لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۷

«نگرانی اسراييل از تهديد احمدی نژاد را درک می کنم»


جرج بوش با اهود اولمرت در کاخ سفید دیدار کرد
جرج بوش با اهود اولمرت در کاخ سفید دیدار کرد

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا روز سه شنبه نوزدهم ماه ژوئن در ديدار با اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل گفت که نگرانی اسراييلی ها را از تهديدهای محمود احمدی نژاد، به طورکامل درک می کند.


آقای بوش گفت: «نگرانی هر شهروند اسراييلی را، هنگامی که صدای آن مرد در ایران (محمود احمدی نژاد) می شنود که از يک سو خواستار دستيابی به غنی سازی اورانيوم و از سوی ديگر خواستار نابودی اسراييل است، کاملا درک می کنم».


نگرانی هر شهروند اسراييلی هنگامی که صدای آن مرد در ايران را (محمود احمدی نژاد) می شنود که از يک سو خواستار دستيابی به غنی سازی اورانيوم و از سوی ديگر خواستار نابودی اسراييل است را کاملا درک می کنم
جرج بوش

رييس جمهوری آمريکا افزود: «اگر من يک شهروند اسراييل بودم اين را (تهديدهای آقای احمدی نژاد) به مثابه يک تهديد جدی برای امنيت خود ارزيابی می کردم و به عنوان يک متحد اصلی اسراييل، اين مساله را نه تنها برای اسراييل، بلکه تهديدی برای سراسر خاورميانه می دانم».


محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی، در جمع ميهمانان خارجی شرکت کننده در مراسم هيجدهمين سال درگذشت آيت الله خمينی گفته بود: «احيای روحيه خودباوری در ملت ايران، سرمشق ملت های اين کشورها شد و امروز شاهد هستيم که ملت لبنان، راه خود را شناخته و برای اولين بار پس از ۶۰ سال هيمنه رژيم اشغالگر را فرو ريخت و کليد شمارش معکوس نابودی رژيم صهيونيستی را زد».


اين اظهارات آقای احمدی نژاد با واکنش منفی مقام های سياسی کشورهای آمريکا، فرانسه و اسپانيا مواجه شده بود.


آقای بوش همچنين با ابراز اميداورای از اين که مساله بحران هسته ای ايران به صورت ديپلماتيک حل شود، تاکيد کرد همه گزينه ها، ازجمله راه حل نظامی، درباره ايران بر روی ميز قرار دارد.


به گفته رييس جمهور آمريکا موضع وی در قبال ايران تغيير نکرده است.


حمايت از دولت اضطراری فلسطين


جرج بوش، رييس جمهور آمريکا، و اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل، با تاکيد برحمايت از محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، او را «تنها رهبر مردم فلسطين» خواندند و تصريح کردند تشکيل دولت جديد، مذاکرات معوق‌ مانده صلح را به جريان خواهد انداخت.


آقای بوش با ابراز اميدواری از اين که محمود عباس و سلام فياض بتوانند مردم فلسطين را در مسير متفاوتی هدايت کنند، آقای عباس را «صدای اعتدال» و «رييس جمهوری همه مردم فلسطين» خواند.


همزمان با درگيری های خونين ميان گروه های فلسطينی و تصرف نوار غزه توسط نيروهای حماس، محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، دولت وحدت ملی فلسطين به نخست وزيری اسماعيل هنيه را منحل و آقای سلام فياض را به عنوان نخست وزير دولت اضطراری مامور تشکيل دولت جديد کرد.


اهود اولمرت نيز در اين ديدار با تاکيد برحمايت از دولت جديد فلسطینی گفت: «از هرگونه تلاش و همکاری مشترک در راستای حمايت از فلسطيني ها برای اين‌که دولت واقعی خود را داشته باشند، دريغ نخواهم کرد».


XS
SM
MD
LG