لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۶

مجله اقتصادی؛ توصیه های صندوق بین المللی پول به ایران


ايران بايد برای مبارزه با تورم الگوی ترکيه را انتخاب کند. اين توصيه هيات اعزامی صندوق بين المللی پول به ايران است.


اين هيئت با ارزيابی تورم به عنوان چالش اصلی اقتصاد ايران به مقام های جمهوری اسلامی پيشنهاد کرده است برای مقابله با نابسامانی های اقتصادی نرخ بهره را افزايش دهد و نرخ مبادله ارز را شناور کند.


هيئت صندوق بين المللی پول که اردی بهشت ماه در ايران بود، در بيانيه ای پيشنهادات خود را به ايران ارائه داده است.


کامران دادخواه، استاد رشته اقتصاد در دانشگاه نورث ايسترن در بوستون که بيانيه صندوق بين المللی پول را خوانده است، به راديو فردا مي گويد: «هيئت صندوق بين المللی پول که در ارديبهشت ماه در ايران بوده است راه کارهايی برای کوتاه مدت و ميان مدت ارائه کرده است. ازجمله هيات صندوق بين المللی به ناتوانی بخش خصوصی و محدود يت فعاليت های اين بخش ايراد ميگيرد و پيشنهاد مي کند که يارانه ها تا آنجا که ممکن است کم شود و در صورت اجبار داشتن به پرداخت آن، دادن يارانه را هدف مند کند».


کامران دادخواه با شناور کردن نرخ ارز مخالف است و مي گويد شناور شدن ارز باعث خروج دارایی های ايران مي شود.


تردید دولت


در همین حال، به نوشته دنيای اقتصاد خبرهای غيررسمی حاکی از آن است که مقامات ارشد دولت نهم در يکی از مواضع اقتصادی خود که سرسختانه روی آن پافشاری داشتند، شک کرده اند و همين شک باعث شده است که اجرای نرخ بهره ۱۰ درصدی در بانک ها منتفی شود و نرخ برمبنای همان نرخ سال پيش محاسبه شود.


در صورت تاييد اين خبر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ظاهرا در قانع کردن مقام های دولتی به بی پايه بودن نرخ بهره دستوری موفق بوده است.


هنوز هيچ خبری رسمی در اين باره منتشر نشده است. در ماه های گذشته تعيين نرخ بهره باعث اختلاف نظرها و درگيری های زيادی ميان دولت و بانک مرکز ی شده بود به طوريکه بانک مرکزی از ابلاغ نرخ بهره ۱۰ درصدی دولت خود داری کرد.


در اين ميان روزنامه ها روز چهارشنبه به نقل از سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارايی نوشتند که نرخ سود بانکی برای بانک های کشور معادل ۱۲ درصد تعيين خواهد شد، و دولت به گيرندگان تسهيلات در امور توليدی خصوصاً در بخش بنگاه های زود بازده دو درصد يارانه اختصاص خواهد داد.


سهمیه بندی بنزین


پس از آن که هفته پيش اعلام شد که سهميه بندی بنزين خودروهای وارداتی قطع مي شود و اين نگرانی را بوجود آورده بود که خودروهای کهنه وارداتی هم جزو خودروهای لوکس به حساب خواهد آمد.


رضا فاطمی، قائم مقام ستاد مديريت حمل ونقل و مصرف سوخت، در این زمینه گفت: «بر اساس تصميم ستاد خودروهای وارداتی با حجم موتور ۱۳۰۰سيسی به بالا که پيش از سال ۱۳۸۲ وارد شده اند، همچنان مانند گذشته از سهميه بنزين برخوردار خواهند بود».


. به گفته قائم مقام ستاد مديريت حمل ونقل و مصرف سوخت در مجموع در دوره چهارم سهميه بندی، سهميه خودروهای عمومی دوگانه سوز، ۱۵۰ تا ۳۰۰ ليتر در ماه کاهش يافته و سهميه بنزين خودروهای عمومی بنزين سوز هم ۵۰ليتر در ماه کم شده است.


نشست کشورهای صنعتی


وزيران دارائی هفت کشور بزرگ صنعتی و روسيه روز دوشنبه در بيانيه پايانی نشست خود در ژاپن نسبت به پی آمدهای قيمت بالای نفت برای اقتصاد جهانی هشدار دادند.


در اين بيانيه آمده است که افزايش بهای مواد غذائی و نفت تهديدی است جدی برای اقتصاد جهانی .


وزيران دارائی ۸ کشور در بيانيه پايانی اجلاس دوروزه خود، کشورهای صادر کننده نفت را به افزايش توليد خود فرا خوانده و از صندوق بين المللی پول و آژانس بين المللی انرژی خواهان روياروئی با سوداگری دربازار انرژی شدند.


در اين ميان عربستان سعودی به عنوان بزرگترين صادرکننده نفت در اوپک اعلام کرد که توليد نفت خود را روزانه ۲۰۰ هزار بشکه افزايش خواهد داد.


کشورهای آمريکا، ژاپن، کانادا، آلمان، فرانسه، بريتانيا، ايتاليا و روسيه گروه جی هشت را تشکيل مي دهند. وزيران دارائی هشت کشوربرای تدارک اجلاس سران جی هشت که در ماه ژوئيه در ژاپن بگذار مي شود، گرد هم آمده بودند.


دارایی های ایران در بانک های اروپایی


هنوز معلوم نيست که دارائی های ايران از بانک های اروپائی خارج شده و يا مي شود.


خبری که دوسه هفته پيش برای اولين بار از سوی روزنامه انگليسی گاردين چاپ شد همچنان مبهم است.


دوروز پيش هم خبرگزاری رويترز اين خبر را منتشر کرد. اگرچه مقام های رسمی جمهوری اسلامی هنوز در اين باره اظهار نظر نکرده اند، روز سه شنبه علی ديواندری، مديرعامل بانک ملت خروج دارايي های بانک های ايرانی از بانکهای اروپايی مطرح نيست و چنين امری اتفاق نيفتاده است.


در اين ميان اعلام شد که کشورهای اتحاديه اروپا گرم بررسی اقدام هايی هستند که درصورت پاسخ منفی ايران به بسته پيشنهادی کشورهای ۵+۱ در باره تحريم ايران به اجرا گذاشته شوند.


نخست وزير بريتانيا هم چندروز پيش اعلام کرد که دارائی های بانک ملی ايران مسدود مي شوند و اين در حالی است که دولت ايالات متحده ار بانک جهانی خواسته است پرداخت هرگونه وام به ايران را متوقف کند.


دولت آمريکا همچنين روز چهارشنبه لايحه ای را تصويب کرد که بر اساس آن گام های تازه ای در راه تحريم هرچه بيشتر اقتصادی ايران برداشته خواهد شد.


مجله اقتصدی هفتگی راديو فردا هر هفته روزهای پنجشنبه ساعت ۱۹ و پنج دقيقه پخش مي شود. نظرها و پيشنهادات خود را با ما درميان گذاريد با اين شماره ها: . شماره پيام گير راديوفردا : ۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۴۱۱۳ و شماره اس ام اس گير ما: ۰۰۴۲۰۷۳۳۵۹۵۵۵۵


XS
SM
MD
LG