لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۷

رد صلاحيت نهايی ۱۰ نامزد انتخابات رياست جمهوری مصر


پوستر تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری مصر
پوستر تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری مصر
گزارش ها حاکی است که منابع مطلع در کميسيون عالی انتخابات مصر گفته اند، هيچدام از درخواست‌های تجديد نظر نامزدهای رد صلاحيت شده انتخابات رياست جمهوری پذيرفته نشده است.

بدين تريتب ۱۰ نامزد انتخابات از ميان ۲۳ نامزد ثبت نام کرده رد صلاحيت شدند که عمر سليمان، معاون حسنی مبارک رئيس جمهور پيشين مصر، خيرت الشاطر نامزد اصلی گروه اسلامگرای اخوان المسلمين و حازم ابو اسماعيل از حزب سلفی نور، در راس آن‌ها قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سه نامزد اصلی انتخابات رياست جمهوری مصر رد صلاحيت شده‌اند.

يک منبع مطلع که خواسته نامش فاش نشود، به خبرگزاری رويترز گفته است که همه درخواست‌های تجديد نظر رد شد زيرا هيچ مدرک جديدی در آن‌ها ارائه نشده است.

قرار بود شامگاه سه شنبه نتايج بررسی رد صلاحيت‌ها به طور رسمی از راه کنفرانسی خبری کميسيون عالی انتخابات مصر اعلام شود اما به نظر می‌رسد جو شديد امنيتی و تجمع ده‌ها نفر از هواداران نامزدهای معترض مانع از اين اقدام شده است.

ساختمان کميسيون عالی انتخابات مصر از چند روز کذشته تحت تدابير شديد امنيتی قرار گرفت است و برای جلوگيری از هرگونه اعمال خشونت آميز عليه مسئولان و کارکنان اين کميسيون، ده‌ها نيروی پليس و ارتش در اطراف ساختمان مستقر شده‌اند.

دليل رد صلاحيت شدن عمر سليمان، معاون حسنی مبارک که ۱۹ سال رياست سازمان اطلاعات نظام پيشين مصر را برعهده داشت، کامل نبودن پرونده است. برپايه قانون انتخابات مصر هر نامزد مستقل بايد تاييد ۳۰ نماينده منتخب پارلمان يا ۳۰ هزار رای دهنده از ۲۵ استان را در اختيار داشته باشد به گونه‌ای که تاييدکنندگان از هر استان از هزار نفر کمتر نباشند. گفته می‌شود امضا کنندگان تاييد نامه عمر سليمان در اسيوط کمتر از ۱۰۰۰ نفر هستند.

اما مساله خيرت الشاطر نامزد اصلی گروه اخوان المسلمين، که بزرگ‌ترين فراکسيون پالمان مصر را در دست دارد، پرونده‌هايی قضايی است که وی دارد. این در حالی است که تاکنون در خصوص آن‌ها حکم «اعاده اعتبار» برای او صادر نشده است.

پيش از اين، گروه اخوان الملسمين اعلام کرده بود در صورت رد صلاحيت نهايی الشاطر، محمد مرسی رئيس حزب عدالت و آزادی، بازوی سياسی اخوان الملسمين، به عنوان نامزد اصلی گروه مطرح خواهد شد.

عبد المنعلم عبد المقصود، وکيل مدافع اخوان المسلمين و رئيس دفتر حقوقی ستاد انتخاباتی الشاطر، در مصاحبه با شبکه خبری الجزيره اظهار داشت که کميسيون انتخابات سريال تخريب انتخابات را آغاز کرده است.

او با تاکيد بر سياسی بودن حکم رد صلاحيت الشاطر، گفت کميسيون انتخابات هرکدام از احکام قضايی را که دلش بخواهد مد نظر قرار می‌دهد «چرا که اين کميسيون حکم محکوميت الشاطر را مد نظر قرار داد اما به حکمی که محکوميت او را لغو کرد، توجه نکرد.»

عبد المصود تاکيد کرد که اقدام‌های قانونی «در برابر کميسيونی که به قانون احترام نمی‌گذارد» هيچ فايده‌ای ندارد.

از سويی حازم ابو اسماعيل که به دليل تابعيت آمريکايی مادرش رد صلاحيت شده، اعلام کرد که در اعتراض به اين حکم، در مقابل ساختمان کميسيون انتخابات، تحصن خواهد کرد.

برپايه قانون انتخابات رياست جمهوری مصر، والدين نامزدهای انتخابات بايد مصری باشند و هيچ کدام از آن‌ها تابعيت مضاعف نداشته باشد.

ابواسماعيل در جمع ده‌ها تن از هوادارانش که در مقابل ساختمان کميسيون عالی انتخابات تجمع کرده‌اند، فرياد زد: «به خدا قسم از اينجا نخواهم رفت تا تصميم رسمی بر ابقا يا رد صلاحيت به ما ابلاغ شود.»

هواداران ابو اسماعيل نيز شعار می‌دادند: «پيش به سوی جهاد»
XS
SM
MD
LG