لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

بايدن: چين با تحريم های تازه عليه ايران موافقت خواهد کرد


جو بايدن، معاون رييس جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه گفت که چين با تحريم های تازه عليه ايران موافقت خواهد کرد .

چين، به عنوان يکی از اعضای دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد دارای حق وتو، تاکنون مهم ترين مانع برای تصويب دور چهارم تحريم ها عليه ايران بوده است. چين به جای تشديد تحريم ها، خواهان ادامه مذاکرات برا ی حل مناقشه هسته ای ایران بود.

معاون رييس جمهوری آمريکا که در برنامه تلويزيونی «چشم انداز» شبکه «ای بی سی» صحبت می کرد، گفت:«چين با تحريم های ايران موافقت خواهد کرد».

آقای بايدن افزود: اين برای نخستين بار است که جهان بر سر اين که ايران از حد و حدود فراتر رفته يکپارچه است... آنها (ايران) بيشتر از هر زمانی منزوی شده اند حتی از سوی مردم خود و در منطقه ای که قرار دارند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با سرپيچی از اين خواست جامعه بين المللی برنامه غنی سازی اورانيوم را توسعه داده است.

چين به دنبال تحريم های و خروج شرکتهای غربی از بخش از نفت گاز ايران ، از خلا ايجاد شده استفاده کرده و روابط خود با ايران را گسترش داده است.

اسرائيل و کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در صدد است در پوشش برنامه هسته ای خود به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح هسته ای دست يابد. اين در حالی است که جمهوری اسلامی با رد اين اتهام می گويد برنامه هسته ای اين کشور صلح اميز و برای توليد برق است.

«اسرائيل برنامه ای برای حمله نظامی به ايران ندارد»

جو بايدن همچنين گفت که مطمئن است که اسرائيل برنامه ای برای حمله نظامی به ايران ندارد.

آقای بايدن که در يک برنامه تلويزيونی صحبت می کرد، با اشاره به اين که «آنها (اسرائيلی ها) اين کار نخواهند کرد» گفت که اسرائيل پذيرفته است تا روشن شدن نتيجه اقدامات ديپلماتيک جامعه بين المللی درقبال ايران صبر کند.

جوبايدن اضافه کرد:«آنها (اسرائيلی ها)پذيرفته اند که گام بعدی، گامی باشد که با ابتکار عمل رييس جمهوری آمريکا و با همکاری قدرت های اروپايی(فرانسه، بريتانيا و آلمان)، عضو ناتو، به همراه گروه ۱+۵، اعضای دايم شورای امنيت، باشد».

فرانسه، بريتانيا، آمريکا، روسيه و چين به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در تلاشند تا از طريق ارائه مشوق ها و همچنين اعمال تحريم ها ايران را ترغيب کنند تا قطعنامه های شورای امنيت را اجرا کند.

با اين حال جو بايدن گفت: ما همچنان ايران را تحت فشار قرار خواهيم داد.

معاون رييس جمهوری آمريکا حکومت ايران را «شکننده» خواند و گفت: دولت باراک اوباما قادر خواهد بود تا مانع دستيابی ايران به سلاح هسته ای شود.

مذاکرات برای تشديد تحريم های ايران در جريان است ولی به دليل مخالفت چين و برخی از از اعضای غير دايم شورای امنيت مانند برزيل و ترکيه هنوز توافق نهايی بر سر پيش نويس اين قطعنام تازه عليه ايران حاصل نشده است.
XS
SM
MD
LG