اساسی را به اجرا گذارند و به وضعيت دمکراتيک بازگردند.»


در همين حال، ساعاتی پس از انتشار خبر بازداشت خانگی بی نظير بوتو اعضای پارلمان آلمان نيز بازداشت فعالان سياسی و حقوقدانان پاکستان را محکوم کردند.


والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان، اعلام وضعيت فوق العاده در پاکستان را ضربه ای سنگين به دمکراسی در اين کشور و تهديدی برای ثبات آن در دراز مدت دانسته بود.


او همچنين گفت که آلمان در صدور سلاح به پاکستان بازنگری می کند و کمک های اقتصادی خود را محدود به طرح هايی خواهد کرد که در جهت منافع مردم است.


حزب مردم پاکستان روز چهارشنبه اعلام کرد که روز جمعه، دراعتراض به اعلام وضعيت فوق العاده، در راولپندی تظاهرات می کند. دولت نيز گفت که مانع از برگزاری چنين تظاهراتی خواهد شد.


روز پنج شنبه، حزب مردم پاکستان به رهبری بی نظير بوتو اعلام کرد که صد ها تن از اعضای اين حزب، به ويژه در ايالت پنجاب بازداشت شده اند.


در همين حال، شهردار شهر راولپندی روز جمعه اعلام کرد کرد که گزارش هايی مبنی بر آمادگی برای انجام حدود شش تا هفت حمله انتحاری در جريان تظاهرات طرفداران خانم بوتو دريافت کرده است.


XS
SM
MD
LG