لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۱

«دل» کارخانه های توليد کامپيوترخود را می فروشد


براساس تازه ترين گزارشها از مراکز مالی آمريکا شرکت توليد رايانه« دل» Dell lnc در نظر دارد برای کاهش هزينه ها و افزايش بهره وری اين شرکت ، کارخانه های توليد کامپيوتر خود را در نقاط مختلف جهان بفروشد.


روزنامه «وال استريت ژورنال» از قول منابع مطلع گزارش داد که شرکت دل در ماههای اخير با کمپانی های ديگر توليد کامپيوتر در حال مذاکره بود تا کارخانه های خود را به آنان واگذار کند.


يکی از اين منابع به روزنامه «وال استريت ژورنال» گفته است که احتمالا شرکت دل در يک سال و نيم آينده بخش اعظم و يا تمامی کارخانه های خود راخواهد فروخت .


خريداران احتمالی کارخانه های شرکت دل به احتمال زياد شرکت های مقاطعه کار توليد رايانه خواهند بود که بخش اعظم آنها در کشورهای آسيای شرقی مستقر هستند.


کارخانه های توليد رايانه شرکت «دل» از اساس بر مبنای توليد و عرضه دستگاههای کامپيوتر برای کمپانی ها و ادارات بزرگ تاسيس شد که ميزان نياز آنها به دستگاههای کامپيوتر چشمگير بود.


  • شرکت «دل» برای فروش کارخانه های خود با چند مشکل اساسی روبه رو است. به اعتقاد برخی از صاحب نظران شرکت های مقاطعه کار توليد کامپيوتر بعيد است برای خريد آن بخش از کارخانه های اين شرکت در کشورهایی نظير آمريکا که سطح دستمزد و هزينه کار در آنها بالاست تمايل نشان بدهند

اما در چند سال اخير ميزان فروش کامپيوترها ی «لپ تاپ» در بازار رو به افزايش بوده و شرکت «دل» در عرصه توليد اين نوع کامپيوترها از رقبای خود عقب مانده است.


اما شرکت «دل» برای فروش کارخانه های خود با چند مشکل اساسی روبه رو است. به اعتقاد برخی از صاحب نظران شرکت های مقاطعه کار توليد کامپيوتر بعيد است برای خريد آن بخش از کارخانه های اين شرکت در کشورهایی نظير آمريکا که سطح دستمزد و هزينه کار در آنها بالاست تمايل نشان بدهند.


برخی از کارخانه های شرکت «دل» در آمريکا از مشوق های اقتصادی دولت های ايالاتی و دولت مرکزی برخوردارند ازجمله آن تخفيف در اخذ ماليات است و اگر اين کارخانجات به شرکت های ديگر فروخته شوند صاحبان بعدی ممکن است نتوانند چنين امتيازاتی را تمديد کنند و بنابر اين از ميزان سود آوری آنها کاسته خواهد شد.


با وجوديکه شرکت« دل» در عرصه توليد مناسب و رقابتی دستگاههای کامپيوتر يک شرکت موفق قلمداد می شود ولی ثابت شده که توليد کاميپوتر در کارخانه های متعلق به خود اين شرکت ارزان ترين راه توليد نيست.


معمولا شرکت های کوچکتر که تنها فعاليت آنها توليد کامپيوتر است هزينه کمتری برای توليد اين محصول صرف می کنند چون تمام فعاليتهای آنان روی افزايش بهره وری و توليد ارزان تر متمرکز است. در مقابل شرکت های بزرگی نظير« دل» همواره بايد عوامل ديگر نظير بازاريابی و تبليغات را نيز در نظر بگيرند که مجموعه ای پر هزينه است.


شرکت «دل» تاکنون در مورد اخبار مربوط به فروش کارخانجات خود اظهار نظری نکرده است.


XS
SM
MD
LG