لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

هشدار سنديکای جايگاه داران: عرضه سوخت را متوقف می کنيم


شاحبان جایگاه عرضه سوخت می گویند: درصورتی که مشکلات اين صنف از سوی دولت جمهوری اسلامی و وزارت نفت رفع نشود، از ۲۰ اسفند ماه همه جايگاه ها را در کشور تعطيل خواهند کرد.
شاحبان جایگاه عرضه سوخت می گویند: درصورتی که مشکلات اين صنف از سوی دولت جمهوری اسلامی و وزارت نفت رفع نشود، از ۲۰ اسفند ماه همه جايگاه ها را در کشور تعطيل خواهند کرد.

صاحبان جايگاه های عرضه فرآورده های نفتی کشور که مسئول عرضه سوخت به مردم هستند در شرايطی که بحران سرما و عدم ارسال سوخت از سوی وزارت نفت نيز بسياری از واحد های اين صنف در نقاط مختلف کشور را به تعطيلی موقت مجبور کرده، طی نامه ای اعلام کردند؛ درصورتی که مشکلات اين صنف از سوی دولت جمهوری اسلامی و وزارت نفت رفع نشود، از ۲۰ اسفند ماه همه جايگاه ها را در کشور تعطيل خواهند کرد.


تهديد و هشدار سنديکای جايگاه داران کشور درحالی طی نامه ای سرگشاده در برخی از خبرگزاری های کشور منتشر شد که اين سنديکا معتقد است؛ مسولان دولت پس از سهميه بندی سوخت در کشور به تعهدات خود در قبال اين صنف عمل نکرده و جايگاه داران در شرايط بسيار دشوار اقتصادی به سر می برند.


در همين ارتباط رييس سنديکای جايگاه داران گفت: «در اين نامه بر مشکلات و اعلام ناتوانی اداره جايگاه‌ها با شرايط کنونی تاکيد شده است. در صورت بی‌توجهی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای رفع مشکلات اين سنديکا و همچنين اجرای قرارداد‌های فراموش شده اين شرکت، از تاريخ ۲۰ اسفند به بعد جايگاه‌داران فعاليت خود را به دليل ناتوانی و ورشکستگی تعطيل خواهند کرد».


بيژن حاج محمدرضا، رييس سنديکای جايگاه داران، با اشاره به شيوه پرداخت کارمزد جايگاه‌داران پس از سهميه‌بندی بنزين به خبرگزاری ايسنا گفت: «همزمان با شروع زمزمه‌های اجرايی شدن سهميه‌بندی بنزين، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ماه‌های نخست سال ۸۵ طی نامه‌ای تاکيد کرد که در صورت سهميه‌بندی بنزين برای جلوگيری از ايجاد زيان و خسارت برای جايگاه‌داران، کارمزد هر ماه براساس ميزان فروش يک جايگاه در ماه مشابه سال گذشته به اضافه ۱۰ درصد به دليل تورم، محاسبه خواهد شد».


رييس سنديکای جايگاه داران همچنين گفت: «اما با ورود به سال ۸۶، اولين فراموشی در قرارداد‌ها ايجاد و ۱۰ درصد اضافی پرداخت حذف شد؛ سپس با اجرای سهميه‌بندی به تدريج محاسبه کارمزد براساس مدت مشابه سال گذشته نيز ناديده گرفته و قرار شد فقط فروش سال ۸۶ ملاک قرار گيرد».


«در اين نامه بر مشکلات و اعلام ناتوانی اداره جايگاه‌ها با شرايط کنونی تاکيد شده است. در صورت بی‌توجهی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای رفع مشکلات اين سنديکا و همچنين اجرای قرارداد‌های فراموش شده اين شرکت، از تاريخ ۲۰ اسفند به بعد جايگاه‌داران فعاليت خود را به دليل ناتوانی و ورشکستگی تعطيل خواهند کرد».
بیژن حاج محمدرضا

رييس سنديکای جايگاه داران کشور با اشاره به اين که دولت و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی شرايط اقتصادی بسيار بدی را براعضای اين صنف تحميل کرده است، گفت: «جايگاه‌داران تهران حاضرند تا ۵۰۰ ميليون تومان هم به شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی بپردازند و تا شش ماه رايگان خدمت‌رسانی کنند، ولی پس از آن بتوانند محل جايگاه را تغيير کاربری دهند.»


جايگاه ها حالا هم تعطيل هستند


نامه تهديد آميز سنديکای جايگاه داران و اظهارات رييس اين سنديکا مبنی بر تعطيلی جايگاه های عرضه سوخت کشور از ۲۰ اسفند ماه در حالی منتشر شد که طی دو هفته گذشته نيز بسياری از جايگاه های عرضه سوخت در شهرهای بزرگی چون تهران و مشهد نيز به دليل عدم دريافت سوخت تعطيل شده اند.


