لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

چنی: اجازه نمی دهیم ایران به سلاح اتمی دست یابد


دیک چنی به همراه فرماندهان نظامی آمریکا در جریان دیدار از عراق
دیک چنی به همراه فرماندهان نظامی آمریکا در جریان دیدار از عراق

ديک چنی، معاون رييس‌ جمهوری آمريکا، روز جمعه دهم ماه مه بر عرشه ناو هواپيمابر جان سی استنيز در خليج فارس اعلام کرد که کشورش اجازه نخواهد داد که ايران به جنگ افزار های هسته ای دست يابد.


معاون رييس جمهوری آمريکا گفت: «ما درکنار کشور های ديگر ايستاده ايم تا مانع دستيابی ايران به جنگ افزار های هسته ای و تسلط اين کشور بر منطقه شويم».


آقای چنی با تاکید بر این که ما خطوط دريايی در خلیج فارس را باز نگه خواهيم داشت افزود حضور ناوگان نظامی آمريکا در منطقه پيام روشنی برای متحدان و دشمنان است. هم اکنون دو ناو هواپيما بر جان سی استينز و آيزنهاور در منطقه خليج فارس خضور دارند.


ايران منشا نگرانی برای آمريکا و دوستان آمريکا در منطقه است. اين کشور ها از رفتار تهديد آميز ايران نگران می شوند... و در نتيجه ايران به يک مشغله عمده تبديل شده است
دیک چنی

معاون رييس جمهور آمريکا روز جمعه از عراق رهسپار دومين مقصد خاورميانه ای خود، عربستان شد.


به گفته تحليلگران ، ديک چينی در ديدار با رهبران چند کشور خاورميانه ای، از آنان خواهد خواست برای کاهش درگيری های مذهبی در عراق، از نفوذ خود نزد اعراب سنی عراق ، استفاده کنند.


عراق و ايران دو محور گفت وگوهای ديک چينی با رهبران منطقه است.


معاون رييس جمهوری آمريکا ، قرار است روز شنبه در صحرای تبوک در عربستان سعودی، با ملک عبدالله پادشاه اين کشور ديدار کند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، بررسی اين موضوع که سياست آمريکا بر ثبات خاورميانه تاثير مثبت دارد يا منفی، در مذاکرات دو متحد ديرينه مطرح خواهد شد.


ديک چينی روز پنجشنبه، ديروز، در دومين روز اقامتش در عراق، از نيروهای آمريکایی در نزديکی تکريت ديدن کرد. وی از عراق رهسپار عربستان سعودی شد و سپس از مصر و اردن ديدن می کند. او در عراق از افزايش نفوذ جمهوری اسلامی ايران در ميان شيعيان عراق و نقش ايران در رساندن مواد منفجره به شورشيان ، ابراز نگرانی کرد.


آمريکا از جلب حمايت عربستان سعودی در سياست منطقه ايش ، نا اميد شده و در موضع ضعف قرار گرفته است. اکنون آمريکا، بيشتر به عربستان نيازمند است تا عربستان به آمريکا
مصطفی علانی ، تحليلگر در دبی

تحليلگران می گويند در شش ماه گذشته ابرهای تيره ای بر روابط عربستان سعودی و آمريکا سايه افکنده است. روابطی که پايه نفوذ سياسی و اقتصادی آمريکا در منطقه خليج فارس بشمار می رود.


مصطفی علانی ، تحليلگر در دبی به رويترز می گويد :«آمريکا از جلب حمايت عربستان سعودی در سياست منطقه ايش ، نا اميد شده و در موضع ضعف قرار گرفته است. اکنون آمريکا، بيشتر به عربستان نيازمند است تا عربستان به آمريکا».


اما اين وضعيت ، برای عربستان نيز خطرناک است.


ديپلمات ها در رياض می گويند در سفر پيشين ديک چينی به اين کشور در ماه نوامبر گذشته ، مللک عبدالله خشم خود را از وضعيت سنی ها در عراق و از فعاليت های هسته ای ايران، ابراز داشت.


معاون رييس جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه، در مصاحبه با تلويزيون فاکس گفت:« ايران منشا نگرانی برای آمريکا و دوستان آمريکا در منطقه است. اين کشور ها از رفتار تهديد آميز ايران نگران می شوند... و در نتيجه ايران به يک مشغله عمده تبديل شده است.»


عربستان سعودی، ارتباطات ديپلماتيک خود را با تهران گسترش داده است و حتی با وجود اين که محمود احمدی نژاد ، رييس جمهوری اسلامی ايران، چهره ای نامحبوب در محافل سياسی عربستان است، اخيرا پذيرای او شد.


ملک عبدالله ، در اجلاس اخير سران عرب حتی حضور آمريکا در عراق را « غيرقانونی» توصيف کرد.


عمرو حمزاوی ، تحليلگر موسسه کارنگی در واشنگتن به رويتز گفته است: « مللک عبدالله اکنون می کوشد خود را به عنوان يک رهبر عرب ِ مستقل از آمريکا نشان دهد، با اين حال ، به گفته وی، آمريکا و عربستان سعودی ، از نظر استرتژيک همچنان بسيار به يکديگر نزديک هستند.»


به نوشته رويترز، عربستان سعودی و متحدانش : مصر و اردن، از واشنگتن می خواهند حکومت شيعی عراق را وادارد که نقش بيشتری به سنی ها درعراق بدهد.


به گزارش رويترز، به نظر می رسد حکومت عربستان اميد خودرا به اين که دولت نوری المالکی درعراق بتواند به درگيری های فرقه ای پايان دهد از دست داده است چنانکه حتی درخواست سفر المالکی به عربستان را رد کرده است.


ديپلمات ها می گويند سفر چند ساعته ديک چينی به صحرائی دورافتاده در شمال عربستان ، برای ديدن مللک عبدالله ، نشانگر قصد آمريکا به دلجوئی از او و بهبود بخشيدن به روابط دو کشور است.
عمرو حمزاوی تحلليگر در واشنگتن می گويد :« يکی از مسائلی که عربستان بسيار مايل است بداند اين است که احتمال حمله آمريکا به ايران تا چه حد قوی است.»


XS
SM
MD
LG