لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۶

استعفای رييس ستاد ارتش آلمان در ارتباط با بمباران افغانستان


کارل تئودور زو گوتنبرگ، وزير جديد دفاع آلمان به همراه ژنرال مک کریستال
کارل تئودور زو گوتنبرگ، وزير جديد دفاع آلمان به همراه ژنرال مک کریستال
رييس ستاد ارتش آلمان و يک مقام بلندپايه وزارت دفاع اين کشور در ارتباط با بمباران چهارم سپتامبر در افغانستان که به مرگ دها غير نظامی در این کشور منجر شد، از سمت خود استعفا کرده اند.

اين در حالی است که احزاب مخالف دولت آلمان خواهان استعفای فرانس جوزف يانگ، وزير دفاع در زمان بمباران که هم اکنون وزير کار است، شده اند.

در حالی که دولت آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در حال بررسی موضوع تمدید ماموریت و اعزام نيروهای تازه نفس این کشور به افغانستان است، مسئله بمباران چهارم سپتامبر می تواند دولت وی را با چالش تازه ای مواجه کند.

بمباران چهارم سپتامبر به درخواست يک فرمانده آلمانی نيروهای ناتو در افغانستان و توسط هواپيمای «اف -۱۵» آمريکايی در استان قندوز انجام گرفت.

مقامات افغان می گویند: شبه‌نظاميان طالبان دو تانکر سوخت را در نزديکی روستای عمر خيل در ولايت قندوز ربودند. در پی اين حادثه، جنگنده‌های ناتو به اين تانکرها و افرادی که پيرامون آن جمع شده بودند، حمله کردند.

تانکرهای سوخت از تاجيکستان ارسال شده و از طريق مرزهای شمالی وارد افغانستان شده بودند.

اين مرگبارترين عمليات نظامی است که نيروهای آلمانی از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون در آن نقش داشته اند.

به گزارش دولت افغانستان، در اين بمباران علاوه بر کشته شدن ۶۹ شورشی وابسته به گروه طالبان ۳۰ غير نظامی نيز کشته شدند.

اين در حالی است که يک روز پس از اين بمباران، وزیر دفاع وقت آلمان تلفات غير نظاميان در اين عمليات را رد کرده بود.

روزنامه« بيلد» روز پنجشنبه گزارش داد: ويدئو ها و گزارش های نظامی نشان دهنده تلفات غير نظاميان بود، ولی در همان زمان فرانس يانگ و مقامات ارتش تلفات غير نظاميان را رد می کردند.

کارل تئودور زو گوتنبرگ، وزير دفاع جدید آلمان که ماه گذشته جانشين فرانس يانگ شد، روز پنجشنبه به وجود اسناد محرمانه تلفات غير نظاميان اذعان کرد و گفت: روز چهارشنبه از وجود چنين مدارکی آگاه شده است.

کارل تئودور گوتنبرگ که در پارلمان اين کشور صحبت می کرد، گفت: ژنرال وولفگانگ شنايدرهان، بازرس کل ارتش که بالاترين مقام نظامی در آلمان محسوب می شود، همراه با پيتر ويچرت، معاون وزير دفاع، از سمت خود کناره گيری کرده اند.

ماموريت «نامحبوب»

آلمان هم اکنون چهار هزار و ۲۵۰ نيروی نظامی در شمال افغانستان دارد. انتظار می رود که هفته آينده پارلمان این کشور ماموريت حضور نيروهای نظامی اين کشور را در افغانستان تمديد کند که مصوبه جديد به خانم مرکل اجازه می دهد تا نيروها را به ميزان چهار هزار و پانصد سرباز افزايش دهد.

اين در حالی است که مقام های بلندپايه آلمان می گويند: احتمالا تا بازبينی راهبرد اين کشور در افغانستان امکان افزايش نيروها وجود نخواهد داشت.

به دنبال گسترش خشونت ها در افغانستان، در کشورهای اروپايی بيش از هر زمان ديگری حضور نيروهای نظامی در افغانستان محبوبيت خود را از دست داده است .
XS
SM
MD
LG