لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

افزایش شمار تلفات حملات هوایی اسرائیل به غزه


شمار کشته شدگان حملات هوایی اسرائیل به غزه افزایش یافت.
(عکس از: AFP )
شمار کشته شدگان حملات هوایی اسرائیل به غزه افزایش یافت. (عکس از: AFP )

حمله هوايی ارتش اسرائيل به غزه که دست کم ۲۰۵ کشته برجای گذاشته است، واکنش سازمان ها و کشورهای مختلف جهان را به دنبال داشته است.


روز شنبه هواپيماهای بمب افکن اسرائيل قرارگاه های حماس و نقاطی را در نوار غزه مورد هدف قرار دادند. رسانه های غربی از کشته شدن دست کم ۲۰۵ نفر در اين حملات خبر داده اند. اين در حالی است که مقامات حماس نيز می گويند اين حملات بيش از ۱۹۰ کشته و ۲۷۰ مجروح برجای گذاشته است.


باراک : اکنون زمان جنگيدن در غزه است


اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، روز شنبه گفت:عمليات تهاجمی هوايی اسرائيل عليه پايگاه های شبه نظاميان در غزه تا جايی که لازم باشد، گسترش خواهد يافت.


آقای باراک که در يک کنفرانس خبری صحبت می کرد، افزود: اسرائيل اجازه نخواهد داد شبه نظاميان حماس به سوی شهرک های يهوديان خمپاره و موشک پرتاپ کند.


آقای باراک همچنين گفت: يک زمان، دوران آرامش است و يک دوره، زمان جنگيدن است و اکنون زمان جنگيدن است و حملات در صورت لزوم گسترش خواهد يافت.


منابع خبری حماس تاييد کرده در حملات هوايی اسرائيل در روشنبه بسياری از مقر های اين گروه شبه نظامی که کنترل نوار غزه را در اختيار دارد مورد حمله قرار گرفته اند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس بیش از ۳۰ هدف جداگانه از مراکز و قرارگاه‌های حماس که در مناطق مسکونی غزه قرار دارند مورد حمله جنگده های اسرائيلی قرار گرفت. حملات روز شنبه زمانی صورت گرفته است که دانش آموزان در حال ترک مدارس بوده‌اند.


در همين حال، آمريکا از اسرائيل خواسته است در حمله به مواضع حماس از قربانی کردن شهروندان غيرنظامی خودداری کند، ولی با اين حال واشيگنتن خواستار پايان دادن به حملات به غزه نشده است.


گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفيد آمريکا، گروه اسلامگرای حماس را مسئول خشونت های اخير دانست و گفت: اگر حماس می خواهد خشونت ها پايان يابد، بايد به حملات راکتی به اسرائيل خاتمه دهد.


به گزارش خبرگزاری رويترز، حملات هوايی روز شنبه اسرائيل به غزه، مرگبارترين روز برای فلسطينی ها طی ۲۰ سال گذشته بوده است.


آقای جاندرو گفت: حماس اگر می خواهد در آينده مردم فلسطينی نقشی داشته باشد بايد از فعاليت های تروريستی دست بردارد.


گروه حماس و گروه جهاد اسلامی اعلام کرده اند که حملات هوايی روز شنبه اسرائيل به غزه پاسخ سختی خواهند داد.


نشست وزيران خارجه کشورهای عرب


در همين زمينه، عمرو موسی، دبيرکل اتحاديه عرب، گفت: وزيران امور خارجه کشورهای عرب روز يک شنبه، در قاهره تشکيل جلسه خواهند داد تا يک موضع واحد در قبال حملات اخير اسرائيل به غزه اتخاذ کنند.


به گفته عمرو موسی، ليبی، تنها کشور عرب عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد، خواستار نشست اضطراری شورای امنيت در اين زمينه شده است و سوريه خواهان برگزاری نشست کشورهای عرب است.


