لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

اتحاديه اروپا: اتخاذ تصمیم‌های سخت در قبال برنامه اتمی ايران


وزیر امور خارجه سوئد، رئيس دوره‌ای اتحاديه اروپا، روز چهارشنبه گفت: در ماه‌های آينده اين اتحاديه با تصمیم‌های سختی درباره برنامه هسته‌ای ايران روبه‌رو خواهد بود.

کارل بيلت، وزير امور خارجه سوئد، که با نمايندگان پارلمان اروپا صحبت می‌کرد، افزود: در ماه‌های آینده باید درباره گزينه‌های سخت و آنچه که باید درقبال ایران انجام دهيم، تصمیم‌گیری کنیم.

وزیر امور خارجه سوئد تاکید کرد که ایران چند ماه فرصت دارد تا راه حلی برای حل مناقشه هسته‌ای خود با جامعه بین‌الملل پیدا کند.

این نخستین واکنش رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا به ارائه مهلت به ایران برای حل بحران هسته‌ای است.

کارل بيلت در حالی درباره سياست اتحاديه اروپا در قبال ايران صحبت کرد، که هيلاری کلينتون ساعاتی قبل از آن گفته بود: واشينگتن به ديپلماسی در قبال ايران متعهد است، ولی اکنون زمان عمل است و فرصت برای سیاست تعامل با ایران هميشه مهیا نخواهد بود.

در همين زمينه، باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، نيز گفته است: جامعه بين‌الملل «قرار نيست تا ابد صبر کند» تا شايد ايران ثابت کند که به دنبال دستيابی به سلاح اتمی نيست.

آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه همراه با آلمان در قالب گروه ۱+۵ کوشيده اند تا با ارائه مشوق های سياسی و اقتصادی ايران را به توقف فعاليت‌های مربوط به غنی سازی اورانيوم ترغيب کنند.

به دليل کاربرد دوگانه غنی سازی اورانيوم در تهيه سوخت هسته‌ای و همچنين بمب اتمی، کشورهای غربی ايران را متهم می‌کنند که در صدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای توليد سلاح هسته‌ای است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد نيز در همين رابطه طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با رد اين در خواست می‌گويد برنامه هسته‌ايش کاملاً صلح آميز است.

کارل بیلت در سخنرانی روز چهارشنبه خود در پارلمان اروپا تأکید کرد که گفت‌وگو تنها راه حل پايان دادن به مناقشه هسته‌ای ايران است.

وزير امور خارجه سوئد در اين زمينه گفت: کسانی ممکن است وجود داشته باشند که معتقدند راه‌حل‌های ساده‌تری برای اين مسئله وجود دارد. اگر ما وارد گفت‌وگو های ديپلماتيک واقعی نشويم، فکر نمی‌کنم راه حلی وجود داشته باشد.

نيکلا سارکوزی، رئيس جمهوری فرانسه، در جريان نشست گروه هشت گفته بود کشورهای این گروه به ايران تا پايان تابستان مهلت داده است تا در گفت‌وگوها بر سر برنامه هسته‌ایش به نتيجه‌ای دست يابد.

در همين زمينه، منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، با اشاره به اين که تهران پيام جديدی «دريافت نکرده است» گفته بود: بسته پيشنهادی ايران در دست تدوين است که مواضع تهران در تمام زمينه‌های مشخص خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG