لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

در روزی چون امروز


در۷ ژانويه سال ۱۹۲۶ ميلادی تقريبا ۸۰ سال پيش، عبدالعزيز عبدالرحمن السعود اعلام کرد مناطق تحت اختيار او مملکت مستقل سعودی است اما در حقيقت شش سال بعد يعنی ۲۳ سپتامبر ۱۹۳۲ ميلادی تاريخ اعلام رسمی استقلال کشور سعودی محسوب می شود
در۷ ژانويه سال ۱۹۲۶ ميلادی تقريبا ۸۰ سال پيش، عبدالعزيز عبدالرحمن السعود اعلام کرد مناطق تحت اختيار او مملکت مستقل سعودی است اما در حقيقت شش سال بعد يعنی ۲۳ سپتامبر ۱۹۳۲ ميلادی تاريخ اعلام رسمی استقلال کشور سعودی محسوب می شود

دی ماه ۱۳۸۵ خورشيدی – ۷ ژانويه ۲۰۰۷ ميلادی


در ۱۷ دی ماه ۱۳۲۳ خورشيدی اختيارات دکتر ميلسپو مستشار آمريکايی که متخصص اقتصادی و مالی در دولت وقت بود، لغو شد.


لغو اختيارات دکتر ميلسپو توسط مجلس شورای ملی و بدنبال اختلاف او با مديرکل بانک ملی روی داد. دکتر ميلسپو يک هفته بعد از شغل خود کناره گرفت و به آمريکا بازگشت.


در چنين روزی در ۱۷ دی ماه ۱۳۴۶ خورشيدی، روزنامه های ايران خبر دادند که غلامرضا تختی پهلوان کشتی آزاد ايران خودکشی کرده است. پهلوان تختی که در يک هتل تهران دست به اين عمل زده بود در يک نامه کوتاه علت خودکشی خود را مشکلات خانوادگی ذکر کرده بود.


در آن هنگام برخی از مخالفان شاه مدعی شدند که ماموران امنيتی، به خاطر طرفداری اش از دکتر مصدق او را کشته اند اما هرگز چنين موضوعی ثابت نشد. در مراسم تشييع جنازه پهلوان تختی هزاران تن از مردم تهران شرکت کردند.


در چنين روزی در۷ ژانويه سال ۱۹۲۶ ميلادی تقريبا ۸۰ سال پيش، عبدالعزيز عبدالرحمن السعود اعلام کرد مناطق تحت اختيار او مملکت مستقل سعودی است و اين روز را می توان تولد عربستان سعودی ناميد که پيش از آن حجاز خوانده می شد

در حدود يک ماه پيش از انقلاب اسلامی در ۱۷ دی ماه ۱۳۵۷ فاش شد که ژنرال رابرت هايزر معاون نيروهای ناتو (سازمان پيمان آتلانتيک شمالی) به تهران وارد شده و بدون اطلاع شاه گرم مذاکره با مقام های عاليرتبه ارتش ايران است.


ژنرال هايزر پيش از مرگش در باره ماموريت خود در تهران و گفت و گوهايش با مقام های نظامی ايران کتابی انتشار داد.


۲۰۳ سال پيش در چنين روزی در ۷ ژانويه ۱۸۰۴ ميلادی، جوزف پريستلی کاشف گاز اکسيژن در سن ۷۱ سالگی درگذشت. جوزف پريستلی يک کشيش انگليسی بود که به علم شيمی علاقه زيادی داشت و همين علاقه باعث شد که در سال ۱۷۳۳ ميلادی موفق به کشف گاز اکسيژن شود.

در چنين روزی در۷ ژانويه سال ۱۹۲۶ ميلادی تقريبا ۸۰ سال پيش، عبدالعزيز عبدالرحمن السعود اعلام کرد مناطق تحت اختيار او مملکت مستقل سعودی است و اين روز را می توان تولد عربستان سعودی ناميد که پيش از آن حجاز خوانده می شد.


تقريبا يک سال بعد دولت بريتانيا کشور عربستان سعودی را به رسميت شناخت اما در حقيقت شش سال بعد يعنی ۲۳ سپتامبر ۱۹۳۲ ميلادی تاريخ اعلام رسمی استقلال کشور سعودی محسوب می شود . حجاز و عراق پس از شکست دولت عثمانی در جنگ جهانی اول در اختيار بريتانيا بود.


نخستين ماشين تحرير جهان در ۷ ژانويه سال ۱۷۱۴ ميلادی در لندن به نمايش گذاشته شد. مخترع ماشين تحرير هنری ميل انگليسی بود.


XS
SM
MD
LG