لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

از جمعه تا جمعه: ایران در هفته ای که گذشت


در هفته ای که گذشت...
در هفته ای که گذشت...

در هفته ای که گذشت، اعلام آمادگی ایران برای شرکت در کنفرانس امنیتی بغداد، بحث بر سر پرونده هسته ای جمهوری اسلامی، بازداشت سی و سه تن از فعالان زنان و ضرب و شتم تجمع کنندگان در روز جهانی زن، اعتصاب و بازداشت معلمان، اعتصاب گسترده کارگران و سفر رییس جمهوری ایران به عربستان سعودی از مهم ترین خبرها بودند.


ایران: در کنفرانس بغداد شرکت می کنیم

سرانجام ایران آمادگی خود را برای شرکت در کنفرانس امنیتی بغداد در ۱۹ اسفند ماه در بغداد اعلام کرد. منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی با اعلام این خبر گفت هدف ایران، کمک به مردم و دولت عراق است.


با این حال محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه گفت با اینکه آمریکایی ها از کانال های مختلف درخواست مذاکره با ایران درباره عراق و امنیت آن کشور را مطرح کرده اند اما فعلا مذاکره با آمریکا در حاشیه کنفرانس بغداد، در دستور کار جمهوری اسلامی نیست.


در همین حال منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه درباره امکان گفت و گو میان نمایندگان تهران و واشینگتن در کنفرانس بغداد گفت که تصمیم گیری در این باره، منوط به درخواست رسمی آمریکا است.


مقامات آمریکا گفته اند حضور این کشور در اجلاس امنیتی عراق به معنای تغییر سیاست آمریکا در قبال ایران نیست و تاکید کرده اند که تا زمانی که جمهوری اسلامی از تعلیق غنی سازی اورانیوم سرباز می زند، مستقیما با دولت ایران مذاکره نخواهند کرد

از زمان وقوع انقلاب اسلامی در ایران، مقامات تهران و واشینگتن هیچ مذاکره رسمی با یکدیگر نداشته اند. مقامات آمریکا گفته اند حضور این کشور در اجلاس امنیتی عراق به معنای تغییر سیاست آمریکا در قبال ایران نیست و تاکید کرده اند که تا زمانی که جمهوری اسلامی از تعلیق غنی سازی اورانیوم سرباز می زند، مستقیما با دولت ایران مذاکره نخواهند کرد.


کنفرانس امنیتی بغداد با حضور نمایندگانی از شش کشور همسایه عراق و ۵ عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز شنبه دهم مارس برابر با ۱۹ اسفند ماه در بغداد برگزار شود. هدف از برگزاری این کنفرانس، ایجاد ثبات در عراق اعلام شده است.


پرونده هسته ای جمهوری اسلامی روی میز مذاکره

نمایندگان آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، بریتانیا و آلمان امروز جمعه هم در نیویورک به تبادل نظر برای تهیه قطعنامه دومی علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ادامه می دهند. نماینده آمریکا پس از مذاکرات دیروز پنج شنبه گفت که انتظار نمی رود پیش نویس قطعنامه، زودتر از هفته آینده آماده شود.

گفته می شود روسیه و چین با موارد متعددی از تحریم های مورد بحث علیه جمهوری اسلامی مخالفند. این درحالی است که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست دیروز پنج شنبه خود در وین، با قطع همکاری های فنی آژانس با ایران در ۲۲ پروژه از ۵۵ پروژه موافقت کرد.


سی و پنج عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به اتفاق آراء و بدون رای گیری، با این موضوع موافقت کردند.


این تصمیمی بر اساس توصیه محمد البرادعی، رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل گرفته شده است. این درحالی است که منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز روز سه شنبه گفت آژانس بین المللی انرژی اتمی نمی تواند بر خلاف موازین حقوقی و چارچوب های توافق شده، همکاری خود با ایران را متوقف کند.


به گفته محمد البرادعی، ایران نتوانسته است آژانس را در ارتباط با ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای خود متقاعد کند.


به گفته رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی علی رغم ۴ سال تحقیقات آژانس درباره برنامه های هسته ای ایران، تا زمانی که تهران همکاری کاملی با آژانس نداشته باشد، همچنان در موقعیت «بن بست» باقی می ماند

به گفته رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی علی رغم ۴ سال تحقیقات آژانس درباره برنامه های هسته ای ایران، تا زمانی که تهران همکاری کاملی با آژانس نداشته باشد، همچنان در موقعیت «بن بست» باقی می ماند.


علی اصغر سلطانیه، نماینده دایمی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ضمن تاکید بر حق جمهوری اسلامی برای دستیابی به انرژی اتمی، از بررسی پرونده ایران در شورای امنیت سازمان ملل به جای آنکه این موضوع در آژانس بین المللی انرژی اتمی بررسی شود، گلایه کرد.


این در حالی است که سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی روز سه شنبه خبر داد فعالیت های غنی سازی اورانیوم در نطنز، طبق برنامه پیش بینی شده در حال انجام است و هیچ تغییری در آن انجام نشده است.


