لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۳

هکرها برای کمک به تظاهرکنندگان مصری وارد عمل شدند


به دنبال قطع شبکه اينترنت توسط دولت مصر شرکت های گوگل و توئيتر راه جديدی را پيدا کردند که کاربران مصری با استفاده از آن می توانند توسط تلفن های خود به شبکه توئيتر متصل شوند.

اکنون يک گروه از «هکرها» نيز به پايان طراحی يک نرم افزار جديد نزديک شده اند که به وسيله آن می توان هر لپ تاپ ساده ای را به يک روتر ارزانقيمت برای اتصال به اينترنت بدل کرد و بنابراين کمک ديگری برای معترضان مصری در راه است.

هفته نامه « نيوزويک» می نويسد که به فاصله چند ساعت پس ازقطع شبکه اينترنت توسط دولت مصر، گروهی از « هکرها» از نقاط مختلف جهان کار روی اين نرم افزار را آغاز کرده و می گويند که در فاصله يک تا دو روز بخشی از اين راه حل را تکميل خواهند کرد.

اين پروژه « توری آزاد» نام دارد و زمانی شروع شد که شروين پيشه ور يک سرمايه گذار رشته های اينترنت ساکن کاليفرنيا با انتشار پيامی روی شبکه توئيتر از همه خواست به طرح او برای ارسال اين نوع نرم افزار به مصر کمک کنند.
براساس اين روش فنی که « شبکه توری» ناميده می شود هر لپ تاپ يا کامپيوتری می تواند به کامپيوتر ديگری پيام بفرستد.

به نوشته هفته نامه « نيوزويک» با استفاده از اين تکنولوژی حداقل کامپيوترهای نزديک به يکديگر به هم مرتبط خواهند شد. هر يک از لپ تاپ های متصل به اين مجموعه نيز اگر از کار بيافتند پيامهای ارسالی خود را به سوی نزديکترين کامپيوتر ديگر خواهد پيمود.

شروين پيشه ور می گويد:« اين نرم افزار حداقل به مردم امکان می دهد که يک شبکه متحرک و فی البداهه برای ارتباط بسازند و مردم در مصر خواهند توانست در داخل خود کشور با هم در تماس بوده و اعتراضات خود را سازماندهی کنند.» همچنين اگر يکی از کاربران در اين مجموعه بتواند به شبکه اينترنت در خارج از کشور دست يابد خواهد توانست اين امکان ارتباطی را با ديگران شريک شود.

هفته نامه « نيوزويک» سپس به ابتکار مهندسان و طراحان گوگل و توئيتر اشاره می کند که توانسته اند راهی پيدا کنند که مردم مصر با استفاده از تلفن موبايل و يا تلفن ثابت خود روی شبکه توئيتر پيامک بفرستند. اين فن آوری کلمات شفاهی را به پيامک های صوتی و پيامک های نوشتاری تبديل می کند که روی شبکه توئيتر قابل ارسال هستند.

پس از انتشار پيام شروين پيشه ور روی شبکه توئيتر يکی از کسانی که به اين اقدام جمعی پيوست « گری جی بروکس » بود که مدير يک موسسه تکنولوژی مدرن در ايالت ميشيگان آمريکا است. او با راه اندازی يک وب سايت برای اين منظور توانسته گروه کثيری از مهندسان و طراحان در سراسر جهان را به هم مرتبط کرده و حتی در مواردی با مهندسان و طراحان کامپيوتر در داخل مصر ارتباط برقرار کند.

« گری جی بروکس» می گويد:« طی ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت آينده بخش مهمی از اين نرم افزار تکميل شده و سپس با کپی کردن آن روی سی دی و يا کارت حافظه يو اس بی می توان آن را به مصر فرستاد.»

هفته نامه « نيوزويک» سپس به سابقه تکنولوژی « شبکه توری» پراخته و يادآوری می کند که در گذشته در چند طرح توليد لپ تاپ های ارزان برای کودکان از اين فن آوری استفاده شده است. هدف آن اين بود که به کودکان صاحب اين نوع لپ تاپ های ارزان امکان دهد که در هر منطقه دورافتاده ای حتی بدون دسترسی به شبکه اينترنت بتوانند ارتباط خود را برقرار کنند.

البته برای خلق « شبکه توری» راههای ديگری نيز وجود دارد. يک گروه از مهندسان کانادايی در پاسخ به درخواست همياری شروين پيشه ور ، اختراع خود را پيشنهاد کرده اند. وسيله ای که آنها ساخته اند يک روتر بسيار کوچک است که به شکل سيار می توان از آن برای برقرار تماس بين کامپيوترها استفاده کرد.

با حمل تعدادی از اين وسايل در کوله پشتی و يا داخل اتومبيل هايی که در سطح شهر در حال حرکت هستند می شود يک شبکه ثانوی اينترنت را ايجاد کرد که قابل مسدود کردن نيست.

شروين پيشه ور می گويد برای توليد اين ابزارها به حدود يک ميليون دلار بودجه نياز دارد و از هم اکنون يک سرمايه گذار تامين اين هزينه را تقبل کرده است. به گفته وی طی چند ماه آينده اين روترهای سيار توليد و آماده ارسال خواهند بود.

هفته نامه « نيوزويک» می نويسد که شايد تا آن زمان تحولات مصر به جايی برسد که شبکه اينترنت دوباره به کار بيافتند. ولی شروين پيشه ور می گويد در هر حال قصد دارد اين ابزارها را توليد کند چون فعالين کشورهای ديگر منطقه که رژيم های استبدادی برآن ها حاکم است مثل ايران، سوريه و يا يمن می توانند از آن استفاده کرده و به مشکل فعلی در مصر دچار نشوند.

شروين پيشه ور متولد ايران و ۳۶ ساله است. وی پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ همراه با خانواده اش به آمريکا مهاجرت کرده است. او تحصيلکرده دانشگاه «برکلی» در کاليفرنيا است. شروين می گويد که در دوران کودکی در ايران طعم تلخ اختناق و جنگ را چشيده و به همين خاطر آرزوی او اين است که در طول عمرش سقوط و سرنگونی تمام رژيم های ديکتاتوری را شاهد باشد.

او می گويد:« من می خواهم ريشه تمامی ديکتاتورها را از جا بکنم.» و خبر خوب اين است که هزاران نفر از مغزهای کامپيوتر، مهندسان و طراحان و هکرها نيز با اين آرزو و هدف شروين موافق هستند.
XS
SM
MD
LG