لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۵

جام ملت های اروپا؛ صعود کرواسی با پيروزی بر آلمان


.تيم ملی فوتبال کرواسی آلمان را شکست داد.
(عکس از AFP)
.تيم ملی فوتبال کرواسی آلمان را شکست داد. (عکس از AFP)

تيم ملی فوتبال کرواسی با پيروزی دو بر يک بر تيم ملی آلمان، از گروه دوم جام قهرمانی ۲۰۰۸ اروپا به مرحله يکچهارم پايانی صعودی زود هنگام داشت.


کرواسی که نيمه نخست با گل دقيقه ۲۴ داريو سرنا، يک بر صفرپيش بود، اين پيروزی را با تکيه به هشياری و روحيه بازيکنانش به دست آورد.


اين موفقيت خاطره ده سال پيش در مرحله يکچهارم پايانی جام جهانی ۹۸ در فرانسه را برای کروآتها زنده کرد که با برتری سه بر صفر شگفتی آفريدند و تا کسب مقام سوم پيش رفتند.


گل دوم کرواسی به طور عجيبی با ترديد لمان و مدافعان، هديه ای برای ايويکا ايليچ بود تا نتيجه را دو بر صفر کند و گل زيبای پودولسکی در فاصله ۱۱ دقيقه مانده به پايان مسابقه را در سرنوشت نهايی اين بازی بی تاثير سازد.


آلمان که بازی نخست خود را با اقتدار از لهستان برده و يکی از بختهای مقام قهرمانی بود، اکنون راهيابی اش به مرحله حذفی بعدی در گروی پيکار روز دوشنبه ۱۶ ژوئن در وين در برابر ميزبان مشترک جام، اتريش است.


پيشتازی گروه دوم با بازی قابل تحسين شاگردان سلاون بيليچ، آلمان را بهت زده کرد.


مردان دونده و مصمم کرواسی در دقيقه ۲۴ آلمان را متوجه اين واقعيت کردند که با وجود بازيکنان گران قيمت خود، ساز و برگ پيروزی برای صعود زود هنگام را مهيا را ندارد.


در اين لحظه با پاس ايوان راکيتيچ، دانی يل پرانيچ از چپ گريخت و توپ را برای سرنا در دهانه دروازه فرستاد تا او سريعتر از مارسل هانسن، مدافع آلمانی، توپ را از ينس لمان عبور دهد.


حمله های آلمان در نيمه دوم هنگامی نتيجه منفی داد که در دقيقه ۶۳ شليک راکيتيچ از جناح راست با برخورد به لوکاس پودولسکی، مهاجم عقب آمده تيم آلمان، کمانه کرد وبه ديرک عمودی چپ دروازه لمان خورد.


توپ بازگشته به جلو پای اويچ افتاد تا در تلاش ناموفق لمان در مهار توپ و دو مدافع دو طرف ايليچ، با ضربه نوک پای او به راحتی وارد دروازه شود و آلمان خود را به شکست نزديکتر ببيند.


در دقيقه ۷۹ پودولسکی پاس کاپيتان ميخائيل بالاک را با شليک سرضرب به تور دروازه کرواسی دوخت و سومين گل خود در اين مسابقات را به ثمر رساند.


در وقت تلف شده بازی با اخراج باستيان شووانستايگر، آلمان ده نفری شد. او ضربه ای به يرکو له کو، بازيکن جانشين در تيم کرواسی زد که از چشم داور دور نماند. شووانستايگر نيز پس از گل دوم کرواسی به زمين آمده بود.


کروآسی حالا با شش امتياز پيشتازی اش بستگی به مسابقه آخر دارد که اگر لهستان شرايط روحی خوبی داشته باشد حريفی آسان برای کروآسی نيست.


تساوی لهستان و اتريش


مسابقه دوم پنجشنبه شب ۱۲ژوئن در وين، با گل روجر گرريرو در دقيقه ۳۰ برای لهستان و ايويکو واستيچ از نقطه پنالتی در وقت اضافی برای اتریش با نتیجه مساوی تمام شد.


تيم اتريش در حال پذيرای گلی روحيه بخش برای لهستانی ها شد که تا پيش از گل با يک بازی سراسر تهاجمی چند بار تا يک قدمی گلزنی به حريف پيش رفت.


اما با گل گريرو، لهستان اعتماد به نفس خود را بازيافت و حتی در نيمه دوم با چهره ای تهاجمی خود را به گل دوم نزديک کرد.


اتريش که در گلزنی و نتيجه گيری ناموفق ترين تيم در اين جام نشان می داد، به نزديک شدن به دقايق پايانی با همه وجود به دروازه لهستان حمله برد اما هر بار در برابر ضد حمله های تيم حريف دروازه اش را در وضعیتی خطرناک می ديد.


در ثانيه‌های پايانی اين ديدار در دقيقه ‪ ۹۲‬ تیم اتریش صاحب یک پنالتی شد که توسط ايويکو واستيچ به گل تساوی بخش بدل شد.


XS
SM
MD
LG