لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۴

«بستن سایت های اینترنتی برای حاکم کردن گفتمان سرکوب»


گزارشگران بدون مرز با انتشار بيانيه ای، شدت گرفتن سرکوب آزادی بيان بر روی ايتنرنت را محکوم کرده است.
گزارشگران بدون مرز با انتشار بيانيه ای، شدت گرفتن سرکوب آزادی بيان بر روی ايتنرنت را محکوم کرده است.

گزارشگران بدون مرز با انتشار بيانيه ای، شدت گرفتن سرکوب آزادی بيان بر روی ايتنرنت را محکوم کرده است.


در بيانيه گزارشگران بدون مرز که مقر آن در پاريس است، آمده که در ماه ارديبهشت دست کم ۱۴ سايت مدافعان حقوق زنان و فعالان مدنی در ايران مسدود شده است.


بيانيه گزارشگران بدون مرز، ضمن محکوم کردن آزادی بيان بر روی اينترنت در ايران مي گويد، نهادهای مختلف حکومتی رسما به شرکت های خدمات دهنده اينترنت دستور سانسور مي دهند.


رضا معينی، مسئول بخش فارسی گزارشگران بدون مرز، در گفت و گو با راديو فردا می گويد: آزادی بيان بر روی اينترنت در ايران همواره سرکوب شده است.


  • «به شکل تاريخی از پايان ارديبهشت سال پيش تا ارديبهشت امسال، مجموعه ای از وبلاگ نويسان، وب نگاران بويژه وب نگاران فمنيست به دادگاهها احضار شده اند. علت اين امر اين است که بگويند ما بياد داريم و فراموش نکرده ايم که شما مشغول فعاليت هستيد و به نوعی جو سرکوب و حاکم کردن گفتمان سرکوب که ترساندن و نگفتن است».
رضا معینی

آقای معينی می افزايد:«جمهوری اسلامی ايران متاسفانه عليرغم رشد و گسترش اينترنت بويژه در ميان جوانان در ايران همواره آزادی بيان بر روی اينترنت سرکوب شده و مورد تضعييات قرار گرفته است».


بر پايه بيانيه گزارشگران بدون مرز در ماه ارديبهشت دست کم ۱۴ سايت اينترنتی مدافع حقوق زنان در ايران مسدود شده است که اکثر اين سايت ها متعلق به حاميان کارزار يک ميليون امضا برای تغيير قوانين تبعيض آميز نسبت به زنان در جمهوری اسلامی است.


رضا معينی در خصوص برخورد با وب نگاران و روزنامه نگاران معتقد است که هدف حکومت ايران، حاکم کردن جو سرکوب است.


رضا معينی می گويد: «به شکل تاريخی از پايان ارديبهشت سال پيش تا ارديبهشت امسال، مجموعه ای از وبلاگ نويسان، وب نگاران بويژه وب نگاران فمنيست به دادگاهها احضار شده اند. يک نوع آزار و اذيت به قول يکی از وب نگاران عزير ايرانی «آنلاين» عليه روزنامه نگاران و وب نگاران به کار گرفته می شود. علت اين امر اين است که بگويند ما بياد داريم و فراموش نکرده ايم که شما مشغول فعاليت هستيد و به نوعی جو سرکوب و حاکم کردن گفتمان سرکوب که ترساندن و نگفتن است».


وی می افزايد:«در اين رابطه به ويژه درباره دو وب نگار ايرانی مريم حسين خانی و جلوه جواهری و احضار بيش از سه بار اين دو نفر بايد اشاره کرد که عملا در رابطه با فعاليتی بود که با سايت های اينترنتی داشتند»


در بيانيه گزارشگران بدون مرز همچنين آمده است که محمد سليمانی، وزير ارتباط و فناوری اطلاعات ايران، اعلام کرده است که پهنای باند ۵۶ کيلو بايت برای مصارف کاربران اينترنتی خانگی و دانشگاهها حتی برای دانلود کتابهای ۵۰۰ صفحه ای مناسب است.


رضا معينی اين نظر محمد سليمانی را قابل بحث و ايراد می داند و می گويد: «کم کردن سرعت و پهنای باند که ايشان می گويد که البته حتی از نظر تکنيکی قابل بحث و ايراد است و خوشبختانه برخی از صاحب نظران در اين مورد صحبت کرده اند. اين بخث هايی که ايشان کرده و مثلا می گويد اينترنت ايران برای دانلود يک کتاب ۵۰۰ صفحه ای خوب است، از حالت جدی بودن اين مباحث می کاهد».


گزارشگران بدون مرز، هدف از حذف سايت های اينترنتی را پايان دادن به تصوير «کشور بحران زده» می داند و رضا معينی مسوول بخش فارسی اين سازمان معتقد است که دولت محمود احمدی نژاد با افزودن بر فضای پليسی برای انتخابات رياست جمهوری سال آينده زمينه سازی می کند.


وی می گويد: «دولت احمدی نژاد با تشديد سرکوب اينترنت، با بستن سايت های اينترنتی و با بستن روزنامه ها فضای پليسی حاکم را پيش می برد و با اين اقدامات آقای احمدی نژاد به دنبال حضور در انتخابات رياست جمهوری سال آينده است».


XS
SM
MD
LG