لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

سران گروه ۸ و گروه ۲۰ در کانادا ؛ سازمان ملل کوچکتر می شود؟


رهبران هفت قدرت صنعتی بزرگ جهان بعلاوه روسيه و همچنين ۱۲ قدرت روبه رشد منجمله چين، هند و برزيل و ترکيه، بمدت چهار روز مسائل سياسی، امنيتی و اقتصادی نظام بين الملل را در کانادا مورد بررسی قرار مي دهند.

گرد همايی های پياپی کشور های گروه ۸ و گروه ۲۰ ضمن ايجاد هماهنگی و توسعه همکاری مابين قدرتهای بزرگتر جهان، ضرورت ادامه فعاليت مجمع عمومی سازمان ملل را تدريجا کاهش خواهد داد .

بر اساس تقسيم کار انجام شده، از روز جمعه ۲۵ ژوئن ابتدا رهبران گروه ۸ در شمال تورنتو مسائل امنيتی، سياسی و اقتصادی جهان را در دستور کار قرار مي دهند و از غروب روز شنبه، با پيوستن بقيه اعضاء گروه ۲۰ ، مسائل مالی و اقتصادی جهان در سطحی وسيعتر مابين آنها مطرح خواهد شد.

تازه وارد ها

در اجلاس جاری ديويد کمرون نخست وزير تازه بريتانيا از حزب محافظه کار، و نائوتو کان، نخست وزير تازه ژاپن و همچنين خانم جوليا گيلارد نخست وزير تازه استراليا در جمع همکاران خود تازه وارد بشمار ميروند وبر ای اولين بارد در اجلاس سران گروه ۸ يا گروه ۲۰ شرکت ميکنند.

نخست وزير تازه استراليا که مانند نخست وزير تازه ژاپن به ميانه چپ سياست در کشور خود متعلق است بطور غير منتظره ای با استعفای کوين رود نخست وزير سابق از رهبری حزب حاکم در استراليا، به رهبری حزب انتخاب شد و بلافاصله سمت نخست وزيری کشور را بدست گرفت. نخست وزير سابق استراليا در سال ۲۰۰۷ بقدرت رسيده بود.

ممکن است بجای خانم گيلارد نخست وزير تازه ، وزير دارايی استراليا رهبری هيات نمايندگی آن کشور را در اجلاس گروه ۲۰ عهده دار شود. تعدادی از رهبران کشور های از روز چهارشنبه راهی کانادا شده اند. ديويد کمرون نخست وزير بريتانيا و جيان تائو رييس جمهوری چين از جمله اين رهبران بشمار ميروند.

ديميتری مدودوف رييس جمهور روسيه نيز از آمريکا مستقيما راهی کانادا شده و بجز شرکت در دو اجلاس سران، ديدار های دوجانبه ای را با رهبران پاره ای از کشور های شرکت کننده برگزار خواهد کرد. ديدار مدودوف با ديويد کمرون نخست وزير بريتانيا و ديدار با استفان هارپر نخست وزير کانادا از جمله مهمترين ديدار های دوجانبه ای است که برای رييس جمهور روسيه پيشبينی شده است.

رييس جمهور چين نيز فرصت شرکت در جلسه گروه ۲۰ را با ديدار رسمی از کانادا توام ساخته است . رييس جمهور چين مانند مدودوف ديدار های دو جانبه ای با ساير رهبران شرکت کننده بر گزار خواهد کرد.

دو نظرگاه

اجلاس رهبران کشور های قدرتمند جهان ادامه بحران اقتصادی دو سال اخير را که با ورشکستگی بانکها ی امريکا و اروپا در زمستان سال ۲۰۰۸ آغاز شد، همراه با اخرين تحولات جاری مالی و شرايط اقتصادی روز مطرح و مورد مذاکره قرار خواهد داد.

طی اجلاس جاری سران در کانادا دو نقطه نظر متفاوت برای رويارويی با ادامه بحران اقتصادی جهان مطرح ميشود. اروپا، خواهان کاستن از بودجه سالانه و کاهش کسری های پولی دولتی و در نتيجه کاهش هزينه های دولتی و کنترل بانکها است. آمريکا که نگران کند شدن احتمالی روند بازسازی اقتصادی و احتمال افزايش بيکاری بنظر ميرسد، همچنان به ادامه افزايش پرداخت اعتبارات اضطراری و کمک به بانکها علاقمند است.

