لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

اتحاديه اروپا: دولت ايران با مسئله مشروعيت از نظر رای دهندگان رو به رو است


وزير امور خارجه سوئد، رييس دوره ای اتحاديه اروپا، چهل روز پس از انتخابات رياست جمهوری ایران در موضع گيری تازه ای گفته است: حکومت ايران با مسئله مشروعيت از نظر رای دهندگان مواجه است

کارل بيلت، وزير امور خارجه سوئد روز سه شنبه گفت: آنها، رهبران ايران بايد نگران مشروعيت حکومت خود از منظر رای دهندگان باشند.

آقای بيلت که در کميته روابط خارجی اتحاديه اروپا صحبت می کرد، افزوده است: بايد منتظر نتيجه رويدادهای ايران بود.

پس از آن که وزارت کشور ايران اعلام کرد محمود احمدی نژاد در انتخابات ۲۲ خردادماه به پيروزی رسيده است، تهران و برخی شهرهای ايران شاهد تظاهرات معترضان به انتخابات بوده است.

در حالی که مقامات دولتی ايران می گويند ۲۰ نفر در اعتراضات به نتيجه انتخابات کشته شده اند، گروه های طرفدار حقوق بشر می گويند تعداد کشته شدگان بسيار بيشتر از آمار رسمی است.

مير حسين موسوی و مهدی کروبی دو نامزد اصلاح طلب انتخابات می گويند: با توجه به تخلف و تقلب گسترده در انتخابات، نتیجه آن بايد ابطال شود.

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، و شورای نگهبان با رد هرگونه تقلب، صحت انتخابات رياست جمهوری را تاييد کرده اند.

وزير امور خارجه سوئد که کشورش به تازگی رياست دوره ای اتحاديه اروپا را برعهده گرفته است بر تصميم اتحاديه اروپا برای ادامه روابط با ايران تاکيد کرد ولی گفت: اروپا خواهان روابط با مردم ايران نيز هست.

کارل بيلت تصريح کرد:ما نياز داريم با مسايلی که با ايران مرتبط هستند، مواجه شويم، با مسايلی که در خيابان های تهران اتفاق می افتد و در موارد مهم نيز همين طور.

با این حال وزیر امور خارجه سوئد تاکید کرد: ما باید روابط خود با مقام های ایرانی را حفظ کنیم.

به دنبال بازداشت کارمندان محلی سفارت بريتانيا در تهران اتحاديه اروپا به ايران هشدار داده بود که دست به اقداماتی خواهد زد. ايران همگی ۹ کارمند بازداشت شده را آزاد کرده است.

در همين زمينه، کميسيون روابط خارجی اتحاديه اروپا دو هفته پيش اعلام کرده بود در صورتی که ايران راه حل گفت ‌و گو برای حل مسئله نتيجه انتخابات را رد کند، اين اتحاديه وضع تحريم‌ های بيشتر را بررسی خواهد کرد.

بنيتا فررو – والدنر، کميسر روابط خارجی اتحاديه اروپا، گفته بود: «اگر [در جهت حل مسئله انتخابات] اتفاقی نيفتد، راه حل تحريم‌های بيشتر و تشديد تحريم‌های گذشته بار ديگر در اتحاديه اروپا مطرح خواهد شد.»

در همين زمينه، محسن مخملباف، کارگردان سرشناس ايرانی، از پارلمان اروپا خواسته بود برای به رسميت نشناختن انتخابات رياست جمهوری ايران کشورهای عضو اتحاديه اروپا را تحت فشار قرار دهند.

اين کارگردان ايرانی که به عنوان سخنگوی طرفداران مير حسين موسوی شناخته شده، همچنين گفته بود: ما از اروپا می خواهيم که مسئله به رسميت شناختن محمود احمدی نژاد را معلق کند.
XS
SM
MD
LG