دبيرکل اتحاديه عرب گفت: شورای وزيران امور خارجه عرب به در خواست اردن روز يکشنبه برگزار خواهد شد.


  • حملات هواپیماهای اسرائیل به غزه در روز شنبه مرگبارترين روز برای فلسطينی ها طی ۲۰ سال گذشته بوده است.

عمرو موسی با اشاره به اين که حملات روز شنبه اسرائيل تنها آغاز عمليات اسرائيل است، گفت:«آنچه که ما شاهد آن هستيم، برنامه دقيق از پيش آماده است. ما بايد در انتظار تلفات بسيار بيشتر باشيم. ما با فاجعه انسانی مواجه ايم»


اتحاديه اروپا: مسئله غزه راه حل نظامی ندارد


فرانسه، رياست دوره ای اتحاديه اروپا، در بيانيه ای خواهان پايان دادن به خشونت در غزه شد.


وزارت امور خارجه فرانسه به نمايندگی از اتحاديه اروپا، در بيانيه از آنچه استفاده نا متعارف اسرائيل از زور خوانده، انتقاد کرده است.


رياست دوره ای اتحاديه اروپا بارديگر خواستار آتس بس فوری بين حماس و اسرائيل شده و تاکيد کرده است که مناقشه غزه راه حل نظامی ندارد.


اين در حالی است که ارتش اسرائيل، با انتشار بيانيه‌ای، حمله هوايی به غزه را «نتيجه ادامه حملات راکتی گروه حماس به خاک اسرائيل و هدف قرار دادن غيرنظاميان» آن کشور دانسته است.


در اين بيانيه همچنين آمده است که اهداف بمباران نيروی هوايی اسرائيل شامل «مقر فرماندهی حماس و انبارهای اسلحه» بوده است و اين عمليات همچنان ادامه می‌يابد.


محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، نيز حمله هوايی اسرائيل را محکوم کرد. وی همچنين از اسرائيل خواست هرچه زودتر به اين تهاجم پايان دهد و نيز از جامعه جهانی خواستار ميانجيگری شد.


در همين حال حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ايران، حمله اسرائيل را بشدت محکوم کرد و «خواستار اقدام عاجل و اضطراری مجامع بين‌المللی از جمله شورای امنيت سازمان ملل متحد و سازمان کنفرانس اسلامی و همه کشورها و ملت‌های اسلامی و آزادی‌خواهان جهان» برای جلوگيری از حملات اسرائيل شده است.


تهديد اولمرت


اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، روز پنج‌شنبه در مصاحبه کم سابقه‌ای با شبکه تلويزيونی «العربيه»، از مردم غزه خواسته بود برای جلوگيری از واکنش نظامی اسرائيل، به تشکل‌های فلسطينی فشار وارد آورند تا حملات راکتی خود را به جنوب اسرائيل متوقف کنند.


اهود اولمرت و همچنين وزيران دفاع و خارجه اسرائيل هشدار داده بودند که اگرحمله‌های راکتی ادامه يابد، حماس بهای سنگينی خواهد پرداخت.


فرمانده ستاد ارتش اسرائيل نيز گفت نيروهای تحت امرش آماده اجرای هر دستوری هستند.


آتش‌بس نانوشته ميان اسرائيل و سازمان‌های فلسطينی در غزه از هجدهم دسامبر به پايان رسيد.


طی ۹ روز اخير بيش از دويست حمله راکتی به جنوب اسرائيل صورت گرفته است. طی همين مدت در حمله‌های هوايی اسرائيل نيز دست کم شش شبه‌نظامی فلسطينی کشته شده‌اند.


اسرائيل از سال ۲۰۰۷، که حماس با بيرون راندن گروه رقيب خود، فتح، کنترل غزه را به دست گرفت، اين منطقه را به محاصره در آورده است. کمبود سوخت، غذا و دارو از جمله مشکلاتی است که مردم غزه در پی اين محاصره با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.


XS
SM
MD
LG