در همين ارتباط رييس سنديکای جايگاه داران عرضه فرآورده های نفتی نيز با تاييد بحران سوخت در جايگاه های عرضه سوخت کشور و اين که اعضای اين صنف نقشی در اين تعطيلی نداشته اند، گفت که «با شروع سرما و کمبود گاز ۸۰ درصد از جايگاه‌های دو منظوره در تهران متوقف شده‌اند».


اين درحالی است که مدير عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نيزهفته گذشته با اعلام بحرانی بودن حمل و نقل شهری به دليل کمبود سوخت ،گفت:«۷۰‬درصد اتوبوس‌های گازسوز شهر تهران به دليل تعطيلی ايستگاه های گاز از رده خارج شده است».


حسين بيژنی، مدير عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، با اشاره به اين که ۷۰ درصد اتوبوس ها بيش از ۲ هزار اتوبوس را شامل می شود به خبرگزاری ايرنا گفت: «از مجموع ‪ ۷‬جايگاه سوخت ‪ CNG‬مخصوص اتوبوس درتهران ‪ ۴‬جايگاه به دليل افت فشار گاز غير فعال و ‪سه جايگاه ديگر نيمه فعال شده است. سه جايگاه نيمه فعال سوخت ‪ CNG‬نيز تنها با ‪ ۵۰‬درصد ظرفيت خود فعاليت دارند که به عبارتی می‌توان گفت در واقع ‪ ۱/۵‬جايگاه فعال سوخت ‪ CNG‬درتهران وجود دارد که براين اساس بيش از ‪ ۷۰‬درصد ازاتوبوس‌های گازسوز ديگر قادر به دريافت سوخت نيستند و از رده خارج شده اند».


کمبود سوخت و خروج تاکسی ها از چرخه حمل نقل شهری


بحران کمبود سوخت و تعطيلی جايگاه های عرضه سوخت پيش از عملی شدن تهديد سنديکای جايگاه داران کشور همچنين موجب خروج بيش از۱۳هزار تاکسی از چرخه حمل و نقل شهری در تهران شده است


مديرعامل تاکسيرانی تهران در همين رابطه با اعلام تعطيلی ۱۷ جايگاه عرضه گاز در پايتخت گفت: «با وجود آنکه سازمان در تاريخ ۲۵ دی ماه طی نامه‌ای به مسئولان تبصره ۱۳ کمبود گاز برای استفاده تاکسی‌های گاز سوز را ياد‌آور شده بود اما متأسفانه مسئولان تبصره ۱۳ هيچ اقدام مؤثری را در اين رابطه انجام نداده‌اند و برای تأمين گاز مورد نياز تاکسی‌ها حرکتی نکرده‌اند».


حسن تيموری، مديرعامل تاکسيرانی تهران، با اشاره به اينکه سازمان تاکسيرانی در حال حاضر برای رفع اين مشکل نمی‌تواند اقدامی انجام دهد، گفت: «متأسفانه مسئولان مربوطه تاکنون نتوانسته‌اند گاز مورد نياز تاکسی‌ها را تأمين کنند و در حال حاضر در‌ حدود ۱۳ هزار تاکسی از چرخه حمل‌ونقل خارج شده‌اند».


اين در حالی است که مشکل کمبود سوخت تنها به تهران ختم نمی شود. بلکه ساير شهرهای بزرگ کشور نيز بر اثر کمبود سوخت و مشکلات جايگاه داران دچار مشکلات بسياری درحمل ونقل شده اند.


مدير منطقه‌ای پخش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی نيز هفته گذشته خبرداد که ۱۲‬جايگاه عرضه سوخت در مشهد به علت افت فشار گاز تا اطلاع بعدی تعطيل شده است.


علی هرندی با بحرانی بودن شرايط سوخت بخش حمل و نقل شهری در مشهد گفت: «از ‪ ۱۸‬جايگاه عرضه سوخت در مشهد هم‌اکنون فقط ۶ جايگاه برای تامين سوخت مورد نياز تاکسی ها و اتوبوس ها فعال مانده‌ و بقيه جايگاه ها به علت افزايش مصرف و افت فشارگاز و کمبود سوخت تعطيل شده‌اند».


کمبود سوخت، به خصوص گاز برای مصرف سيستم حمل و نقل در حالی طی هفته های اخير به کابوسی برای مردم کشور تبديل شده است که دولت محمود احمدی نژاد پس از سهميه بندی بنزين ، همه کارخانجات خودروسازی را نيز موظف به گاز سوز کردن خودروها کرد .


با اين همه چنان که رييس سنديکای جايگاه داران گفته است، درصورتی که تهديد اين سنديکا از ۲۰ اسفندماه عملی شود صنعت حمل و نقل در کشور با بحران بزرگی در آستانه سال نو مواجه خواهد شد.


XS
SM
MD
LG