دولت بريتانيا که سه روز پيش ارقام کاهش يافته بودجه تازه آن کشور را اعلام داشت با آلمان و تاحدودی فرانسه در زمينه سفت کردن کمر بند ها ی اقتصادی همراه است.

آمريکا ضمن حمايت از کاهش پرداخت حقوقهای کلان به مديران بانکها و جوايز مالی سالانه آنها، علاقمند فعالتر شده بخش بانکی و گسترش اعتبارات بخصوص برای کسبهای کوچک است.

هماهنگی سياسی

در کنار ادامه تلاش برای دست يافتن به هماهنگی بيشتر در زمينه های مالی و اقتصادی که عمدتا مسئوليت پرداختن به آن به گروه ۲۰ واگذار شده است، گروه ۸ در جلسات يک روز و نيمه خود به مسائل سياسی جهان نيز خواهد پرداخت.

جنگ در افغانستان، نحوه مقابله با برنامه های اتمی ايران، مذاکرات اعراب و اسرائيل، وضعيت غزه و همچنين ادامه بحران در مناسبات کره شمالی و کره جنوبی از جمله مهمترين مسائل مودرد گفتگو در جلسات سران گروه ۸ بشمار ميرود.

کانادا علاقمند است که ميزان کمک کشور های بزرگ به کشور های کوچک تا سال ۲۰۱۵ افزايش يابد. از اين نظر کشور های اروپايی نيز حمايت ميکنند. برای سال جاری کمک به نونهالان و همچنين والدين در کشور های فقير مورد توجه خاص اجلاس گروه ۸ قرار دارد.

در جلسه روز شنبه کشور های آرژانتين، استراليا، برزيل، چين، هند، ترکيه، عربستان، اندونزی، کره جنوبی، اسپانيا، مکزيک، افريقای جنوبی به جمع رهبران گروه ۸ ميپيوندند.

با نزديک تر شدن فواصل برگزاری جلسات گروه ۸ و گروه ۲۰ تدريجا بخشی از مسائل مورد توجه شورای امنيت بصورت غير رسمی در جلسات گروه ۸ مطرح شده و جلسات گروه ۲۰ تا حدودی جانشين اهميت گذشته شرکت سران کشور های جهان در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل شده است.

به اين ترتيب بنظر ميرسد با هزينه ای کمتر و قدرت تحرک بيشتر و هماهنگی موثر تر از سازمان ملل که در آن بيش از ۲۲۰ کشور جهان با نظر گاههای متفاوت حضور دارند، بتوان بعضی از وظايف عمده سازمان ملل را در گرد همايی کوچکتر و متحرکتر از رهبران جهان مطرح و در فاصلخه ای کوتاه تر به نتايجی مطلوبتر و عمليتر دست يافت.

انحلال گروه ۸

با ورود کشور های تازه به جمع ۷ قدرت بزرگ صنعتی، و روسيه که از سال ۱۹۸۹ همران گروه ۷ شده است، ضرورت ادامه کار گروه ۸ نيز اينک مورد ترديد قرار گرفته است. بنظر مي رسد جلسه سال آينده گروه ۸ در فرانسه آخرين اجلاس سران گروه ياد شده باشد. به اين ترتيب انتظار مي رود که از سال بعد گروه ۲۰ مسئوليتهای دو گروه را با هزينه ای کمتر عهده دار شود.

برای برگزاری دو اجلاس سران گروه ۸ و گروه ۲۰ ، دولت کانادا در حدود ۱ ميليارد دلار هزينه کرده است. نخست وزير بريتانيا، يک روز قبل از ورود به کانادا و پيش از رويارويی با همکاران خود در دو گروه ۸ و ۲۰ از آنها خواست که در حدود شهرت و اعتبار خود نقش موثر تری در برخورد با مسائل جدی جهان ايفا کنند. تقويت گروه ۲۰ ميتواند بسياری از مسئوليتهای سازمان ملل را در شکلی تازه و با هماهنگی بيشتر عهده دار شود. اجلاس کانادا گامی در جهت اصلاح روش پرداختن به مسائل جهانی بر خواهد اشت.
XS
SM
MD
LG