لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۷

ايران در صدر سانسورچی های اينترنت


چين، ايران، ميانمار، سوريه، تونس و ويتنام به شدت سايت های سياسی را فيلترينگ می‌کنند.
چين، ايران، ميانمار، سوريه، تونس و ويتنام به شدت سايت های سياسی را فيلترينگ می‌کنند.

نتايج تحقيق چهار دانشگاه آکسفورد، کمبريج، هاروارد و تورنتو درباره سانسور سايت های اينترنتی در چهل کشور جهان به همراه تشکيلات خودگردان فلسطينی نشان می دهد که چین و ایران در صدر کشورهای مسدود کننده سايت های سياسی اينترنتی قرار دارند.


طبق اين گزارش که روز جمعه ۱۸ ماه مه منتشر شد، بيست و پنج کشور از میان کشورهای مورد تحقیق، سايت های اينترنتی را سانسور و مسدود می کنند. اين پژوهش کشورهای آمريکای شمالی و اروپای غربی را دربر نگرفته است.


نتايج تحقيق چهار دانشگاه آکسفورد، کمبريج ، هاروارد و تورنتو درباره مسدود کردن سايت های اينترنتی در چهل کشور جهان به همراه تشکيلات خودگردان فلسطينی نشان می دهد که چین و ایران در صدر کشورهای مسدود کننده سايت های سياسی اينترنتی قرار دارند

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، چين، ايران، ميانمار، سوريه، تونس و ويتنام به شدت سايت های سياسی را فيلترينگ می‌کنند.


برپايه اين گزارش، ايران، عمان، عربستان سعودی، سودان، تونس، امارات متحده عربی، و يمن در صدر کشورهايی قرار دارند که بيشترين سايت های اجتماعی، پورنوگرافی، قمار و همجنسگرايانه را فيلتر می کنند.


ايران يکی از ۱۳ کشوری است که گزارشگران بدون مرز« دشمنان اينترنت» می خواند. گزارشگران بدون مرز بارها از دولت ايران به دليل زندانی کردن خبرنگاران و وبلاگ نويسان انتقاد کرده است.


در بخش ديگری از پژوهش اين چهار دانشگاه آمده است که که در برخی از کشورها چون کره جنوبی فليترينگ بسيار کمی وجود دارد و تقريبا تنها آن گروه از سايت های اينترنتی مسدود می‌شوند که درباره کشور همسایه یعنی کره شمالی، اطلاعات منتشر کنند.


ايران يکی از ۱۳ کشوری است که گزارشگران بدون مرز« دشمنان اينترنت» می خواند

در اين تحقيق کشورهايی چون کوبا و کره شمالی را، بدليل خطراتی که متوجه پژوهشگران می کرد، مورد بررسی قرار نداده است. از سوی دیگر برپایه این تحقیق، پژوهشگران به گزارشی مبنی بر سانسور و فیلترینگ در کشوهای روسیه، اسراییل و مناطق فلسطینی دست نیافته اند.


در آذر ماه سال ۱۳۸۵ آيين نامه و مقرراتی برای فيلترينگ سايت های اينترنتی از سوی هيات وزيران جمهوری اسلامی از جمله وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوی شکل رسمی به اجرا گذاشته شد.


به دنبال تصويب اين آيين نامه و مقرارت، سايت های پرطرفداری مانند يوتيوب ، ويکی پديا و سايت خبری نيويورک تايمز فيلتر شدند.


کاربران ايرانی به هنگام ورود به اين سايت ها با پيام «مشترک گرامی دسترسی به اين سايت ها امکان پذير نمی باشد»، مواجه می شوند


در گزارش های که پيشتر نيز منتشر شده بود در جهان پس از چين، ايران رکوردار فيلتر کردن سايت های اينترنتی بود.


به نوشته «اوپن نت اينسيتيو» دولت ايران از نرم افزار «اسمارت فيلتر» که ساخت يک شرکت آمريکايی است، برای فيلتر کردن هر چه موثرتر سايت های ايرانی استفاده می کند.


شرکت «سيکيور کامپيوتينگ» توليدکننده اين نرم افزار، هر گونه فروش محصولات خود به ايران را انکار کرده است.


XS
SM
MD
LG