لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۰

هشدار آمریکا و اتحادیه اروپا به سوریه درباره تحریم های تازه


آمريکا و اتحادیه اروپا می گویند، در صورتی که حکومت بشار اسد رويکرد خود در سرکوب معترضان سوری را تغيير ندهد به زودی اقدامات تازه‌ای عليه حکومت سوريه انجام خواهند داد.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا ، روز سه شنبه، بشار اسد، رييس جمهور سوريه، را مسئول سرکوب خشونت بار معترضان دانست.

اين در حالی است که از آغاز سرکوب اعتراض‌ها در سوريه تاکنون اتحاديه اروپا و آمريکا تحريم‌هايی عليه حکومت و مقام‌های اين کشور اعمال کرده‌اند، ولی در اين تحريم‌ها نامی از بشار اسد نبوده است.

هيلاری کلينتون که در يک کنفرانس خبری به همراه کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، صحبت می‌کرد، گفت: «بشار اسد، رييس جمهور سوريه، از اصلاحات سخن می‌گويد، اما سرکوب‌های شديد، نيات واقعی او را نشان می‌دهند.»

هيلاری کلينتون اضافه کرد: «آنها بدترين تاکتيک های متحد خود، ايران، را به کار می بندند و از احترام گذاشتن به خواست و مطالبات مردم خود در سوريه سرباز می زنند.»

وزير امور خارجه آمريکا همچنين تصريح کرده است: «در روز های آينده گام های بيشتری (در زمينه اقدام عليه حکومت سوريه) بر خواهيم داشت.»

در همین زمینه، کاترین اشتون نیز به مقام های سوریه هشدار داد که شرایط کنونی در سوریه «اضطراری» است و اگر قرار است «تغییری» در این کشور صورت بگیرد زمان آن هم اکنون است.

کاترین اشتون همچنین با ابراز نگرانی از سرکوب معترضان طی روز های اخیر در سوریه گفت:هم می دانیم که وضعیت بسیار حساسی است و در شرایطی قرار داریم که نیاز است همه گزینه ها را بررسی کنیم. اقداماتی در ساعات و روز های آینده انجام خواهد شد.

در همين زمينه، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، به مقام های سوريه هشدار داده است، زمان برای اجتناب از تحريم‌های تازه در حال تمام شدن است.

جی کارنی در خصوص اين تحريم ها توضيحی ارائه نکره است.

يک ديپلمات اروپايی نيز به رويترز گفته است که احتمال تحريم بشار اسد به دليل نقض حقوق بشر افزايش يافته است.

اين ديپلمات گفته است: «او در مسير درستی حرکت نمی کند، به همين دليل احتمال تحريم او خيلی بيشتر شده است.»

در همين حال، ديپلمات های اروپايی می گويند، سفرای کشورهای عضو اتحاديه اروپا روز سه شنبه در خصوص تحريم بشار اسد مذاکره کرده اند، ولی تصميم گيری در اين خصوص به نشست هفته آينده وزيران امور خارجه اين اتحاديه موکول شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفرای کشورهای عضو اتحاديه اروپا روز سه‌شنبه در خصوص اضافه کردن بشار اسد به فهرست سيزده مقام سوری مورد تحريم گفت وگو کردند. اين افراد به دليل دست داشتن در سرکوب معترضان سوری مورد تحريم اتحاديه اروپا قرار گرفتند.

يک ديپلمات اروپایی به خبرگزاری فرانسه گفته است، «مذاکرات» در حال ادامه است و تصميم دراين خصوص در دستور نشست وزيران خارجه اتحاديه اروپا در روز دوشنبه در بروکسل قرار گرفته است.

يک ديپلمات ديگر نيز گفته است، نياز است «در سطح وزرا» در اين خصوص تصميم گيری شود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، فعالان حقوق بشر می گويند، دست کم ۷۰۰ نفر در اعتراضات سوريه کشته شده اند.

در همین حال مقامهای سوری، روز سه شنبه وجود يک گور دسته جمعی در نزديکی شهر جنوبی درعا را تکذيب کردند. مقام‌های محلی اين خبر را «کارزاری برای تحريک» مردم عليه دولت بشار اسد خوانده‌اند.

اين مقام‌ها افزودند که اجساد پنج نفر را در شهر درعا پيدا کرده‌اند، اما درباره علت کشته شدن آنها توضيحی ندادند. در همين حال به گزارش رويترز، روستاييان حومه درعا مي گويند که دو گور دسته جمعی را کشف کرده اند که ۲۶ جسد در آنها وجود دارد.
XS
SM
MD
LG