لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۶

شورای نگهبان: پرونده انتخابات ریاست جمهوری مختومه شد


عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان، روز سه شنبه گفت: شورای نگهبان مرجع نهايی بررسی انتخابات در ايران است و با اظهار نظر اين شورا پرونده دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری مختومه شد و ديگر هيچ شکايت و اعتراض قابل رسيدگی نيست.

آقای کدخدايی که در یک نشست خبری صحبت می کرد، افزود:«مرجع نهايی بررسی انتخابات شورای نگهبان است که با اظهار نظر اين شورا پرونده انتخابات مختومه شد و اعتراض و شکايتی پس از آن در هيچ نهادی از بعد انتخاباتی قابل رسيدگی نيست».

دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران در ۲۲ خردادماه برگزار شد و وزارت کشور ايران می گويد: محمود احمدی نژاد با کسب بيش از ۲۴ ميليون رای در این انتخابات به پيروزی رسيده است.

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلب انتخابات، به دليل آنچه که تخلفات گسترده خوانده اند خواستار ابطال اين انتخابات شده بودند. در جريان اعتراضات به نتايج انتخابات در تهران و برخی شهرهای ايران دستکم ۱۷ نفر کشته شده اند.

در همين حال، آقای کدخدايی در پاسخ به پرسش يک خبرنگار درباره پافشاری ميرحسين موسوی و مهدی کروبی بر ابطال انتخابات گفت: «شورای نگهبان مرجع نهايی است و اکنون نيز نتيجه از سوی شورای نگهبان اعلام شده است».

سخنگوی شورای نگهبان درباره جلسه روز دوشنبه با نمايندگان نامزدهای معترض گفت:« البته هر آنچه آن‌ها گفته‌اند ما قانع شديم ولی آنچه ما گفتيم آنها قانع نشدند».

عباسعلی کدخدايی در اين باره مهلت پنج روزه شورای نگهبان گفت:« ما در تمديد مهلت پنج روزه درخواست کرديم که اگر مطلب جديدی دارند در ملاقات حضوری مطرح کنند که اين دعوت اجابت نشد و يک روزه مانده به اتمام اين فرصت پنج روزه يک نفر از شخصيت‌های سياسی پيامی را آوردند و گفتند که اگر به اين شکل بازشماری صورت گيرد موضوع را خاتمه يافته می‌دانيم. نخست بازشماری آراء در استان‌های خاص، تطبيق سريال شناسنامه‌ با ته‌سوش‌های تعرفه‌ها و ديگری تطبيق خطوط که اين موارد مورد قبول ما قرار گرفت. اين موضوع موکول به اين شد که موافقت کتبی اين کانديدا را برای ما بياورند»

وی افزود:«در اين راستا جلسه‌ای نيز برگزار شد و مجددا در جلسه‌ فردای آن روز يعنی روز گذشته مقرر شد جلسه‌ای در ساعت ۹ تا ۱۱ برگزار شود که متاسفانه علی‌رغم اينکه تا ساعت ۱۳ صبر کرديم آنها نسبت به مسائل قبل تاکيد کردند که اين امر قابل پذيرش نبود و ما بازشماری ۱۰ درصد از صندوق‌ها را آغاز کرديم.»

آقای کدخدایی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره «تا نخورده» و «نو» بودن تعرفه هایی که بازشماری شده اند، گفت:« اين از همان بخش‌هايی است که قوه قضائيه بايد با کسانی که اينگونه شايعات را ايجاد می‌کنند برخورد کند. ما در مقابل دوربين‌های صداوسيما، اعضای هيات اجرايی و نظارت بازشماری را انجام داديم. صرف تا خوردن تعرفه يا تا نخوردن آن دليلی بر امر وقوع تخلف نيست».

وی همچنین افزود: از قوه قضائيه درخواست می‌کنم با کسانی که اينگونه شايعات را مطرح می‌کنند برخورد کند

در همین زمینه، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی در بيانيه ای به تاييد انتخابات توسط شورای نگهبان واکنش نشان داده و اعلام کرده است: «دولت برآمده از انتخاباتی که ملت صحت آن را نپذيرفته و بر ابطال آن پای می فشارد، فاقد مشروعيت و وجاهت قانونی» می‌داند و ضمن تأييد و حمايت کامل از «اعتراضات مدنی، قانونی و مسالمت آميز ملت آگاه ايران به نتايج انتخابات»، وظيفه خود می‌داند که با استفاده ازهمه ظرفيت‌های به مبارزه قانونی و مسالمت آميز عليه دولت غير قانونی بپردازد.

آيت الله سيد جلال الدين طاهری اصفهانی، امام جمعه سابق اصفهان نيز از نتايج انتخابات رياست جمهوری ايران انتقاد کرده و گفته است:« اين انتخابات را مخدوش و آن را باطل و تصدی مجدد رييس دولت را برای دور بعد نامشروع و غاصبانه می دانم»

يزدی: موسوی رد صلاحیت می شود

از سوی دیگر، محمد يزدی، عضو فقهای شورای نگهبان، گفته است در صورتی که مير حسين موسوی در چهارسال آينده باردیگر نامزد انتخابات رياست جمهوری شود، شورای نگهبان صلاحيت وی را تاييد نخواهد کرد.

اين عضو شورای نگهبان گفته است:« اگر من و امثال من در شورای نگهبان حضور داشته باشيم، صلاحيت آقای موسوی را ديگر تأييد نخواهيم کرد، شايد مردم و دوستان ايشان هم ديگر او را تأييد نکنند.»

محمد يزدی درباره انتخابات رياست جمهوری گفته است:«شهادت می دهم اين انتخابات يکی از پاک ترين و سالم ترين انتخابات کشور بوده است و حوادث و اشتباهات جزئی که وجود داشته به هيچ وجه کل انتخابات را مورد تأثير قرار نمی دهد.»
XS
SM
MD
LG