لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

مصوبه مجلس نمايندگان آمريکا در مورد استفاده از گزينه نظامی در قبال ايران


مجلس نمايندگان آمريکا روز جمعه ۲۹ ارديبهشت بودجه دفاعی این کشور را تصویب کرد. در این مصوبه تصریح شده است، در صورتی که آمريکا يا متحدان اين کشور از سوی ايران مورد تهديد هسته ای قرار گيرند، ايالات متحده می تواند از گزينه نظامی در قبال جمهوری اسلامی استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در مصوبه قانون اختيارات دفاع ملی آمده است: «سياست ايالات متحده می بايست اين باشد که تمام اقدامات لازم از جمله اقدام نظامی را در صورت لزوم، بکارگيرد تا مانع آن شود که ايران ايالات متحده و متحدانش، و همچنین کشورهای همسايه اش را با سلاح هسته ای تهديد کند. »

نمايندگان مجلس نمايندگان آمريکا با ۲۹۹ رای موافق در مقابل ۱۲۰ رای مخالف، بودجه نظامی ۶۴۲ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلاری را برای سال آینده تصویب کردند.

درحالی مصوبه روزجمعه مجلس نمايندگان تصويب شده است که ۴۰۱ نماينده این مجلس روز پنجشنبه با تصويب قطعنامه ای ضمن هشدار در خصوص خطر دستيابی ايران به سلاح هسته ای از باراک اوباما، رييس جمهوری اين کشور خواسته اند تا فشار های اقتصادی و ديپلماتيک عليه ايران را افزايش دهد.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری رویترز مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه با تصویب متممی به مصوبه بودجه دفاعی تصریح کرده است: هیچ نکته ای در این مصوبه نمی تواند به عنوان مجوزی برای استفاده از زور علیه ایران تعبیر شود.

در مجلس نمايندگان آمريکا جمهوريخواهان اکثريت را در اختيار دارند.

مصوبه روزجمعه مجلس نمايندگان بايد به تاييد مجلس سنا برسد، ولی با توجه به اين که دمکرات در مجلس سنا اکثريت را در اختيار دارند احتمال کمی وجود دارد که سناتورهای آمريکايی اين طرح را تصويب کنند.

باراک اوباما پيشتر تهديد کرده بود، در صورتی که اين طرح مانع اجرای سياست های دفاع دولت او شود، آن را «وتو» خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، تصويب قانون اختيارات دفاع ملی توسط مجلس نمايندگان آمريکا در روز جمعه زمينه ای برای روريارويی با سياست ها و هزينه های دفاعی کاخ سفيد است.

در مصوبه روز جمعه مجلس نمايندگان آمريکا ۵۵۴ ميليارد دلار، از جمله هزينه های پنتاگون و فعاليت های دفاع هسته ای وزارت انرژی اختصاص داده شده است. همچنين مجلس نمايندگان ۸۸ ميليارد و ۵۰۰۰ ميليون دلار به جنگ افغانستان و ديگر عمليات های خارج از کشور اختصاص داده است.
XS
SM
MD
LG