از سوی دیگر دومینیک دو-ویلپن، نخست وزیر فرانسه این هفته گفت هر گونه حمله نظامی به ایران برای مقابله با فعالیت های حساس هسته ای جمهوری اسلامی، باعث ایجاد ناامنی و ناآرامی در منطقه خاورمیانه می شود.


در همین حال منابع مذاکره کننده روسی، امروز جمعه به خبرگزاری ها گفتند که به دلیل شکست مذاکرات بر سر اختلافات مالی با ایران، نیروگاه اتمی بوشهر با تاخیر بیشتری به ایران تحویل داده خواهد شد. این مذاکرات از روز چهارشنبه در مسکو آغاز شد.


یک منبع آگاه بعد از پایان مذاکرات به خبرگزاری فرانسه گفت که طرفین موفق نشدند برای حل مشکلاتی که در دو طرف وجود دارد، تصمیم مشخصی بگیرند و تاخیر در زمان تحویل نخستین نیروگاه اتمی ایران بیشتر خواهد شد. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منبع آگاهی در رسانه های روسی خبر داد که این مذاکرات با شکست مواجه شده است.


این مذاكرات با حضور محمد سعیدی، معاون سازمان انرژي اتمي ايران و رييس شركت « اتم استروي اكسپرت » روسيه، برای حل اختلافات مالی بر سر احداث نيروگاه اتمي بوشهر، برگزار شد.


روز جهانی زن با ضرب و شتم زنان پایان یافت

در هفته ای که گذشت، فعالان زن در ایران باز هم خبر ساز شدند. روز یکشنبه ۱۳ اسفند ماه تعدادی از فعالان زن در اعتراض به محاکمه ۵ تن از زنانی که روز ۲۲ خرداد در میدان هفت تیر تهران بازداشت شده بودند، تجمعی آرام برگزارکردند. سی و سه تن از این فعالان زن در روزیکشنبه دستگیر و به اداره مبارزه با مفاسد اجتماعی وزرا تهران منتقل شدند.


روز یکشنبه ۱۳ اسفند ماه تعدادی از فعالان زن در اعتراض به محاکمه ۵ تن از زنانی که روز ۲۲ خرداد در میدان هفت تیر تهران بازداشت شده بودند، تجمعی آرام برگزار کردند. سی و سه تن از این فعالان زن در روزیکشنبه دستگیر و به اداره مبارزه با مفاسد اجتماعی وزرا تهران منتقل شدند

این فعالان همان شب به زندان اوین منتقل شده و در بند ۲۰۹ این زندان نگهداشته شدند. شهلا انتصاری یکی از این فعالان زن از همان ابتدا به سلول انفرادی منتقل شد و برخی از زندانیان با برخورد بد ماموران زندان و مسوولان اوین مواجه شدند.


در همین حال از ظهر روز سه شنبه فعالان جنبش زنان در زندان اوین اعتصاب غدا کردند. پس از گذشت بیش از ۴۸ ساعت از بازداشت زنانی که مقابل دادگاه انقلاب تهران دستگیر شده بودند، هشت تن از آنان با قرار کفالت آزاد شدند. آزاد شدگان خبر اعتصاب غذای دیگر فعالان جنبش زنان را تایید کردند و گفتند تحت بازجویی های مستمر هر شب تا صبح بوده اند.

بقیه فعالان حقوق زنان به جز دو تن از آنان، شادی صدر و محبوبه عباسقلی زاده تا امروز آزاد شده اند. یک روز پس از بازداشت سی و سه تن از روزنامه نگاران و فعالان حقوق زنان در تهران، چند نهاد و تشکل مدافع حقوق بشر در ایران خواستار رهایی این افراد شدند.


کانون مدافعان حقوق بشر، که شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل از بنیان گذاران آن است، با صدور بیانیه ای به بازداشت این زنان اعتراض کرد. جبهه مشارکت ایران اسلامی، از مهم ترین احزاب اصلاح طلبان در بیانیه خود از حقوق برابر زنان ایرانی پشتیبانی کرد. کمیته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی نیز با صدور بیانیه ای بازداشت زنان به اتهام تجمع مسالمت آمیز را اقدامی نادرست دانست.


وزارت خارجه ایالات متحده، لویس آربور، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل نیز با انتشار بیانیه ای به بازداشت این زنان اعتراض کرد. سازمان عفو بین الملل، سازمان دیده بان حقوق بشر، حزب سبزهای آلمان، حزب سبزهای فرانسه، نماینده سازمان ملل در ایران، ۶۰۰ تن از فعالان سیاسی و اجتماعی ایران و سازمان ها و نهادهای دیگر حقوق بشری به این بازداشت ها اعتراض کردند.


این درحالی است که روز پنج شنبه، ۱۷ اسفند ماه برابر با ۸ مارس، روز جهانی زن، تجمع گروهی از فعالان سیاسی، دانشجویی و زنان به مناسبت این روز در میدان بهارستان تهران در مقابل مجلس شورای اسلامی به خشونت کشیده شد و ماموران امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی تجمع کنندگان را مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند و تجمع را پراکنده کردند. فاطمه گوارایی، از فعالان حقوق زنان که روز گذشته از زندان آزاد شد، به رادیو فردا می گوید که تعدادی از تجمع کنندگان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته اند.


