لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۱

درخواست برزیل از آمریکا و متحدانش برای حمایت از توافق تهران


لوئيز ايناسيو لولا دا سيلوا، رئيس جمهور برزيل، در نامه‌ای خطاب به رهبران آمريکا، فرانسه، روسيه و مکزيک از آنان درخواست کرده است که از توافق‌نامه تهران بین ایران و برزیل و ترکیه در زمینه تبادل اورانيوم غنی شده ايران با سوخت اتمی پشيتبانی کنند.

موافقت جمهوری اسلامی برای خروج يک هزار و دويست کيلوگرم اورانيوم کمتر غنی شده از کشور که هفته گذشته با ميانجی‌گری رئيس جمهور برزيل و نخست وزير ترکيه در تهران اعلام شد، از سوی قدرت‌های بزرگ و به‌ويژه آمريکا و اتحاديه اروپا پذيرفته نشده است. آنها می‌گویند جمهوری اسلامی يا بايد قطعنامه‌های پيشين شورای امنيت را به طور کامل اجرا کند يا انزوای بيشتر و شديدتر و پيامدهای آن را پذيرا باشد.

ادامه تلاش برای جلوگيری از تحريم‌ها


لولا دا سيلوا به خبرنگاران گفت که در نامه خود به باراک اوباما، ديميتری مدوديف، نيکلا سرکوزی و فيليپه کالدرون تاکيد کرده است که برزيل به تلاش خود برای پيشبرد سياست گفت‌وگو و جلوگيری از بسته شدن پنجره‌هایی ادامه خواهد داد که با تفاهم حاصله [در ايران] گشوده شده‌اند.

سلسو آموريم، وزير امور خارجه برزيل، نيز روز چهارشنبه به خبرگزاری دولتی آن کشور گفت که پذيرش [تفاهم تهران] موجب آغاز دور تازه‌ای از گفت‌وگوهای نتيجه‌بخش خواهد شد.

وی گفت: «هدف [توافق تهران] به وجود آوردن فضای اطمينان جهانی بود که بدون آن حل دشواری‌های برنامه اتمی دولت ايران ممکن نيست، ولی [اين امر] برای گفت‌وگوها فرصتی فراهم می‌آورد.»

دولت برزيل همانند ترکيه، طرف ديگر در گفت‌وگوهای تهران با رئيس جمهور اسلامی ايران، هم‌چنان بر اهميت تفاهم‌نامه‌ای که به دست آمده اصرار می‌ورزد.

این در حالی است که وزیر امور خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه در آخرین واکنش خود به توافق‌نامه تهران برای مبادله سوخت اتمی جمهوری اسلامی این طرح را نامناسب و «ترفندی آشکار» برای خلاصی از دور تازه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل توصیف کرد.

رئيس جمهور برزيل در نامه خود به سران چهار کشور همچنين مصرانه به علاقه جمهوری اسلامی برای [آغاز دور تازه‌ای از] گفت‌وگوها بر سر مبادله سوخت اتمی تاکيد کرده و از آمادگی رهبران حکومت ايران به ادامه اين گفت‌وگوها سخن گفته و اضافه کرده است که مذاکرات جديد اعمال تحريم‌های تازه را غيرضروری می‌سازد.

در برازيليا، پايتخت برزيل، سخنگوی پرزيدنت لولا دا سيلوا اعلام کرد که نامه وی روز سه‌شنبه به رهبران آمريکا، فرانسه، روسيه و مکزيک فرستاده شده است.

سفر نتانياهو به برزيل

در اين ميان خبرگزاری‌ها گزارش دادند که بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، در يازدهم ماه اوت برابر با بيستم مردادماه آينده، برای گفت‌وگو با رئيس جمهور برزيل راهی اين کشور خواهد شد.

سفارت اسرائيل در برازيليا روز چهارشنبه اعلام کرد که هنوز دستور کار گفت‌وگوهای نتانياهو با لولا دا سيلوا کامل نشده است.

سفر نخست وزير اسرائيل در پی ديدار نوامبر گذشته شيمون پرز، رئيس جمهور آن کشور، از برزيل صورت می‌گيرد و بی‌ترديد مساله بحران اتمی ايران و خطرهای ناشی از آن در صدر گفت‌وگوهای رهبران دو کشور قرار خواهد داشت.

لولا دا سيلوا، رئيس جمهور برزيل، نيز حدود سه ماه پيش از اسرائیل دیدار کرد.
XS
SM
MD
LG