لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

«رای گيری درباره قطعنامه تحريم ايران به تعويق افتاد»


شورای امنیت سازمان ملل متحد از ایران خواسته است تا غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.
عکس از فارس
شورای امنیت سازمان ملل متحد از ایران خواسته است تا غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. عکس از فارس

فرانسه و بريتانيا رای گيری درباره پيش نويس قطعنامه تحريم ايران را به تعويق انداخته اند تا بتواند حمايت چهارعضو غير دائم شورای امنيت را از اين قطعنامه جلب کنند.


فرانسه و بريتانيا می کوشند با همراه کردن چهار کشور؛ ليبی، اندونزی، آفريقای جنوبی و ويتنام اين قطعنامه را به اتفاق آراء در شورای امنيت به تصويب برسانند.


قطعنامه تازه، سومين دور تحريم ها عليه ايران، به دليل خودداری از توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم، خواهد بود.


زلمای خليل زاد، سفير آمريکا در سازمان ملل متحد، پیشتر گفته بود که پيش نويس نهايی قطعنامه روز جمعه تهيه خواهد شد و روز شنبه اين قطعنامه به رای گذاشته خواهد شد.


این درحالی است که يک ديپلمات غربی که نخواست نامش فاش شود، روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت: رای گيری درباره قطعنامه تازه عليه ايران روز دوشنبه ساعت یازده انجام خواهد شد و متن نهايی شده پيش نويس شامگاه جمعه ميان اعضای شواری امنيت توزيع شد.


جان ساور، سفير بريتانيا در سازمان ملل متحد، نيز در اين زمينه گفت: حمايت گسترده از قطعنامه پيام سياسی روشنی برای ايران ارسال خواهد کرد.


ويتنام روز پنجشنبه چند پيشنهاد اصلاحی در خصوص متن پيش نويس قطعنامه ارايه کرده است. اين در حالی است که ديپلمات ها می گويند: نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، در اين زمينه با تابو مبيکی، رييس جمهوری آفريقای جنوبی، مذاکره کرده است.


  • «رای گيری درباره قطعنامه تازه عليه ايران روز دوشنبه ساعت یازده انجام خواهد شد و متن نهايی شده پيش نويس شامگاه جمعه ميان اعضای شواری امنيت توزيع شد.»
یک دیپلمات غربی

به گفته اين ديپلمات ها، آقای سارکوزی همچنين با مقام های ليبی تماس گرفته است.


در همین زمینه، جادالله الطلحی، سفير ليبی در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه گفته بود: ليبی با صدور هر قطعنامه‌ای با هدف تشديد تحريم‌ها عليه ايران مخالف است.


مارتی ناتالگاوا، سفير اندونزی در سازمان ملل متحد، نيز نگرانی جدی کشور خود درباره صدور قطعنامه عليه ايران بيان کرده است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی دو قطعنامه لازم الاجر از ايران خواسته است تا غنی سازی اورا نيوم را متوقف کند، اما ايران اين در خواست را رد کرده و برنامه غنی سازی اورانيوم خود را توسعه داده است.


کشورهای غربی می گويند: می توان از غنی سازی اورانيوم برای توليد سوخت هسته ای مورد نياز در نيروگاه ها و همچنين تهيه سلاح اتمی استفاده کرد و به همين دليل ايران باید فعاليت های حساس مربوط غنی سازی را متوقف کند.


ايران می گويد که برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز و با هدف توليد انرژی است. اين در حالی است که آمريکا و اتحاديه اروپا تهران را متهم می کنند که به صورت پنهانی در صدد دستيابی به سلاح اتمی است.


گزارش آژانس و تعویق رای گیری


اين چهار کشور عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل بيشتر خواستار تعويق رای گيری تا زمان انتشار گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ايران شده بودند. اين گزارش روز جمعه گذشته منتشر شد.


اين گزارش تصريح کرده بود که ايران به بسياری از سوالات باقی مانده درباره فعاليت های هسته ای خود در گذشته پاسخ داده است، اما اين گزارش تاکيد کرده بود که تهران از پاسخ به پرسش هایی درباره اطلاعاتی که تحقيقات هسته ای ايران را به برنامه تسليحاتی اين کشور مرتبط می کرده خودداری کرده است.


ايران اين اطلاعات را نادرست و غير مرتبط خوانده است.


در همين حال، آژانس بين المللی انرژ اتمی تاييد کرده به رغم درخواست شورای امنيت سازمان ملل متحد از ايران برای توقف غنی سازی اورانيوم اين کشور اين درخواست ها ار ناديده گرفته است.


ويتالی چورکين، سفير روسيه در سازمان ملل متحد، که اکنون از پيش نويس قطعنامه تاره حمايت می کند، روز پنجشنبه گفته بود که مسکو از حق ايران برای داشتن انرژی هسته ای در چارچوب معاهده«منع گسترش سلاح های هسته ای» حمايت می کند و به تازگی سوخت مورد نياز نيروگاه بوشهر را تامين کرده است.


روسيه می گويد اين کشور تعهد کرده است تا سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی بوشهر، که توسط کارشناسان آن در حال تکميل است، را به مدت ده سال تامين کند، بنابراین ايران ديگر نيازی به غنی سازی اورانيوم ندارد.


ایران تسليم قطعنامه های شورای امنيت نمی شود


در همین حال، سعيد جليلی، دبیر شورای عالی امنیت ایران تاکید کرده است که « ايران هرگز تسليم قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل نمی شود. »


به گزارش رسانه داخلی ایران آقای جلیلی در گفت و گو با تلويزيون سراسری ژاپن (ان.اچ.کی)، گفته است:« ايران همواره به برنامه غنی سازی اورانيوم ادامه می دهد».


آقای جليلی همچنین هشدار داده است که «ايران اقدامات متقابلی را در برابر صدور قطعنامه های احتمالی اتخاذ خواهد کرد. »


سعید جلیلی افزوده است:« ايران کشوری بزرگ در منطقه و دارای پتانسيل بسيار بالايی است و کشورهايی که عليه آن تحريم اتخاذ کنند، اقتصاد خود آنها متحمل ضرر خواهد شد.»


XS
SM
MD
LG