لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

اوباما: برای توافق درباره تغییرات اقليمی فرصت چندانی نيست


باراک اوباما رييس جمهور آمريکا در کنفرانس تغییرات اقلیمی در شهر کپنهاک
باراک اوباما رييس جمهور آمريکا در کنفرانس تغییرات اقلیمی در شهر کپنهاک
باراک اوباما رييس جمهور آمريکا در کنفرانس سازمان ملل متحد در زمينه تغییرات اقلیمی در شهر کپنهاک خطاب به شرت کنندگان گفت فرصت چندانی برای دستيابی به يک توافق در زمينه تغییرات اقلیمی باقی نمانده است.

آقای اوباما افزود :« ديگر زمانی برای از دست دادن باقی نمانده . به اعتقاد من اکنون زمان آن است که تمام دولتها و ملل جهان حول يک هدف واحد متحد شوند. ما آماده ايم تا اين توافق را همين امروز عملی کنيم ولی همه طرفها بايد در اين زمينه اقدام کرده و از خود انعطاف نشان دهند.»

قبل از سخنرانی در کنفرانس عمومی باراک اوباما برای گفت وگو در مورد توافق نهايی با ۲۰ تن از رهبران کشورهای جهان از جمله روسای دولتهای فرانسه ، بريتانيا ، روسيه و برزيل مذاکره کرد. در اين مذاکرات از سوی دولت چين ، وزير خارجه آن کشور شرکت داشت.

رهبران اين گروه از کشورها غروب پنجشنبه و قبل از ورود باراک اوباما به کپنهاک ، مذاکرات خود را آغاز کرده بودند. فدريک رينفيلد، نخست وزير سوئد که رياست دوره يی اتحاديه اروپا را برعهده دارد گفت :« مذاکرات روز پنجشنبه برای حل برخی از اختلاف نظرها سازنده بود و اميدواريم که به يک توافق سياسی همه جانبه دستيابيم.»

اما ديپلماتهای آمريکايی حاضر در اين گفت وگوها احتمال دستيابی به يک توافق را ضعيف می دانند. قرار است باراک اوباما در سفر به کپنهاگ با ون جيابائو نخست وزير چين ديدار کند. رهبران کشورهای شرکت کنننده در اجلاس کپنهاک از چين خواسته اند که نگذارد اختلاف نظر بر سر مسئله شفافيت مانع از دستيابی به يک توافق عمومی شود.

نيکلا سارکوزی، رييس جمهور فرانسه، روز پنجشنبه گفت: چين نبايد اينطور فکر کند که شفافيت اقدامات همه کشورها در اين زمينه ناقض استقلال عمل يک کشور مشخص خواهد شد.

ديپلماتهای آمريکايی در کپنهاک و سخنگويان کاخ سفيد گفته اند که روز چهارشنبه و پس از مخالفت چين با خواست آمريکا از همه کشورها برای رعايت شفافيت درکاهش توليد گازهای گلخانه يی اين مذاکرات به بن بست رسيد.

هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، روز پنجشنبه بدون نام بردن از چين گفت :« تمام کشورهای حاضر در اين مذاکرات بارها تعهد خود به اجرای روشهای شفاف را اعلام کرده اند ولی اکنون عدم موافقت يک کشور به مانع اصلی برای رسيدن به اين توافق بدل شده است.»

وزير خارجه آمريکا هشدار داد که برای انجام اقدامات ضروری در زمينه گرمايش زمين فرصت ها دارد از دست می رود. خانم کلينتون افزود که دولت آمريکا نگران نحوه عملکرد کشورهای در حال توسعه است و بنابراين آمريکا حاضر است که در همکاری با دولتهای ديگر تا سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰۰ ميليارد دلار به تامين نيازهای آنها اختصاص دهد.

گوردن براون، نخست وزير بريتانيا که اولين بار طرح کمک ۱۰۰ ميليارد دلاری را پيشنهاد کرده بود روز پنجشنبه از رهبران جهان خواست به توافقی دست يابند که برآن اساس در طولانی مدت حرارت کره زمين بيش از دو درجه افزايش نيابد. او از کشورهای در حال توسعه خواست که به اقدامات موثر و برنامه های بلندپروازنه برای کنترل تغييرات جوی زمين بپيوندند.

منتقدان می گويند که جلسات کنفرانس کپنهاک که از روز هفتم دسامبر کار خود را آغاز کرده است تاکنون به طرحهای مشخصی نرسيده است. آنچه که پرزيدنت اوباما اميدوار است در پايان اين اجلاس در مورد آن توافق شود يک معاهده بين المللی نخواهد بود و اجرای آن از سوی کشورها الزامی نيست.

سخنگوی کاخ سفيد اذعان کرد که اين يک توافق سياسی بين کشورهای جهان است که بعدها به يک معاهده بين المللی خواهد انجاميد .
XS
SM
MD
LG