لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

در روزی چون امروز ۲۳ ارديبهشت


۲۳ ارديبهشت سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ۱۳ ماه مه ۲۰۰۷ ميلادی
۲۳ ارديبهشت سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ۱۳ ماه مه ۲۰۰۷ ميلادی


۲۳ ارديبهشت سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ۱۳ ماه مه ۲۰۰۷ ميلادی


در ۲۳ ارديبهشت سال ۱۳۵۸ خورشيدی و در نخسنين ماه های پس از انقلاب در ايران ۲۰ استاد دانشگاه از کار خود برکنار شدند. يازده تن از اين اساتيد در دانشکده پزشکی و علوم تدريس مي کردند.


در ۱۳ ماه مه سال ۱۸۳۰ ميلادی کشور «اکوادر» به استقلال دست يافت. اين سرزمين بيش از سه قرن تحت سلطه اسپانيا بود و پس از اسقلال به فدراسيون کلمبيای بزرگ پيوست. مدتی پس از انحلال اين فدراسيون، اکوادر کاملا مستقل شد و نظام جمهوری را برگزيد. اکوادر در شمال غربی آمريکای جنوبی و در کنار اقيانوس کبير قرار دارد.


در ۱۳ ماه مه سال ۱۹۰۷ ميلادی «دافنه دوموريه» نويسنده انگليسی بدنيا آمد. وی با نوشتن چند داستان بلند و پرفروش يکی از موفق ترين داستان نويسان قرن بيستم به شمار مي رود.


در ۱۳ ماه مه سال ۱۹۳۰ ميلادی «نانس» از کاشفان قطب شمال درگذشت. وی در سال ۱۸۸۸ ميلادی موفق به کشف راهی شد که از شرق به غرب نواحی قطبی امتداد می يافت و به جزيره يخ زده گروئلند می رسيد. نانس در سال ۱۹۲۲ ميلادی جايزه نوبل را دريافت کرد.


در ۱۳ ماه مه ۱۹۵۰ ميلادی «استيوی واندر» خواننده، آهنگساز و ترانه سرای آمريکايی بدنيا آمد. وی با وجود آنکه از روشندلان است اما از استعداد و هوش سرشاری در نواختن موسيقی و ترانه سرايی دارد.


در ۱۳ ماه مه سال ۱۹۸۱ ميلادی، هزاران نفر در ميدان «سن پيتر» رُم شاهد تيراندازی به سوی پاپ ژان پُل دوم بودند. يک مرد در محدوده واتيکان به رهبر کاتوليک های جهان سوء قصد کرد. پاپ مجروح شد و چندی بعد بهبودی يافت.


در ۱۳ ماه مه سال ۱۹۹۵ ميلادی «اليسون هارگريوز» نخستين زنی بود که بدون استفاده از کپسول اکسيژن خود را به بام کوه اورست رسانيد. اين زن انگليسی مادر دو فرزند است.


XS
SM
MD
LG