لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۷

موج دستگیری رهبران و فعالان سیاسی در پاکستان


برقراری وضعيت فوق العاده، در آستانه اعلام نظر مهم ديوان کشور پاکستان انجام گرفت.
برقراری وضعيت فوق العاده، در آستانه اعلام نظر مهم ديوان کشور پاکستان انجام گرفت.

بدنبال اعلام حالت فوق العاده در پاکستان بسیاری از فعالان سیاسی و مخالفان پرویز مشرف، رییس جمهوری این کشور بازداشت یا تحت نظر قرار گرفته اند.


بر اساس گزارش های رسیده، برخی مطبوعات پاکستان از جمله روزنامه «داون» اعلام وضع فوق العاده در این کشور را « کودتای دوم مشرف» توصیف کردند و همزمان پلیس با حمله به صفوف تظاهر کنندگان به اقدام رییس جمهوری پاکستان، تعداد زیادی از فعالان سیاسی و وکلای دادگستری را بازداشت کرد.


از جمله این بازداشت شدگان می توان به جواد هاشمی، رهبر حزب نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، اسماء جهانگیر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر پاکستان و حمید گل، رییس سابق سازمان اطلاعاتی این کشور اشاره کرد.


نیروهای امنیتی پاکستان همچنین چند تن ديگر از شخصيت های مخالف دولت را در خانه هايشان تحت نظر قرار داده اند.


پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان، روز شنبه با اعلام «وضعيت فوق العاده» در سراسر اين کشور، قانون اساسی نيز را به حالت تعليق در آورد.


همزمان با اين تحول، نيروهای ارتش در خيابان های شهر اسلام آباد پايتخت اين کشور مستقر شدند.


  • «اعلام وضعيت اضطراری، به سبب افزايش بنيادگرايی اسلامی، فعاليت های تروريستی و همچنين ناکارآمدی دولت در پی دخالت های قوه قضاييه صورت گرفت.»
پرویز مشرف، رییس جمهوری پاکستان

برقراری وضعيت فوق العاده ، در آستانه اعلام نظر مهم ديوان کشور پاکستان انجام گرفت. قرار بود ديوان کشور، رای خود را در باره تاييد يا رد پيروزی پرويز مشرف در انتخابات اخير رياست جمهوری، اعلام کند.


پرويز مشرف در بيانيه ای که متن آن را از تلويزيون قرائت کرد، اظهار داشت که هدف از اعلام وضعيت فوق العاده «تداوم وحدت ملی» است.


رييس جمهوری پاکستان همچنين کشورش را مواجه با «منازعات داخلی وخيم» توصيف کرد.


وی گفت که «اعلام وضعيت اضطراری، به سبب افزايش بنيادگرايی اسلامی، فعاليت های تروريستی و همچنين ناکارآمدی دولت در پی دخالت های قوه قضاييه صورت گرفت.»


رييس جمهوری پاکستان از متحدان غربی کشورش خواست شرايط را درک کنند، زيرا او نمی توانسته اجازه دهد که پاکستان به گفته او «خودکشی کند.»


محکومیت بین المللی


برقراری حالت فوق العاده در پاکستان با محکومیت های بین المللی روبرو شده است.


آمريکا و بريتانيا با ابراز نگرانی از تصميم اخير رييس جمهوری پاکستان، خواستار بازگشت فوری دولتی دموکراتيک به پاکستان شدند.


ايالات متحده نگرانی عميق خود را از اعلام وضعيت فوق العاده در پاکستان، ابراز کرده، ولی کاخ سفيد گفته است که هنوز اميدوار است انتخابات آزاد، در ماه ژانويه آينده ( دو ماه ديگر)، برگزار شود.


در هند، کشوری که رقيب اتمی پاکستان محسوب می شود، مقامات دهلی نو ضمن ابراز تاسف از شرايط پيش آمده در پاکستان، اظهار اميدواری کردند که وضعيت «طبيعی» به آن کشور بازگردد.


سخنگوی وزارت خارجه چين نيز از نگرانی مقامات پکن نسبت به اعلام وضعيت فوق العاده در پاکستان خبر داد.


همچنين گروه کشورهای مشترک المنافع، متشکل از ۵۳ کشور (از جمله بريتانيا و مستعمره های سابق آن) اقدام پرويز مشرف را حرکتی در جهت «نادرست» دانسته و آن را محکوم کردند.


تنش ها در کشور دارای سلاح اتمی


طی هفته های اخير، همزمان با نتش های سياسی در اين کشور،وضعيت امنيتی نيز در اين کشور مسلح به سلاح اتمی به وخامت گراييده است.


در جريان انفجار در مراسم استقبال از بی نظير بوتو، نخست وزير پيشين پاکستان، دست کم يکصد و سی نه نفر کشته شدند.


پرويز مشرف که سال ۱۹۹۹ ميلادی با يک کودتای بدون خونريزی، نواز شريف نخست وزير وقت اين کشور را از قدرت برکنار کرد و خود قدرت را در دست گرفت، در حال حاضر در يکی از ضعيف ترين موقعيت های خود طی هفت سال اخير به سر می برد.


گروهی از ناظران، انتخابات پارلمانی ماه ژانويه و تقسيم احتمالی قدرت ميان مشرف و بوتو را پايان دوره قدرت پرويز مشرف توصيف می کردند.


حضور اسلام گرايان تندرو در پاکستان و همچنين در اختيار داشتن بمب هسته ای، موجب شده تا تحولات سياسی اين کشور با حساسيت بسيار از سوی قدرت های غربی دنبال شود.


XS
SM
MD
LG