لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۹

البرادعی خواستار تعامل ایران با آمریکا شد


محمد البرادعی رييس آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت ايران بايد ضمن پاسخ مثبت به سياست تعامل امريکا، در مورد برنامه هسته ای خود با واشنگتن مذاکره و گفت وگو کند.

اقای البرادعی در گفت وگو با مجله آلمانی، اشپيگل تصريح کرده است:: من به شرکای مذاکره کننده ايرانی توصيه مي کنم دست خود را به سوی دستی که از طرف باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا دراز شده است، دراز کنند.

پس از ورود باراک اوباما به کاخ سفيد درماه ژانويه سال جاری، وی بارها خواهان گفت وگو با ايران درمورد مسائل گوناگونی ازجمله برنامه هسته ای شده است.

محمد البرادعی در مصاحبه خود با مجله اشپيگل افزوده است: درحال حاضر سياست توقف در برابر توقف، گام واقعی بعدی است که بايد برداشته شود.

رييس آژانس بين المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد براساس اين مدل پيشنهادی از يک سو ايران از نصب بيشتر دستگاههای سانتريفوژ متوقف می کند و از سوی ديگرغرب نيز از اعمال تحريمهای بيشتر عليه ايران خودداری خواهد کرد.

اقای البرادعی گفت اما در همين مدت بايد، گفت وگوهای مشتاقانه و متمرکزی صورت گيرد.

شورای امنيت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند. ايران با سرپيچی از اين خواست برنامه غنی سازی را توسعه داده و هزاران سانتريفوژ را در تاسيسات هسته ای نطنز نصب کرده است.

به دليل کاربرد دوگانه غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای و همچنين ساخت بمب اتمی ، کشور های غربی نگرانند ايران از اين تکنولوژی برای ساخت سلاح هسته ای استفاده کند.

ايران ضمن رد ساخت سلاح هسته ای همواره اعلام کرده است که برنامه اتمی اش صرفا برای مقاصد صلح اميز است.

حمله به ایران

اقای البرادعی همچنين درمصاحبه خود با اشپيگل گفت هرگونه حمله بايران يک ديوانگی است زيرا علاوه بر به آتش کشيدن منطقه، ايران به طور قطع به سمت دست يابی به سلاح هسته ايی خواهد رفت و در نهایت حمایت همه کشورهای مسلمان را خواهد داشت.

شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل اوائل ماه مه گفته بود درصورت تاکام ماندن سياست تعامل امريکا با ايران بايد از گزينه های ديگری برای متوقف کردن برنامه هسته ای ايران استفاده کرد.

اما در همين حال، معاون وزير امور خارجه اسرائيل روز شنبه گفته است که اين کشور بدون تاييد آمريکا به ايران حمله نخواهد کرد.

دانی آيالون گفته است:«من فکر نمی کنم که حمله به ايران بدون بدون هماهنگی از پيش با آمريکا صورت بگيرد.»

دانی آيالون که اظهارت وی در وب سايت «وای-نت نيوز» منتشر شده، تصريح کرده است:« در صورت چنين حمله ای، ما از منظر لجستيک و دفاع در سطح بين المللی به آمريکايی ها نياز داريم.»

يک شبکه راديويی در آمريکا نيز گزارش داده است که در جريان سفر مخفيانه لئون پنتا، رييس سازمان سيا، به اسرائيل در دو هفته پيش، در اين باره با مقامات اسرائيلی مذاکره شده است.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير راستگرای اسرائيل، که به تازگی قدرت را به دست گرفته است برنامه هسته ای ايران را يک تهديد اساسی برای موجوديت اسرائيل دانسته است.
XS
SM
MD
LG