لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

حمایت مجلس شورای اسلامی از سهمیه بندی بنزین


مجلس شورای اسلامی در جلسه ای غیر علنی و غیر رسمی در روز چهارشنبه به بررسی پیامد سهمیه بندی بنزین پرداخت
مجلس شورای اسلامی در جلسه ای غیر علنی و غیر رسمی در روز چهارشنبه به بررسی پیامد سهمیه بندی بنزین پرداخت

مجلس شورای اسلامی در جلسه ای غیر علنی و غیر رسمی در روز چهارشنبه ششم تیرماه به بررسی پیامد سهمیه بندی بنزین پرداخت و رییس کمیسیون انرژی می گوید مجلس در ماه های آينده براي قيمت بنزين آزاد تصميم می گیرد.


درپی اعلام ناگهانی طرح «سهمیه بندی بنزین» و هجوم مردم به جایگاه های سوخت در ایران که باعث بروز برخی ناآرامی ها شد، مجلس شورای اسلامی در جلسه ای غیر رسمی و غیر علنی با حضور وزيران نفت و كشور به بررسی این موضوع پرداخت.


غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس شورای اسلامی بدون اشاره به طرح سه فوریتی گروهی از نمایندگان برای به تعویق انداختن اجرای قانون سهمیه بندی بنزین، گفت كه مجلس با شنيدن توضيحات وزيران نفت و كشور، مصمم است تا دولت را در اجرای این طرح ياری دهد.


رییس مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگاران گفت: «از دولت تشكر مي‌كنيم كه مقدمات اجراي اين قانون فراگير را پديد آورد.»


به گفته آقای حدادعادل، «فعلاً هيچ مشكلی برای مردم به وجود نيامده است» و « اتفاقاتی مانند آنچه دیشب در تهران روی داد، در شهرهای بزرگ امری عادی و طبيعی است و در حدی نيست كه بشود نام آن را بحران گذاشت.»


رییس مجلس در پاسخ به سوالی درباره افزایش همزمان سهميه‌بندی بنزين با افزايش همزمان قيمت بعضي كالاها همچون لبنیات، گفت:« موضوع افزايش كالاها ربطي به سهميه ‌بندی بنزين ندارد. سهميه‌بندی از ديشب آغاز شده و ما از دولت تشكر می ‌كنيم كه مقدمات اجرای اين قانون فراگير را پديد آورد. »


آقای حداد عادل در پاسخ به پرسشی درباره علت اعلام نکردن نرخ آزاد بنزین گفت: « دولت نگران تورم است و اکنون نیازی نیست که نرخ بنزين آزاد اعلام شود. »


غلامعلی حداد عادل رییس مجلس شورای اسلامی می گوید مجلس از طرح سهمیه بندی بنزین حمایت می کند

« مجلس در ماه های آينده براي قيمت بنزين آزاد تصميم می گیرد»


در همین حال، به گفته كمال دانشيار، رييس كميسيون انرژی مجلس شورای اسلامي ،« نمايندگان مجلس در جلسه غيرعلنی غيررسمي مجلس به اين جمع‌بندی رسيدند كه در چند ماه آينده برای قيمت بنزين آزاد تصميم بگيرند. »


آقای دانشیار گفت: در جلسه غیرعلنی مجلس، نمایندگان موافقت خود را با اجرای آزمایشی طرح سهمیه بندی بنزین طی ماه های آتی اعلام کردند.


اعتراض صد ها آژانس به سهمیه بندی بنزین


از سوی دیگر، خبرگزاری ایسنا گزارش داده که بسياری از رانندگان آژانس ها در ایران اعلام كرده اند که تا روشن شدن تكليف بنزين سهميه ای خود كار نمی كنند.


صاحبان آژانس ها، با توجه به حجم كاری و شبانه روزی بودن كار خود، به اختصاص یافتن روزانه پانزده ليتر بنزین برای هر خودرو، نیز معترض هستند و اين سهمیه بندی را اجحاف در حق رانندگان آژانس می دانند.


آژانس های تاکسی تلفنی تهران در اعتراض به قانون جدید سهمیه بندی بنزین، روز چهارشنبه عملاً دست از کار کشیده بودند.


ناآرامی ها در پی آغاز طرح سهمیه بندی بنزین


پمپ بنزین ها در برخی نقاط تهران طمعه حریق شد

اطلاعيه شب چهارشنبه وزارت نفت و شورای اطلاع رسانی دولت در خصوص آغاز سهميه بندی بنزين از ساعت ۲۴، تهران و برخی ديگر از شهرهای کشور را به آشوب کشيد.


در پايتخت، مردم خشمگين به پمپ بنزين ها هجوم بردند و چندين پمپ بنزين را در تهران و اسلامشهر به آتش کشيدند، اتوبان های نيايش و رسالت را بستند، و عليه برخی از مقامات شعار دادند.


از تهران خبر می رسد که دست کم پمپ بنزين های نيايش، حکيميه، پونک، نيروی هوايی، چندين پمپ بنزين در خيابان انقلاب، سه پمپ بنزين در خيابان آزادی تهران، دو پمپ بنزين در خيابان کارگر و پمپ بنزين سليمانيه به آتش کشيده شدند.


درگيری مردم با ماموران يگان ويژه و موتورسواران لباس شخصی در برخی از مناطق ازجمله حکيميه، خيابان خوش، شهران، رسالت، تهرانپارس، افسريه، خاوران و پيروزی تهران و شهرستان اسلامشهر نيز خسارات قابل توجهی به پمپ بنزين ها و اماکن وارد کرد.


خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، از دستگيری ۳۰۰ نفر خبر داد و ساير خبرگزاري ها از مجروح شدن تعدادی از مردم بدون ذکر آمار آن خبر دادند.


خبرگزاری های فارس، ايسنا و ايرنا گزارش هایی را از ازدحام و آشوب در شهرهای تهران، بيرجند، اصفهان، بندر عباس، استان خراسان رضوی، زنجان، آذربايجان شرقی و غربی، گرگان، و مازندران منتشر کرده اند.


خبر به آتش کشيدن پمپ بنزين ها در اعتراض به سهميه بندی بنزين عناوين اصلی خبرگزاری های بين المللی در شب گذشته را به خود اختصاص داد و آنها با انتشار تصاويری از به آتش کشيدن پمپ بنزين ها آن را منتشر کردند.


منابع غير رسمی از حضور يگان های ويژه و موتور سوار لباس شخصی برای به دست گرفتن کنترل تهران خبر دادند.


XS
SM
MD
LG