لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

واکنش فرانسه به نامه متکی : ایران با اقدامات ملموس به نگراني‌ها پاسخ دهد


توصیری از تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران در نطنز
توصیری از تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران در نطنز
وزارت امور خارجه فرانسه در واکنش به نامه منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، به اعضای شورای امنيت گفته است : اين نامه ها بيانگر آن است که رويکرد جمهوری اسلامی در مسير صحيحی قرار ندارد و انتظار می رود اين کشور به نگرانی های جامعه بين المللی درباره برنامه هسته ایش پاسخی ملموس بدهد

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، در نامه ای به پانزده عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد نوشته است که تصويب قطعنامه های تحريمی عليه ايران «نه تنها خللی در برنامه کاملا صلح آميز ايران وارد نمی کند» بلکه عزم اين کشور را در ادامه راه فعلی برای توسعه فناوری هسته ای صلح آميز «راسخ تر» خواهد کرد.

شورای امنيت سازمان ملل متحد ماه گذشته چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران ار تصويب کرد. دوازده عضو شورای امنيت به اين قطعنامه رای مثبت دادند اين در حالی بود که برزيل و ترکيه رای مخالف و لبنان رای ممتنع داد.

در همين حال سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه می گويد : تاکيد ايران بر اين که قطعنامه تحريمی ۱۹۲۹ تاثيری برنامه هسته ای اين کشور نخواهد داشت ، بيانگر آن است که اين رويکرد جمهوری اسلامی در مسير درستی قرار ندارد

برنار والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، روز پنجشنبه گفت: پيام‌های بسيار صريحی برای جلب موافقت ايران برای انجام مذاکره درباره فعاليت‌های حساس هسته‌ایش به تهران ارائه شده است.

برنار والرو اضافه کرده است:«نامه‌های دريافت شده از سوی منوچهر متکی در مسير صحيحی قرار ندارند. آنچه ما از ايران انتظار داريم اين است که با اقدامات ملموس به نگرانی‌های جامعه بين‌الملل پاسخ دهد.»

در همين زمينه، منوچهر متکی، روز سه شنبه در نامه ای به وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا هشدار داده است اعمال تحريم های تازه عليه جمهوری اسلامی پيامدهای جدی برای روابط ايران و اين اتحاديه در پی خواهد داشت.

به گزارش رويترز، منوچهر متکی در اين نامه تاکيد کرده است: «بدون ترديد، چنين رويکرد خصمانه ای ممکن است پيامدهای ناگواری برای روابط جمهوری اسلامی و اتحاديه اروپا در پی داشته باشد.»

منوچهر متکی اضافه کرده است:تصميم اتحاديه اروپا «قطعا زيان و خسارت بيشتری برای اروپا در بر خواهد داشت تا جمهوری اسلامی ايران، و آمار گذشته بيانگر همين موضوع است.»

منوچهر متکی همچنين تاکيد کرده است که اتحاديه اروپا به عملا با چنين اقدامی خود را از همکاری با يک شريک با نفوذ و قدرتمند در منطقه حساس خاورميانه و خليج فارس محروم می کند.

رهبران اتحاديه اروپا هفته گذشته بر سر تحريم‌های بيشتر ايران در بروکسل به توافق رسيدند؛ اين تحريم‌ها با فراتر رفتن از قطعنامه تازه شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران شامل بخش بازرگانی و از جمله کالاهايی که کاربرد دوگانه دارند را هدف قرار می‌دهد؛ بخش بانکداری،‌بيمه و ترابری اقداماتی برای منع سرمايه‌گذاری در بخش نفت و گاز و صنعت پالايشگاهی ايران خواهد بود.
XS
SM
MD
LG