از سوی دیگر در اولین ساعات روز ۱۷ اسفند ماه و همزمان با روز جهانی زن، ماموران امنیتی به خانه منصوره شجاعی از اعضای مرکز فرهنگی زنان که چندی پیش هنگام سفر به هند برای شرکت در یک کارگاه آموزش روزنامه نگاری به همراه فرناز سیفی و طلعت تقی نیا در فرودگاه امام خمینی بازداشت شده و یک روز در زندان اوین زندانی بود، رفته و چون خود او در خانه نبوده، از همسر و فرزندش خواسته اند خانم شجاعی خود را به دادگاه انقلاب معرفی کند.


در همین حال ماموران انتظامی به منزل فرناز سیفی هم مراجعه کرده اند و با توجه به حضور نداشتن وی در خانه، از پدر او خواسته اند فرناز سیفی خود را به دادگاه انقلاب معرفی کند.


همچنین ماموران نیروی انتظامی روز گذشته به منزل سارا لقمانی از بازداشت شدگان روز یکشنبه در مقابل دادگاه انقلاب تهران رفته و منزل وی را جست و جو کردند.


معلمان تهدید به اعتصاب کردند


در هفته ای که گذشت هزاران تن از معلمان، برای سومین بار طی این هفته، در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. این پنجمین بار در یک ماه گذشته بود که معلمان در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع می کردند. معلمان ایران تهدید کرده اند اگر به خواسته هایشان رسیدگی نشود، از روز شنبه، فردا اعتصاب خواهند کرد.


معلمان به اختصاص نیافتن ردیفی در بودجه برای اجرای لایحه مدیریت خدمات کشوری اعتراض دارند و خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی خود و بازسازی مدارس هستند.


در چند روز گذشته، گردهم آیی های مشابهی در کرمانشاه، زنجان، اردبیل، خمین و برخی دیگر از شهرهای ایران نیز برگزار شده است.


در همین حال کانون صنفی معلمان دیروز پنج شنبه اعلام کرد چهارشنبه شب برخی از اعضای سرشناس این کانون توسط وزارت اطلاعات بازداشت شدند. بر اساس گزارش ها ۲۰ تن از رهبران تظاهرات معلمان دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده اند.


خبری مبنی بر آزادی تمام بازداشت شدگان منتشر نشده است.

اعتصاب کارگران

در هفته ای که گذشت هزاران تن از کارگران در شهرهای مختلف دست به اعتصاب زدند. دوازده هزار کارگر شرکت کشت و صنعت کارون شوشتر، در جنوب غربی ایران که بیش از دو ماه است حقوق دریافت نکرده اند، اعتصاب کرده و به تحصن آرام درون کارخانه پرداختند.


جمعی از کارگران صنایع فلزی ایران نیز در اعتراض به دریافت نکردن ۴ ماه حقوق و مزایای خود در خیابان های اطراف محل کار خود تجمع کردند. کارگران صنایع الکترونیک دماوند و شرکت چوب طالقانی و جمعی از بازنشستگان آموزش و پرورش استان اصفهان نیز با برگزاری تجمع های اعتراضی خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند.

سفر رییس جمهوری ایران به عربستان سعودی


در هفته ای که گذشت محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران طی سفری یک روزه به عربستان سعودی با ملک عبدالله پادشاه این کشور دیدار و درباره اوضاع لبنان، سرزمین های فلسطینی، عراق و پرونده هسته ای ایران گفت و گو کرد.


این دومین سفر رییس جمهوری ایران به عربستان و نخستین سفر رسمی وی به این کشور بود.او درباره مذاکراتش با ملک عبدالله، پادشاه عربستان گفت که دو کشور ایران و عربستان نسبت به آنچه که وی فتنه دشمنان برای تفرقه انداختن میان مسلمانان نامید، آگاه هستند و این فتنه ها را محکوم می کنند.


تصویب کلیات لایحه بودجه سال آینده


در هفته ای که گذشت، پس از دو روز بررزسی در جلسه علنی، مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۸۶ دولت محمود احمدی نژاد را تصویب کرد. کل بودجه سال آینده ۲۲۹ تریلیون تومان ، تقریبا معادل ۲۴۶ میلیارد دلار اعلام شده است. بررسی لایحه بودجه سال آینده در حالی آغاز شد که محمود احمدی نژاد با انتقادهای زیادی از جمله، از سوی شماری از نمایندگان مجلس در مورد گرانی، تورم و نرخ بیکاری روبه رو بوده است.


در همین حال مجلس شورای اسلامی به سهمیه بندی کردن بنزین رای مثبت داد. بر اساس این تصمیم، بنزین از اول خرداد ماه سال جاری به قیمت هر لیتر هزار ریال عرضه خواهد شد. دولت درباره میزان سهمیه بندی و قیمت بنزین غیر سهمیه بندی، تا پایان فروردین ماه تصمیم گیری خواهد کرد. این قانون باید توسط شورای نگهبان تصویب شود.


XS
SM
MD
LG