لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۶

دادستان تهران: شکایت نمايندگان مجلس عليه موسوی به دادسرا ارسال شده است


عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران
عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران
عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، گفته است: نامه شکايت نمايندگان مجلس از ميرحسين موسوی، نامزد معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهوری ايران، از دادستانی کل کشور به دادسرای تهران ارسال شده است و اين دادسرا در حال «تدوين انديشه ای» برای اين نامه است.

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، عباس جعفری دولت آبادی که در حاشیه مراسم توديع و معارفه‌ سرپرست جديد و قديم دادسرای ناحيه‌ پنج تهران صحبت می کرد، توضيح بيشتری در مورد اقدامات دادسرای تهران در قابل اين نامه ارائه نکرد.

نمايندگان حامی دولت در مجلس ماه گذشته از شکايتی با امضای حدود ۱۰۰ نماينده عليه مير حسين موسوی خبر داده بودند. اين نمايندگان تصريح کردند که اين نامه به دادستان کل کشور تحويل داده شده است.

حميد رسايی، يکی از نمايندگان حامی دولت محمود احمدی نژاد در مجلس، ۲۸ مهر درباره دلايل شکايت عليه ميرحسين موسوی گفته بود: «نامه مذکور يک درخواست حقوقی است که در آن نمايندگان از مير حسين موسوی به خاطر بيانيه ها و اقداماتی که به وارد شدن لطمات و صدمات به آبروی نظام و اموال عمومی و خصوصی مردم منجر شده است، شکايت کرده اند.»

مير حسين موسوی، نخست وزير دوران جنگ ايران، پس از اعلام نتيجه انتخابات رياست جمهوری همراه با مهدی کروبی، ديگر نامزد معترض، با صدور بیانیه های مختلف ضمن تاکيد بر وقوع «تخلف و تقلب» گسترده در اين انتخابات، خواستار ابطال نتيجه آن شده بودند.

اين در حالی است که آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، با تاييد صحت نتيجه انتخابات هر گونه نقلب در انتخابات را رد کرد و به معترضان هشدار داد مسئوليت رويارويی با حکومت بر عهده آنها خواهد بود.

شورای نگهبان که از سوی معترضان متهم به جانبداری از محمود احمدی نژاد شده بود، نيز انتخابات رياست جمهوری را تاييد کرده است.

مير حسين موسوی از خردادماه سال جاری تاکنون طی بيانيه هايی با رد نتيجه انتخابات، دولت محمود احمدی نژاد را فاقد «مشروعيت قانونی» دانسته است.

آقای موسوی در تازه ترين مصاحبه ويدئويی خود در روز شنبه گفته است: ما نمی‌توانيم از اصول برگرديم و به هر هزينه‌ای که لازم باشد تن می‌دهيم و تحمل می‌کنيم.

«بیانیه های دعوت به تجمع»

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، در ادامه گفت و گو با رسانه های خبری در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره دعوت مردم برای حضور در تجمعات گفت: «يکی از جرايم امنيتی تحريک مردم به شورش و عصيان عليه حکومت است بنابر اين اگر کسی افراد را تحريک کند ساير ارکان آن جرم نيز فراهم باشد دستگاه قضايی موضوع را بررسی می‌کند.»

در ادامه خبرنگار فارس با اشاره به بيانيه ميرحسين موسوی در خصوص دعوت از مردم برای حضور در تجمع از ۱۳ آبان، از دادستان تهران پرسيد: «آيا اين مسئله محرز شد که بخواهيد آن را جرم تشخيص دهيد؟»

دادستان تهران در پاسخ گفت: «مباحث مصداقی مطرح نکنيد، اين بيانيه‌ها اگر جرم تلقی شود بايد نزد قاضی مطرح شود و همه‌ ارکان جرم بررسی شود. لذا از بنده حکم کلی نخواهيد و اگر موردی باشد ما آن را ارجاع خواهيم داد و بررسی خواهد شد. اگر ارکان جرم رخ داده باشد طبيعتا فرقی بين افراد عادی و غير عادی نمی‌کند.»

در جريان وقايع پس از انتخابات رياست جمهوری، طرفداران محمود احمدی نژاد خواستار بازداشت مير حسين موسوی و مهدی کروبی شده اند. اين در حالی است که کارشناسان مسائل ايران می گويند در صورت بازداشت اين دو رهبر مخالفان، ایران ممکن است شاهد موج تازه ای از اعتراضات باشد.

رسيدگی به نامه مهدی هاشمی

عباس جعفری دولت آبادی در بخش ديگری از گفت و گوی خود با خبرنگاران تاکيد کرد که به نامه مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، رسيدگی خواهد شد.

دادستان تهران در اين زمينه گفت : از نامه مهدی هاشمی مفهوم استقبال استنباط نکرده ايم اما تاکيد کرده ايم هيچکس در دستگاه قضائی در حاشيه امن نيست و بهتر است که افراد اگر مدعی بيگناهی هستند در مرجع قضائی حاضر شوند.

دادستان تهران همچنين در پاسخ به پرسش ديگری در باره اظهارات مهدی هاشمی در خصوص گفت و گوی وی با رییس قوه قضاييه و همچنين در خواست بررسی مسائل مطرح شده در دادگاه صالح گفت: نامه فرزندان هاشمی به دستگاه قضایی ارجاع شده و در حال رسيدگی است و هيچ مغايرتی ندارد که ما رسيدگی نکنيم.

پيشتر رسانه های ايران از نامه سرگشاده مهدی هاشمی رفسنجانی خطاب به دادستان عمومی و انقلاب تهران خبر داده بودند. مهدی هاشمی در اين نامه تصريح کرده است که تاکنون مسوولان قضايی و امنيتی ايران اخطار يا احضاريه‌ای به وی نداده اند.

آقای هاشمی این نامه را در واکنش به اظهارات عباس جعفری دولت‌آبادی نوشته بود که از وی خواسته بود به ايران بازگردد تا در برابر اتهامات مطرح شده نسبت به او از خود دفاع کند

مهدی هاشمی در اين نامه نسبت به «شانتاژ تبليغاتی برخی رسانه‌های» نزديک به دولت انتقاد کرده است.
XS
SM
MD
LG