لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

واکنش اتحادیه اروپا به برنامه ایران برای افزایش میزان غنی سازی اورانيوم ۲۰ درصدی


تاسیسات هسته ایران در فردو در قم
تاسیسات هسته ایران در فردو در قم
اتحاديه اروپا روز چهارشنبه در بيانيه ای از برنامه ايران برای میزان غنی سازی ۲۰ درصدی و نصب سانتريفوژهای نسل جديد در سايت فردو ابراز نگرانی کرده و می گويد چنین اقداماتی تشديد سرپیچی از قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد است.

در بيانيه اتحاديه اروپا که توسط سفير مجارستان در شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی قرائت شد، از همکاری نکردن ايران با آژانس ابراز «نگرانی» عميق شده است.

در بيانيه اتحاديه اروپا آمده است:«ما به ويژه از اين که ايران اعلام کرده است که ظرفيت غنی سازی اورانيوم را افزايش می دهد، ابرازنگرانی می کنيم و اين تشديد بی اعتنایی به قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد است.»

فريدون عباسی، معاون رئيس جمهوری و رئيس سازمان انرژی اتمی ايران، روز چهارشنبه اعلام کرد که جمهوری اسلامی در نظر دارد غنی سازی اورانيوم با خلوص ۲۰ درصد از سايت نطنز به سايت فردو منتقل کند و قرار است ميزان اين غنی سازی را افزايش دهد.

فريدون عباسی گفته است که میزان غنی سازی ۲۰ درصدی را سه برابر خواهد شد.

ايران می گويد، هدف از توليد اورانيوم غنی شده با غلظت ۲۰ درصدی برای تامين سوخت مورد نياز رآکتور تحقيقاتی تهران است.

در خواست برای تهيه گزارش تازه

اتحاديه اروپا در بيانيه روز چهارشنبه خود خواستار توقف غنی سازی اورانيوم شده است. اين در حالی است که ايران می گويد توقف غنی سازی خط قرمز اين کشور است و از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد، جمهوری اسلامی برنامه غنی سازی اورانيوم خود را توسعه داده است.

اتحاديه اروپا همچنين از يوکيو آمانو، مدير آژانس بين المللی انرژی اتمی خواسته است تا هرچه سريعتر گزارشی از اطلاعات و تحليلی های جامع در خصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ايران تهيه کرده و در اختيار شورای حکام قرار دهد.

آقای آمانو روز دوشنبه در آغاز نشست يک هفته‌ای شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گفته بود که آژانس اطلاعات تازه ای دريافت کرده که نشان می دهدفعاليت‌های مخفی هسته ای ايران که احتمالا دارای ابعاد نظامی نيز هست، تا مدتی پيش هم ادامه داشته است.

شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی متشکل از ۳۵ عضو، با دستور کار بررسی فعاليت‌های اتمی ايران و سوريه، از روز دوشنبه در وين آغاز به کار کرده است.

يوکيا آمانو در بيانيه خود در مورد ايران گفته بود که آژانس «اطلاعات تازه‌ای مربوط به فعاليت‌های فاش نشده احتمالی که سال‌های گذشته جريان داشته يا در حال حاضر هم جريان دارد دريافت کرده‌است.»

واکنش فرانسه

اظهارات روز چهارشنبه رئيس سازمان انرژی اتمی ايران، واکنش سریع فرانسه را در پی داشت.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه ای اظهارات فریدون عباسی را «تحریک آمیز» خواند.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: این اقدامات حقانیت «نگرانی های» موجود بین المللی را در خصوص اقدامات مقامات ايران و نقض مداوم قوانین بين المللی تایید می کند.

در همین زمینه، روز سه شنبه باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا، با هشدار نسبت به ادامه سرپيچی ايران از در خواست های بين المللی، از احتمال تشديد تحريم عليه ايران خبرداده بود.

کشورهای غربی نگرانند ايران در پوشش برنامه هسته ای خود برای توليد انرژی در صدد دستيابی به تکنولوژی ساخت سلاح اتمی باشد. ايران با رد اين اتهام می گويد برنامه هسته ايش در راستای توليد انرژی است.

در همين زمينه تاکنون شورای امنيت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. اين در حالی است که ايارن با ناديده گرفتن اين قطعنامه برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است
XS
SM
MD
LG