لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

تظاهرات اعتراضی در اروپا در آستانه اجلاس سران گروه ‪ ۲۰


مقام های پليس می گويند دست کم ۳۵ هزار نفر در تظاهرات لندن شرکت کرده بودند.
مقام های پليس می گويند دست کم ۳۵ هزار نفر در تظاهرات لندن شرکت کرده بودند.
دهها هزار نفر روز شنبه در شهرهای مختلف اروپا در آستانه نشست سران گروه ۲۰ در لندن در اعتراض به بحران اقتصادی دست به تظاهرات زدند.

در لندن بيش از ۱۵۰ گروه متشکل از اتحادیه های کارگری و سازمان های مدنی و گروهای مدافع محیط زیست، تظاهراتی را سازماندهی کرده بودند. مقام های پليس می گويند دست کم ۳۵ هزار نفر در اين تظاهرات شرکت کرده بودند.

برگزار کنندگان اين تظاهرات می گويند که از رهبران گروه ۲۰ می خواهند تا برنامه اقتصادی دمکراتيک و شفافی را برای مقابله با بحران مالی اخیر به تصويب برسانند.

صدها پلیس برای برای برقراری نظم و امنیت این تظاهرات در خیابان های مرکزی لندن حضور داشتند.

اجلاس گروه ۲۰ که رهبران ۲۰ کشور پيشرفته و در حال توسعه جهان در آن حضور دارند قرار است روز پنجشنبه در لندن برگزار شود.

در برلين نيز تظاهراتی در روز شنبه برگزار شد. در اين راهپيمايی تابوت سياهی به عنوان «نماد مرگ سرمايه داری» توسط تظاهرکنندگان حمل می شد. در پايان اين راهپيمايی زد و خورد جزيی ميان پليس و تظاهر کنندگان رخ داد.

در وين نيز بيش از شش هزار و ۵۰۰ نفر در مرکز شهر تجمع کردند. تجمع کنندگان پلاکارد بزرگی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود :«ما بهای اين بحران را نمی پردازيم».

در پاريس نيز تظاهرات محدودی نيز برگزار شده است. نزديک به چهار صد نفر در برابر بازار بورس اين کشور دست به تظاهرات زدند.

بحران اخیر مالی در جهان باعث بیکاری بسیاری شده است. حجم اقتصاد جهانی در چهار ماه آخر سال ۲۰۰۸ برای نخستين بار پس از سال ۱۹۴۵ با افت مواجه بوده است و ميليون ها نفر از کار بيکار شده اند.

در حالی که طی روز های اخير برخی علائم بهبود در بانک های امريکايی مشاهده شده است و احتمال می رود آنها بدون کمک دولت به فعاليت های خود ادامه دهند، اما هنوز راه حل نهايی برای حل بحران دارايی های بانک ارائه نشده است.

آمریکا و برخی از کشور های اروپایی بر سر رویکرد مقابله با بحران اخیر اختلاف نظر دارند.

آمريکا به کشورهای صنعتی بزرگ جهان پيشنهاد می کند تا ۲ در صد از توليد ناخالص داخلی خود را برای بالابردن تقاضا و فعاليت های اقتصادی تزريق کنند، اين در حالی است که فرانسه و آلمان می گويند چيزی بيشتر از آنچه که قبلا اعلام کرده بودند را هزينه نخواهند کرد.

نشست گروه ۲۰ با حضور سران و مقامات کشورهای آمريکا، آرژانتين، استراليا، برزيل، کانادا، چين، فرانسه، آلمان، بريتانيا، هند، اندونزی، ايتاليا، ژاپن، مکزيک، روسيه، عربستان سعودی، آفريقای جنوبی، کره جنوبی، ترکيه و رييس دوره‌ای اتحاديه اروپا در لندن برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG