لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

هشدار بوش نسبت به پیامدهای خروج نیروهای آمریکا از عراق


جورج بوش که روز چهارشنبه در کنواسيوان ملی سربازان بازنشسته جنگ های خارجی آمريکا در شهر کانزاس وضعيت عراق را با شرايط پس از خروج نيروهای آمريکا از ويتنام مقايسه کرد
جورج بوش که روز چهارشنبه در کنواسيوان ملی سربازان بازنشسته جنگ های خارجی آمريکا در شهر کانزاس وضعيت عراق را با شرايط پس از خروج نيروهای آمريکا از ويتنام مقايسه کرد

جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه، بیست دوم ماه اوت، نسبت به پيامدهای خروج پيش از موعد نيروهای ائتلاف از عراق هشدار داد..


آقای بوش که روز چهارشنبه در کنواسيون ملی کهنه سربازان جنگ های خارجی آمريکا در شهر کانزاس سخن می گفت، وضعيت عراق را با شرايط پس از خروج نيروهای آمريکا از ويتنام مقايسه کرد و گفت هزينه خروج اين نيروها را ميليون ها شهروند بی گناه پرداختند.


رييس جمهور آمريکا با اشاره به بحث منتقدان دخالت ايالات متحده در شبه جزيره کره گفت بدون کمک آمريکا اکنون ميليون های شهروند کره جنوبی مجبور بودند تحت يک حکومت سرکوبگر و خشن زندگی کنند.


آقای بوش اسلامگرای افراطی معاصر را مشابه نظامی گرايی ژاپن در جنگ جهانی دوم و کمونيسم در کره و ويتنام دانست.


به گفته آقای بوش عراق آزاد يک شبه به يک دموکراسی بدل نخواهد شد، اما عراق آزادی شکست بزرگی برای القاعده خواهد بود.


ریيس جمهوری آمريکا بار ديگر هشدار داد خروج سريع نيروهای اين کشور از عراق به گسترش تروريسم و تنبيه انسان های بی گناه خواهد انجاميد.


«مردی خوب با وظایفی سخت»


رييس جمهوری آمريکا،همچنین، يک روز پس از انتقاد از نوری المالکی، نخست وزير عراق، درباره وی گفت:« او مرد خوبی است با وظايفی سخت».


آقای بوش روز سه شنبه طی سخنانی در نشست سران کشورهای آمريکای شمالی گفت که عملکرد دولت آقای مالکی او را نا اميد کرده است و او را ترغيب کرد برای برقراری صلح در عراق بيشتر تلاش کند.


از سوی ديگر، نوری المالکی نخست وزير عراق در پايان سفر خود به سوريه در واکنش به انتقاد مقام های آمريکايی گفت اين انتقادات ناشی از ناراحتی برخی افراد از ديدار وی از سوريه است.


در همين زمينه رايان کراکر، سفير آمريکا در بغداد روز سه شنبه گفته بود پيشرفت سياسی دولت عراق در حل و فصل اختلافات فرقه‌‌ای «به شدت نااميد‌کننده» است.


آقای مالکی که روز چهارشنبه در کنفرانس خبری به همراه بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، سخن می گفت، در واکنش به انتقادها از دولت وی، گفت:«هيچ کس حق ندارد به برای دولت عراق جدول زمانی تعيين کند. اين دولت منتخب مردم عراق است».


نخست وزير عراق گفت آنچه برای ما مهم است وفاداری به مردم و قانون اساسی است و ما دوستان بسياری را در گرداگرد جهان خواهيم يافت که از تلاش ما پشتيبانی کنند.


در همين حال کارل لوين رييس کميته نيروهای مسلح در سنای آمريکا روز دوشنبه از مجلس عراق در خواست کرده بود به دليل ناتوانی دولت آقای المالکی در دست یافتن به يک توافق ملی ، وی را از کار برکنار کند.


نخست وزير عراق اين اظهارات را «غير مسئولانه» خوانده است.


XS
SM
MD
LG