لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

تلاش دولت پرو برای برقراری نظم در مناطق زلزله زده


وزير بهداشت پرو نيز هشدار داده است که مناطق زلزله زده با کمبود آب اشاميدنی مواجه هستند و اين مناطق مستعد گسترش بيماری های عفونی است.
وزير بهداشت پرو نيز هشدار داده است که مناطق زلزله زده با کمبود آب اشاميدنی مواجه هستند و اين مناطق مستعد گسترش بيماری های عفونی است.

آلن گارسيا رييس جمهوری پرو روز شنبه هيجدهم اوت در پی ناآرامی ها در مناطق زلزله زده خواستار برقراری نظم در منطقه «به هرقيمتی» شده است


به گزارش خبرگزاری فرانسه، ساکنان مناطق زلزله زده که از روند و نحوه کمک رسانی ها به این مناطق خشمگين هستند در برخی مناطق با پلیس درگیر شدند.


روز چهارشنبه زلزله ای با قدرت برابربا ۸ درجه در مقياس ريشتر مناطق جنوبی پرو «پيسکو» و «ايکا» را لرزاند که دست کم ۵۰۰ کشته و يک هزار و ششصد مجروح برجای گذاشت. آمار ناپديد شدگان نا معلوم اعلام شده است.


روز چهارشنبه زلزله ای با قدرت برابر ۸ درجه در مقياس ريشتر مناطق جنوبی پرو «پيسکو» و «ايکا» را لرزاند که دست کم ۵۰۰ کشته يک هزار و ششصد مجروح برجای گذاشت

کارلوس ورجوس، وزير بهداشت پرو می گويد ارسال کمک های امدادی به سختی انجام می شود و فرودگاه شهر پيسکو به شدت آسيب ديده و به همين دليل ارسال کمک از طريق هوا امکانپذير نيست.


به گفته وزير بهداشت پرو بيش از ۱۵۰۰ دکتر و پرستار در تلاشند تا از سرايت بيماری ها مسری و عفونی در منطقه جلوگيری کنند.


بر پايه گزارش ها، روز جهارشنبه در جريان دو موج پی در پی اين زمين لرزه، که هر يک بيست ثانيه درازا کشيد، و نه پس لرزه در پی داشت، کارمندان ادارات از ساختمان های مرتفع در ليما، پايتخت پرو، خود را به خيابان ها انداختند. مسوولان دولتی پرو اين زمين لرزه را «فاجعه» و «دلخراش» خوانده اند.


مرکز مطالعات زمين شناسی آمريکا علام کرده بود که روز چهارشنبه دو زلزله به فاصله چند دقيقه در ۱۴۵ کيلومتری جنوب ليما و در عمق ۴۰ کيلومتری رخ داده است.


از روز چهارشنبه تا روز شنبه بيش از ۳۰۰ پس لرزه در مناطق زلزله زده گزارش شده است.


پرو در سال ۱۹۷۰ شاهد يکی از مرگبارترين زلزله ها بود که در آن بيش از ۵۰ هزار نفر کشته شدند و شهر يونگای در زير گل و يخ مدفون شد.


خبرگزاری ها روز شنبه گزارش دادند که مردم در منطقه ايکا از بيم کمبود مواد غذايی دست به غارت زدند و پليس برای برقراری نظم اقدام به تيراندازی هوايی کرد.


در همین حال، آلن گارسيا، رييس جمهوری پرو نيز که از مناطق زلزله زده ديدار می کند، اعلام کرده است که دزدی و غارت را تحمل نخواهد کرد.


وزير دفاع پرو اعلام کرده است ۱۰۰۰ سرباز به منطقه اعزام خواهد شد تا به دوهزار پليسی که پيشتر به مناطق زلزله زده اعزام شده اند، در برقراری نظم ياری رسانند.


وزير بهداشت پرو نيز هشدار داده است که مناطق زلزله زده با کمبود آب اشاميدنی مواجه اند و اين مناطق مستعد گسترش بيماری های عفونی هستند.


XS
SM
MD
LG