لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۷

درخواست احزاب کرد سوریه؛ آمریکا در پی طرح پرونده اتمی علیه اسد


تجمع در شهر بانیاس،‌ سوریه
تجمع در شهر بانیاس،‌ سوریه
در حالی که احزاب کرد سوریه روز یک‌شنبه از بشار اسد، رئیس جمهور این کشور، خواستند به سرکوب معترضان پایان دهد، خبرها از تلاش‌های آمریکا برای طرح پرونده‌ای اتمی و اعمال فشار بیشتر بر دولت آقای اسد حکایت دارد.

چندین حزب اصلی کردهای سوریه روز یک‌شنبه در نخستین بیانیه رسمی خود از زمان آغاز اعتراضات در این کشور از بشار اسد خواستند برای پایان دادن به سرکوب و حاکمیت دموکراسی در سوریه «گام‌های عینی» بردارد.

این احزاب در بیانیه خود خواستار آزادی هزارها زندانی سیاسی محبوس در زندان‌های حکومت و برقراری آزادی بیان و اجتماعات «پیش از آغاز هر گونه گفتمان ملی» شده‌اند.

بیانیه این ۱۲ حزب کرد در حالی منتشر شده که خبرها حاکی از تشدید سرکوب نظامی مردم سوریه در دو روز اخیر و فرار صدها نفر از ساکنان سوری به لبنان برای گریز از ناآرامی‌ها و سرکوب است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک روز پس از آغاز اعتراضاتی تازه در شهر تلکلخ در استان حمص، روز شنبه نیروهای ارتش سوریه تحت حمایت واحدهای زرهی وارد این شهر شده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از «فعالان مدنی و شاهدان عینی» می‌گوید به دنبال ورود این نیروها به شهر تلکلخ دست‌کم پنج نفر کشته شده و «صدها نفر» به کشور همسایه، لبنان، گریخته‌اند. این فراریان به خبرگزاری‌ها گفته‌اند که تیراندازان سیاه‌پوش بشار اسد را دیده و صدای مسلسل در شهر شنیده‌اند.

این اتفاقات در حالی افتاده است که مقامات سوری روز جمعه از طرح «گفتمان ملی» برای حل و فصل مشکلات کشور خبر داده بودند. از سوی دیگر به گفته مدافعان حقوق بشر در همین روز و به‌رغم اعلام این طرح نیروهای امنیتی آقای اسد دست‌کم ۹ نفر را در این کشور از پای درآورده‌اند.

بشار اسد ماه گذشته در واکنش به اعتراضات روزافزون به حکومت خود و به قصد آرام کردن بخشی از معترضان حکم به اعطای حق شهروندی به ده‌ها هزار کرد داد که در سوریه متولد شده، اما تاکنون شهروند محسوب نمی‌شدند.

با این حال محمد اسماعیل، از اعضای ارشد حزب دموکرات کرد سوریه، می‌گوید که این حکم در عمل اجرا نشده است.

تلاش آمریکا برای طرح اتهامات اتمی علیه سوریه

در همین حال روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال از تلاش ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش برای اعمال فشار بیشتر بر آقای اسد از راه باز کردن پرونده‌ای اتمی علیه او خبر داده است.

این روزنامه روز شنبه در گزارشی اعلام کرد که آمریکا و متحدانش در پی آن هستند که دمشق را رسما به «ساخت مخفیانه یک رآکتور اتمی» متهم کنند.

وال استریت جورنال هدف از این اقدام احتمالی را اعمال فشار بیشتر و وادار ساختن بشار اسد به «پایان دادن به سرکوب وحشیانه معترضان» عنوان کرده است.

در صورتی که به دنبال لابی کردن‌های آمریکا و متحدان اروپایی‌اش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسما اتهامی را متوجه سوریه کند، دولت آقای اسد مجبور خواهد بود اطلاعاتی را در مورد فعالیت‌های اتمی خود در اختیار این آژانس بگذارد.

در غیر این صورت، به گفته وال استریت جورنال، ممکن است شورای امنیت سازمان ملل در ماه‌های آینده به مجازات و تنبیه سوریه اقدام کند.

از زمان آغاز اعتراضات مردمی علیه حکومت بشار اسد و قدرت بلامنازع حزب بعث در سوریه و سرکوب «وحشیانه» مردم این کشور، آمریکا و اتحادیه اروپا به دنبال راه‌هایی برای انزوای بیشتر دمشق بوده‌اند.

از جمله این راه‌ها، واشینگتن و بروکسل در هفته‌های اخیر هر یک تحریم‌های اقتصادی یک‌جانبه‌ای را علیه برخی از مقامات ارشد سوری تصویب و اعمال کرده‌اند. این تحریم‌ها هنوز دامن خود آقای اسد را نگرفته است.

به گفته وال استریت جورنال، بیش از سه سال است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال دسترسی به دست‌کم چهار سایت اتمی سوریه است که به ظن این سازمان «بخشی از برنامه اتمی پنهان این کشور» را در خود جای داده‌اند.
XS
SM
MD
LG