لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۶

اتحاديه اروپا: نامه جليلی حاوی نکته تازه‌ای نیست


 کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
یک مقام اتحاديه اروپا روز چهارشنبه گفت: نامه سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی، به کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در مورد برنامه هسته ای ايران، حاوی نکته جديدی نيست و نمی‌تواند مبنايی برای برگزاری مذاکرات تازه باشد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، مایا کوسيانسيک، سخنگوی کاترين اشتون، در خصوص نامه اخير سعيد جليلی به مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا گفت: «نامه سعيد جليلی حاوی چيز جديدی نبود و به نظر نمی رسد بتواند توجيهی برای برگزاری مذاکرات تازه باشد.»

سخنگوی کاترين اشتون اضافه کرده است: «خيلی متعجب شديم که ايرانی‌ها در خصوص برگزاری دور تازه مذاکرات حرف می زنند. آنها تاکنون پيشنهاد تازه‌ای را به ما ارائه نکرده‌اند.»

به گزارش رسانه‌های ايران، پاسخ سعيد جليلی به نامه کاترين اشتون روز سه‌شنبه به وی تسليم شده بود. سعيد جليلی در اين نامه تاکيد کرده بود که ايران از «از بازگشت شما به گفت وگو برای همکاری حول نقاط مشترک استقبال» می کند.

طبق اين گزارش‌ها، نامه کاترين اشتون به سعيد جليلی در بهمن ۱۳۸۹ ارسال شده بود.

درحالی سخنگوی کاترين اشتون از اظهارات مقام ايرانی برای برگزاری مذاکرات «جديد» تعجب کرده است که محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهور ايران، روز دوشنبه از حضور ايران درمذاکرات اتمی در ترکیه خبر داده بود.

محمود احمدی‌نژاد در يک کنفرانس خبری که در حاشيه اجلاس کشورهای کمتر توسعه يافته در نرکیه برگزار شد، گفته بود: «از اينکه گروه ۱+۵ به مذاکره بازگردد، استقبال می‌کنيم و هميشه آماده مذاکره بوده‌ايم اما مذاکرات بايد در چارچوب عدالت، احترام و در جهت همکاری متقابل باشد و اميدواريم آنها هم به اين نتيجه رسيده باشند که گفت‌وگو در چارچوب قانون و عدالت و همکاری با ملت ايران بيشتر به نفع آنهاست.»

مذکرات بين ايران و کاترين اشتون و نمايندگان گروه ۱+۵ در اوايل بهمن سال گذشته در استانبول نتيجه‌ای در بر نداشت و به گفته ديپلمات‌ها ، ايران در این مذاکرات بر مواضع گذشته خود تاکيد کرده بود.

پس از آن کاترين اشتون بار ديگر به ايران نامه نوشت و خواستار برگزاری دور ديگر مذاکرات شده بود.

آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان ، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در تلاشند تا از طريق رويکردی که سياست‌های «دو گانه» ناميده می‌شود، ايران را به توقف فعاليت‌های حساس هسته ايش ترغيب کنند.

سياست های «دو گانه» به سياست‌های تنبيهی و تشويقی جامعه بين‌المللی در قبال ايران اتلاق می‌شود. در همين زمينه، شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون چهار قطعنامه تحريمی عليه ايران تصويب کرده است.
XS
SM
MD
LG